اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات بخاری و سیستم های گرمایشی ایران
در این مقاله می خواهیم درباره صادرات بخاری و لوازم گرم کن یا گرماساز با شما صحبت کنیم. فصل زمستان نزدیک است و در اکثر کشورهای همسایه، کشورهای دور و حتی داخل کشور خودمان بحث گرمایش بسیار مطرح و مهم می شود. از طرفی بحث انرژی و سوخت هم در کشور یک معضل است.

سیستم گرمایشی

در کشورهای دیگر گاهی به خاطر هزینه های بالا نمی توانند از سیستم های گرمایش برقی و حتی از گاز استفاده کنند. مثلا کشور ما گازکشی دارد، اما در اکثر کشورهای دنیا از کپسول استفاده می کنند و حتی از سیستم های گرمایش گازی هم نمی توانند استفاده کنند. بعضی از کشورها مثل صربستان مناطقی دارند که برایشان صرف نمی کند از سوخت نفتی هم استفاده کنند و از سوخت هایی مثل چوب یا امثال این ها استفاده می کنند تا بتوانند گرمایش کافی را با کمترین هزینه در منطقه شان فراهم کنند. در داخل کشور خودمان هم در خیلی از روستاها هنوز امکانات گازکشی فراهم نشده است و مردم آنجا مجبور هستند از بخاری های نفتی و امثال آن استفاده کنند تا بتوانند گرمایش کافی را برای منطقه خود فراهم کنند. این گرمایش نیازمند ابزارهایی است.

  • اگر کسی الان بخواهد چه داخلی و چه صادراتی کار کند، یک محصول بسیار با استعداد و خوب برای فعالیت در این فصل، بخاری است؛ اعم از بخاری های گازی، بخاری های نفتی و حتی بخاری های چوبی و ذغالی که می توان به بازار جهانی صادر کرد.

در یک فصل از سال نیم کره شمالی سرد و نیم کره جنوبی گرم است و همینطور فصل ها برعکس می شود. در نتیجه این فرصت را داریم که در بازه های مختلف زمانی در تمام نیم کره های دنیا محصول خود را بازاریابی کنیم.

ایران در حوزه ساخت بخاری ها و بخاری های ارزان قیمت، نسبتا خوب پیش می رفت. دوستان من که در کار تولید بخاری بودند می گفتند که بخاری های نفتی برای صادرات به کشورهای همسایه تقاضای زیادی داشتند و خیلی خوب هم صادر می کردیم. اما هر موقع که به سیستم صادراتی و بحث های مربوط به آن نگاه می کنم می بینم با توجه به اینکه مدل های فکری و بازاریابی شان را به روز نمی کنند، متأسفانه از ساختار و بازار فروش موجود عقب می افتند و روند رو به رشدی که می توانند و باید داشته باشند را به دست نیاورده اند.

سیستم گرمایشی

بحث های بسیار مهم دیگری هم در زمینه نقل و انتقال، اعتمادسازی، مکاتبات و دسترس پذیری مطرح می شود که اصلا به آن توجه نمی کنند. باید بدانند که الان دیگر سال 90 نیست. در 20-15 سال پیش نیستیم که همه مردم برای خریدهایشان حضوری مراجعه کنند.

  • الان در دوره ای هستیم که باید شما را به خوبی ببینند. شما باید درخواست های آنها را پیش بینی کنید و بهترین برخورد را داشته باشید تا بتوانید با آنها کار کنید و نظرشان را جلب نمایید.

از این به بعد در بسیاری از کشورهای خلیجی که اکثرا کشورهای مناطق گرمی هستند و تمام کشورهایی که از خط استوا بالاتر قرار می گیرند سرما را داریم و حتی کشورهای خیلی نزدیک به ما سرماهای بسیار شدیدی دارند و واقعا برای آنها سیستم گرمایشی بسیار مطرح است. با توجه به اینکه سطح رفاه و خدمات اکثر این کشورها در حال بهبود است، این کشورها برای توسعه خدمات کیفی زندگی شان به توسعه بیشتری نیاز دارند و این تقاضاها می تواند ابزارهای زندگی آنها را عوض کند.

  • این ابزارهای زندگی می تواند از بازار کشور ما تأمین شود، به شرط اینکه فرصت ها را خوب بشناسیم و خوب بتوانیم از این سیستم استفاده کنیم.

جذابیت کار سیستم های گرمایشی این است که می توانید به تجهیزات مرتبط آن کارخانه هم بپردازید. اکثر کارخانه هایی که بخاری یا سیستم های گرمایشی مختلف تولید می کنند، سیستم های گرمایشی صنعتی و نیمه صنعتی هم تولید می کنند که متقاضی های خاص خود را دارد. با توجه به اینکه کشورهای در حال توسعه اکثرا کارگاه های تولیدی خانگی و نیمه صنعتی بسیار زیادی دارند، این تجهیزات -با توجه به قیمت مناسب شان و موقعیت لجستیکی بسیار خوبی که ایران دارد- می تواند بازار خوبی برایشان باشد.

  • جذابیت کار سیستم های گرمایشی این است که علاوه بر بخاری، می توان سیستم های گرمایشی صنعتی و نیمه صنعتی را هم برای ارائه به کارگاههای تولیدی خانگی و نیمه صنعتی در نظر داشت.

باید در فرصت دیگری مفصل درباره موقعیت لجستیکی خوب ایران برای شما صحبت کنم. فعلا مختصر توضیحی می دهم که آشنا باشید. امروزه اگر کالایی بخواهد با کمترین کرایه ها از چین بیاید قاعدتا باید در بندرعباس یا یکی از بنادر ایران تخلیه شود و به صورت ترانزیت به کشورهایی مثل ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، گرجستان، ارمنستان، صربستان و حتی عراق برود. خود عراق هم به علت های مختلف مرز تخلیه بارگیری خیلی مطلوبی ندارد که بتواند این کار را انجام دهد و نمی تواند کشتی های بزرگ را پوشش دهد. از طرفی سوریه هم جزو کشورهایی است که واقعا به این محصولات نیاز دارد.

  • حالا فرض کنید که ایران نباشد یا به هر علتی نتوانند در ایران تخلیه کنند. کالا باید از مرزهای شمالی تاجیکستان به سمت بازارهای حوزه سی آی اس حمل ونقل شود که البته این حمل و نقل زمینی بسیار طولانی و هزینه بردار است.

اکثر شهرک های صنعتی چین و شهرک های صنعتی که در دنیا هستند در قسمت های جنوب شرقی چین و جنوب خود چین قرار دارند. قسمت های غربی چین مناطق دیگری با حوزه های صنعتی متفاوت است که توجه چندانی به فعالیت صنعتی در آنجا نشده است، زیرا اکثر منطقه ارومچی چین مسلمان نشین هستند و منطقه، توسعه صنعتی زیادی نداشته است. پس این بازار برای آنها بسته است.

  • وقتی ما یک کالا را تولید می کنیم اولا با توجه به اینکه متریال اولیه مثل آهن، ورق، نیروی انسانی، هزینه تولید و ساخت و انرژی در ایران بسیار پایین است، می توانیم با صرفه جویی مدت زمان یک تا دو ماه ترانزیت -که در بهترین حالت تا ایران طی می کند- آن را به دست مشتری برسانیم. دوما هزینه های تولید بسیار کاهش می یابد. ولی خب ما بازار خودمان را پیدا نکرده ایم.

سیستم گرمایشی

نکته بسیار جالب دیگر اینکه فرض کنید ایران نباشد. کشتی باید برود و از کانال سوئز دور بزند. روی نقشه نگاه کنید تا بهتر متوجه شوید. بعد به دریای مدیترانه برود و بخواهد آن طرف از مرزهای ترکیه یا نزدیک ترین مسیری که وجود دارد کالاها را عرضه کند. همین مسیری که از کانال سوئز رد شود و از پورت های مختلف تخلیه ترکیه، بار خود را تخلیه کند و از آنجا حمل شود، بسیار هزینه بردار است و زمان بیشتری می برد. دو تا سه هفته این زمان بیشتر خواهد شد. نکته جالب همین است که در واقع باید تقریبا از وسط قاره آفریقا و آسیا عبور کند و این کار هم یک ماهی به ترانزیت کالا اضافه می کند. هزینه های تخلیه و بارگیری در ترکیه به نسبت ایران بیشتر و هزینه های حمل و نقل هم به نسبت ایران گران تر است.

  • موقعیت لجستیک ایران، مزیت بزرگی محسوب می شود. بدون عبور از ایران، هزینه های حمل کالا بسیار سنگین تر می شود و زمان حمل هم افزایش چشمگیری خواهد داشت.

راننده های ایرانی هزینه های سوخت یارانه ای دارند و به نسبت هزینه ای که برای سوخت می کنند، حداقل تا مرزهای ترکیه برایشان تقریبا رایگان در می آید. در صورتی که همین کرایه ها در کشورهای خارجی چندین برابر است.

وقتی کار صادراتی کنید متوجه می شوید. مثلا بر فرض شما همین کالا را با ماشین به مرز می فرستید. کرایه ای که برایتان درمی آید در مقابل کرایه ای که همین کالا بخواهد داخل مرزی حرکت کند -به خاطر هزینه سوخت بسیار بالا- چند برابر کرایه داخلی ایران هزینه می خورد و شرایط آن را ندارند که کالا را با قیمت مناسب ارائه کنند. در صورتی که ایران به خاطر نفت و یارانه ای که دارد می تواند این سوخت را با کیفیت بسیار بهتر و با هزینه کمتری برای حمل ونقل فراهم کند و قیمت های حمل ونقل به نسبت دنیا بسیار پایین است. در شرایط فعلی که فوق العاده هزینه های حمل ونقل پایین است.

مزیت های ایران را بشناسیم و از موقعیت های مناسبی که در کشورهای همسایه و کشورهای دور ما وجود دارد استفاده کنیم.

این موقعیت فقط برای کشورهای نزدیک نیست. می توانید از فرصت های بازارهای آفریقایی و بازارهای کشورهای خیلی دورتر که مناطق در حال توسعه هستند نیز استفاده کنید، به شرطی که مسیرتان را خوب ببینید و با دیالوگ های نمی شود و نمی توانیم پیش نروید.

  • شما کالایتان را در بازار جهانی عرضه کنید و بعد ببینید که چطور تقاضاها به سمت شما می آیند. هیچ فرقی نمی کند که کالاهایتان چه باشد. مسیرتان را درست انتخاب کنید. مسیرتان را درست پیش ببرید.

خودتان را کوچک نبینید. نگویید من فلان کشور را هدف گذاری می کنم. برویم روی آن کشور کار کنیم. نیازی نیست. ما در مسیر و ابزاری کار می کنیم که در تمام دنیا عرضه می شود. بعضی از دوستانی که در بازار داخلی کار می کنند می گویند آقای مهندس مثلا من فلان شهر هستم؛ یک شهر مرزی. شهر ما مصرف زیادی ندارد. مگر چقدر مصرف می کند! در جواب می گویم دوست عزیز قرار نیست جنسی که شما عرضه می کنید فقط برای آن شهر باشد. قرار است برای 80 میلیون ایرانی و هر کسی که در تمام دنیا به زبان فارسی سرچ می کند عرضه شود.

حال در حوزه تجارت خارجی و بین الملل این کالا را برای هشت میلیارد آدم در دنیا عرضه می کنید. نباید نگران باشید که نمی توانم مشتری پیدا کنم. شما در مسیر قرار بگیرید، به یقین بهترین و بالاترین مشتری ها را پیدا می کنید. در مسیر قرار بگیرید و خوب کار کنید.

  • مهم این است که باور داشته باشید که می توانید کالایتان را بفروشید. آن وقت می بینید که چطور می توانید مشتری های خوبی برای کالایتان پیدا کنید و مسیر درست تان را پیش ببرید.

از ظرفیت های سیستم های گرمایش در فصل سرما برای صادرات و انتخاب محصول استفاده کنید و از توجهتان روی استعدادهای منطقه دور نمانید و فرصت ها را از دست ندهید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>