اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


کاربرد کربن چیست

کاربردها

کربن بخش بسیار مهمی در تمامی موجودات زنده است و تا آنجا که می دانیم بدون این عنصر زندگی وجود نخواهد داشت.عمده ترین کاربرد اقتصادی کربن، فرم هیدروکربنها می باشد که قابل توجه ترین آنها سوختهای فسیلی، گاز متان و نفت خام است.

نفت خام در صنایع پتروشیمی برای تولید محصولات زیادی از جمله مهم ترین آنها بنزین، گازوئیل و نفت سفید بکار می رود که از طریق فرآیند تقطیر در پالایشگاهها به دست می آیند. از نفت خام مواد اولیه بسیاری از مواد مصنوعی، که بسیاری از آنها در مجموع پلاستیک نامیده می شوند، شکل می گیرد.

سایر کاربردها

  • ایزوتوپ C-14 که در 27 فوریه 1930 کشف شد در سن یابی کربن پرتوزا مورد استفاده است.
  • گرافیت در ترکیب با خاک رس به عنوان مغز مداد بکار می رود.
  • الماس جهت تزئین ونیز در مته ها و سایر کاربردهایی که سختی آن مورد استفاده است کاربرد د ارد.
  • برای تولید فولاد، به آهن کربن اضافه می کنند.
  • کربن در میله کنترل در رآکتورهای اتمی بکار می رود.
  • گرافیت به شکل پودر و سفت شده به عنوان ذغال چوب برای پخت غذا، در آثار هنری و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • قرصهای ذغال چوب در پزشکی که به صورت قرص یا پودر وجود دارند برای جذب سم از دستگاه گوارشی مورد استفاده اند.
  • خصوصیات ساختمانی و شیمیایی فولرن به شکل ریزتیوب کربن، کاربردهای بالقوه امیدوار کننده ای در رشته در حال شکل گیری نانوتکنولوژی ذارد.

تاریخچه

کربن در دوران ماقبل تاریخ کشف شد و برای مردم باستان که آن را از سوختن مواد آلی در اکسیژن ضعیف تولید می کردند، آشنا بود.مدت طولانی است که الماس به عنوان ماده ای زیبا و کمیاب به حساب می آید. فولرن، آخرین آلوتروپ شناخته شده کربن در دهه 80 به عنوان محصولات جانبی آزمایشات پرتو مولکولی کشف شدند.


اشکال مختلف

تاکنون چهار شکل مختلف از کربن شناخته شده است: غیر متبلور، گرافیت، الماس و فولرن.کربن در نوع غیر بلورین آن اساسا گرافیت است اما به صورت ساختارهای بزرگ بلورین وجود ندارد.این شکل کربن، بیشتر به صورت پودر است که بخش اصلی موادی مثل ذغال چوب و سیاهی چراغ را تشکیل می دهد.

در فشار معمولی کربن به شکل گرافیت در می آید که در آن هر اتم با سه اتم دیگر به صورت حلقه های شش وجهی- درست مثل هدروکربنهای مطر - به هم متصل شده اند. هردو گونه شناخته شده از گرافیت، آلفا و بتا خصوصیات فیزیکی مشابه دارند تنها تفاوت آنها در ساختار بلوری آنها می باشد.

گرافیتهای طبیعی شامل بیش از 30% نوع بتا هستند در حالی که گرافیتهای مصنوعی تنها حاوی نوع آلفا می باشند.نوع آلفا از طریق پردازش مکانیکی می تواند به بتا تبدیل شود و نوع بتا نیز براثر حرارت بالای 1000 درجه سانتیگراد دوباره به صورت آلفا بر می گردد.

گرافیت به سبب پراکندگی ابر pi هادی الکتریسیته است. این ماده نرم بوده و ورقه های آن که اغلب به وسیله اتمهای دیگر تفکیک شده اند، تنها به وسیله نیروهای وان در والس به هم چسبیده اند به گونه ایکه به راحتی یکدیگر را کنار می زنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>