اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روف گاردن یا بام سبز یکی از ایده های خلاقانه طراحی بام ساختمان است که این روزها مورد استقبال فراوانی قرار می گیرد. در حال حاضر معماران و طراحان یافته اند که چگونه گیاهان و درختان را در مکان هایی دور از انتظار همچون پشت بام تعبیه کنند. در شهرهای شلوغ امروزی پشت بام اکثر ساختمان ها یکنواخت و کسل کننده است، از این رو طراحی سبز را می توان راه حلی مناسب برای ایجاد جذابیت و زیبایی به فضای شهری عنوان کرد.

اگر بام سبز را به درستی طراحی و اجرا کنید، با فواید و مزایای بسیار زیادی رو به رو خواهید شد. با توجه به مکانی که در آن زندگی می کنید می توانید گیاهانی را انتخاب کنید که مناسب منطقه زندگی شما باشند. برخی از گیاهان به آب فراوان نیاز دارند و برخی دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی نیازمند آبیاری کمی هستند. مهم ترین نکته در انتخاب گیاهان مخصوص بام سبز عدم استفاده از درختان و گیاهانی است که ریشه های سخت داشته و به سقف آسیب می زنند.

roofgarden

بام سبز منجر به صرفه جویی در هزینه های ساختمان می شود و در مقایسه با سایر سقف ها گزینه ای مناسب از نظر صرفه اقتصادی است. کاشت گل و گیاه بر روی بام، آن را در برابر عوامل مختلف محافظت می کند. در واقع می توان گفت بام سبز میزان دمای داخل ساختمان را کاهش داده و هوای آن را خنک می کند، از این رو نوعی عایق پشت بام محسوب می شود. بنابراین برای صرفه جویی در کاهش هزینه سیستم های گرمایشی و سرمایشی می توان روف گاردن را اجرا نمود.

یکی از بزرگ ترین دغدغه های افراد در اجرای روف گاردن، نشت آب و نفوذ نم و رطوبت به لایه های زیرین سقف است. بیایید در واقع اگر سقفی سوراخ باشد چه معمولی بوده و چه به صورت بام سبز ساخته شده باشد دچار آسیب خواهد شد. مهم ترین نکته ای که قبل از اجرای روف گاردن باید بدان توجه نمود، زهکشی آن است. البته نه تنها بام سبز بلکه پشت بام های معمولی نیز نیازمند عایق بندی می باشند تا از نفوذ آب و ایجاد هر نوع خرابی ممانعت گردد. سقف خانه های امروزی به گونه ای ساخته می شوند که قابلیت تحمل بار را دارند، بنابراین به معمار و مهندس ناظر ساختمان خود اعتماد داشته و مطمئن باشید مشکلی برای ساختمان شما پیش نخواهد آمد زیرا با رعایت نکات ضروری و الزامات ساخت بام سبز دیگر نگرانی بابت مسائل احتمالی وجود نخواهد داشت.

گیاهانی که آب را در خود ذخیره می کنند و نیازمند آبیاری مداوم نیستند بهترین گزینه برای روف گاردن می باشند. این گیاهان نه تنها زیبایی بام را به خوبی به نمایش می گذارند بلکه در مصرف آب نیز صرفه جویی می کنند. آن ها با هر شرایط آب و هوایی سازگار هستند و تازگی و طراوت خود را از دست نمی دهند. هر چند در ابتدای کاشت برای محکم کردن ریشه گیاهان، آبیاری باید مرتب صورت گیرد اما به مرور زمان تعداد دفعات آبیاری کاهش خواهد یافت. آبیاری گل ها و گیاهان تنها به نوع آن ها بستگی ندارد بلکه شرایط آب و هوایی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. در مناطق مرطوب و یا مکان هایی که باران می بارد نیازی به آبیاری نیست و در واقع می توان گفت بام سبز بخشی از طبیعت آن منطقه محسوب شده که با شرایط آب و هوایی وفق پیدا کرده است. چرخه طبیعت خود شرایطی ایده آل برای پرورش و رشد گیاهان روف گاردن فراهم می نماید.

معماری سبز یا معماری پایدار ابزاری مناسب برای ارتقاء کیفیت زندگی است. همانطور که می دانید گیاهان نقش بسزایی در کاهش میزان آلودگی ها دارند، از این رو در شهرهای پر جمعیت که میزان آلودگی بالاست برای پاکسازی هوا می توان سقف خانه ها را به صورت روف گاردن طراحی نمود. این سقف ها نه تنها هوا را پاک و تمیز می کنند بلکه در زیبایی معماری شهری نیز تأثیر شگرفی دارند. مسلماً این سقف ها در مقایسه با سقف های ساده و کسل کننده منجر به تقویت روحیه افراد و ایجاد شادابی و نشاط بیشتر در افراد می شود.

برخی از مردم از اجرای سقف سبز هراس دارند زیرا نمی دانند از کجا شروع کرده و به چه مقدار هزینه نیاز دارند. در این مواقع انجام اینکار را باید به تیم های متخصص و حرفه ای سپرد تا به خوبی از عهده آن برآمده و زیبایی را با رعایت استانداردهای لازم به خانه شما ببخشند. با یک زهکشی مناسب و انتخاب درست گیاهان دیگر هیچ نگرانی بابت اجرای روف گاردن وجود ندارد. تیم های متخصص و حرفه ای از مهارت لازم در خصوص طراحی و اجرای این نوع بام برخوردار هستند و با تکیه بر تجربه و دانش آن ها می توان سال ها از داشتن بامی سبز و زنده برخوردار بود. افرادی که سقف خانه آن ها پر از گل و گیاه است آرامش بیشتری خواهند داشت و راحت تر استرس ها و نگرانی ها را از خود دفع می کنند.

انواع روف گاردن
به طور کلی روف گاردن یا بام سبز به چهار دسته کلی تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی بر اساس سیستم اجرایی روف گاردن صورت می گیرد. این چهار دسته عبارتند از: روف گاردن گسترده، روف گاردن متمرکز، روف گاردن ترکیبی و روف گاردن مدولار یا جعبه گیاه. در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد هریک می پردازیم.

roofgarden

روف گاردن گسترده
آن چه که در طراحی روف گاردن گسترده اجرایی می شود، استفاده از بستر کاشت سطحی و کم عمق می باشد. عموماً ضخامت خاک برای کاشت گیاه در روف گاردن گسترده حداکثر 20سانتی متر می باشد. از این رو در طراحی این نوع بام سبز از گیاهانی که ریشه کوتاهی دارند استفاده می شود. روف گاردن گسترده با نام های مقطع کم ارتفاع و اجرا با ضخامت کم نیز شناخته می شوند. در مقایسه با انواع دیگر روف گاردن، هزینه اجرایی روف گاردن گسترده ارزان تر بوده و مقرون به صرفه می باشد.

روف گاردن متمرکز
برخلاف روف گاردن گسترده، در طراحی روف گاردن متمرکز از حجم و ارتفاع زیاد خاک استفاده می شود. طراحی این نوع از روف گاردن نسبت به انواع دیگر گران قیمت تر بوده و تنها برای ساختمان هایی با پشت بام وسیع می توان از آن ها استفاده کرد.

روف گاردن ترکیبی
در طراحی سیستم روف گاردن ترکیبی از روش سیستم روف گاردن متمرکز و گسترده استفاده می شود. این نوع از روف گاردن دارای ظرفیت بیش تری می باشد. در طراحی روف گاردن ترکیبی امکان کاشت چمن و انواع گیاهان بوته ای وجود دارد. نکته قابل توجه در ساخت روف گاردن ترکیبی توجه به میزان وزن ایجاد شده ناشی از کاشت گیاهان در هنگام ساخت سازه می باشد.

سیستم مدولار یا جعبه گیاه
همان گونه که از نام این سیستم مشخص است، کاشت گیاهان در داخل جعبه هایی که بر روی پشت بام قرار گرفته اند، صورت می پذیرد. در این روش که برخلاف سه روش قبلی احتیاج به زیرسازی ندارد، امکان پیاده سازی طرح های متنوع و ایجاد تغییرات در دوره های زمانی و قابل انتقال بودن از مزایای آن می باشد.

فیلترینگ روف گاردن
به منظور جلوگیری از مسدود شدن مسیر های زهکشی شده، از عملیات فیلترینگ استفاده می شود. طی اجرای این عملیات از انتقال املاح خاک به لایه های پایین تر جلوگیری می شود. اجرای فیلترینگ روف گاردن به وسیله قرار دادن الیاف انجام می شود.

مصالح مناسب روف گاردن
انتخاب مصالح مناسب برای ساخت روف گاردن به واسطه وزنی که بر روی سقف ایجاد می کند، نکته بسیار مهمی می باشد. از این رو آن چه که در هنگام انتخاب مصالح ساخت روف گاردن باید به یاد داشته باشید، وزن آن ها می باشد.

مزایای روف گاردن
بدون شک طراحی روف گاردن مزایایی به همراه دارد. یکی از برجسته ترین مزایای روف گاردن جذب آلاینده های محیطی و پاکسازی هوای اطراف می باشد. کنترل دما از دیگر ویژگی های روف گاردن می باشد. ساخت و طراحی روف گاردن یا بام سبز امکان کاهش جذب حرارت ساختمان را نیز فراهم می کند. هم چنین از مزیت های بارز این سیستم زیباسازی فضای شهری نیز می باشد. ساخت بام سبز باعث استفاده بهینه از آب ناشی از بارندگی شده و با محافظت از پشت بام به طولانی شدن عمر آن نیز کمک می کند. وجود نور خورشید بستر بسیار مناسبی برای کاشت گیاهان نیز فراهم می کند.

roofgarden

معایب روف گاردن
در کنار مزایای ذکر شده، طراحی روف گاردن می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد. یکی از شاخص ترین معایب طراحی روف گاردن که می توان به آن اشاره کرد، وزن وارد شده ناشی از خاک، وزن گیاهان، آبیاری گیاهان، استفاده از مبلمان و آلاچیق می باشد. این وزن می تواند در فصولی که بارندگی در آن ها زیاد است، افزایش پیدا کند. گیاهانی که دارای ریشه عمیق هستند می توانند به عایق به کار رفته در سقف آسیب برساند. از این رو در هنگام انتخاب گیاه مناسب باید دقت کافی داشته و با افراد متخصص مشورت نمایید.

قیمت روف گاردن
هزینه اجرایی روف گاردن به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل تأثیر گذار بر قیمت طراحی بام سبز، قیمت باربیکیو، مبلمان، آلاچیق و سایبان، محل اجرای پروژه، نوع گیاهانی که تمایل به استفاده از آن ها دارید، تعداد گلدان ها و باکس ها و سایر المان هایی که در طراحی روف گاردن مورد استفاده قرار می گیرد، می باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>