اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

جوشکاری آرگون چیست؟

جوشکاری آرگون یکی از روش های جوشکاری است که در صنایع مختلف متداول است. جوشکاری آرگون در واقع جوشکاری قوس تنگستن تحت پوشش گاز محافظ است و از آنجا که گاز آرگون در این فرایند استفاده می شود به جوشکاری با آرگون معروف است.

همان گونه که بیان شد، جوشکاری با گاز آرگون با کمک قوس الکتریکی صورت می گیرد. قوس الکتریکی در واقع تخلیه بار بین دو الکترود در توده ای از گاز یونیزه است. این فرایند تخلیه بار تولید حرارت مینماید. در طریقه جوشکاری ارگون قوس الکتریکی در فشار یک اتمسفر می تواند حرارتی تا 20000 درجه سانتیگراد تولید نماید.

جوشکاری برق آرگون همان گونه که در فرایند اتصال لوله های تحت فشار کاربرد دارد می تواند برای جوش صفحات ظریف و نازک نیز کاربرد داشته باشد. جوشکاری مس با آرگون و جوشکاری آلومینیوم با آرگون مثال هایی رایج از کاربردهای این فرآیند هستند.

کار جوشکاری ارگون را می توان جزو حرفه های پردرامد نامید. جوشکاری ارگون در خارج از کشور جزو مشاغل سخت صنعتی بوده و جوشکار آرگون حقوق مناسبی دریافت میدارد؛ جوشکاری ارگون در ایران نیز با توجه به کاربردهایی که در صنایع بزرگ پتروشیمی، نظامی، دریایی و … دارد شغل خاصی محسوب شده و حقوق جوشکاری آرگون نسبت به بسیاری از تخصص های فنی بالاتر است.

رشته جوشکاری آرگون در کنار مزایای خود مضراتی نیز به همراه دارد. عوارض جوشکاری آرگون برای انسان کم نیستند و خطر جوشکاری آرگون سبب شده در برخی نقاط جهان انجام آن را با روش های دیگر جایگزین نمایند. گازهای ایجاد شده حین عملیات جوش بسیار مضر و سمی بوده و می تواند به سیستم تنفسی انسان صدمات جدی وارد آورد.

از دیگر خطرات جوشکاری آرگون می توان آسیب آن به اندام های جنسی را نام برد. اشعه مادون قرمزی که حین فرایند جوشکاری آرگون به وجود می آید فراتر از تحمل بدن انسان بوده و کاهش توان جنسی، عوارض پوستی و پیری زودرس برخی از ضررهای جوشکاری ارگون هستند. در جزوه های راهنمای جوشکاری آرگون به برخی از عوارض جوشکاری آرگون اشاره شده و توصیه هایی برای مقابله با ضرر جوشکاری آرگون آمده است.

پوشیدن لباس جوشکاری آرگون و استفاده از ماسک جوشکاری آرگون به کاهش عوارض جوشکاری آرگون کمک می نماید.تجهیزات جوشکاری ارگون مانند هر رشته فنی دیگر، تخصصی بوده و با توجه به کاربرد جوشکاری آرگون متفاوت هستند. منبع تغذیه، سیلندر گاز محافظ، رگولاتور، شلنگ و بست های گاز، تورچ جوشکاری آرگون، کابلهای اتصال و الکترود تنگستن برخی از لوازم جوشکاری ارگون هستند.

سیم جوش یا فیلر جوشکاری آرگون یکی از مهم ترین وسایل جوشکاری آرگون است. از آنجا که بیشتر فلزات و آلیاژها را می توان با روش جوشکاری تحت محافظت گاز آرگون انجام داد سیم جوش های مختلف، با ترکیبات شیمیایی خاص متناسب با نوع و مقدار جریان و در اقطار مختلف تولید می شود.

تورچ های جوشکاری آرگون در دو مدل به بازار عرضه می شوند؛ برخی مدل ها با هوا و جریان گاز محافظ خنک شده و برخی مدل های دیگر با گردش آب خنک می شوند. در روشهای جوشکاری ارگون که شدت کم دارند و کوتاه مدت هستند مشعل های خنک شونده با هوا کاربرد دارد ولی در جریانهای بالا و بلند مدت مانند جوشکاری آرگون لوله های نفت و گاز از مشعل هایی استفاده می کنند که سیستم خنک کننده با گردش آب کمک می گیرند.

از متداول ترین عیوب جوشکاری ارگون می توان ناخالصی تنگستن، معایب ناشی از محافظت نامناسب گاز، ناخالصی های اکسیدی و عدم ذوب را نام برد. هر یک از معایب جوشکاری آرگون می تواند بر کیفیت جوش نهایی و استحکام آن موثر باشد.

جوشکاری با گاز ارگون علاوه بر دانش به مهارت و تجربه نیز نیازمند است. در حال حاضر کلاس های جوشکاری آرگون در مراکز معتبر آموزشی سراسر کشور برگزار می شود. در این مراکز آموزشی نحوه جوشکاری آرگون آموزش داده می شود و مراحل جوشکاری آرگون به صورت عملی تمرین می گردد؛ در نهایت پس از آزمون های نهایی مدرک جوشکاری ارگون اعطا می گردد.

جوشکاری گاز آرگون یکی از مهارت های پر کاربرد فنی بوده و جوشکاری گاز محافظ آرگون می تواند به عنوان تخصص اصلی برای کسب درآمد مورد استفاده قرار گیرد. اگر قصد دارید جوشکاری برق و ارگون را به عنوان پیشه اصلی انتخاب نمایید بهتر است کمی وقت صرف نموده و با مزایای جوشکاری آرگون آشنا شوید و از طرف دیگر ضرر های جوشکاری آرگون را نیز در نظر بگیرید و با مطالعه دقیق و شناخت کامل از این حرفه برای آینده شغلی خود تصمیم بگیرید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>