اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گرماژ کاغذ چیست؟

گرماژ کاغذ یکی از مهم ترین فاکتورها در تعیین کیفیت کاغذ محسوب می شود. گرماژ کاغذ را می توان به صورت وزن و یا به عبارت صحیح تر جرم کاغذ با واحد گرم در واحد سطح آن با واحد متر مربع تعریف کرد. به عنوان مثال وقتی گفته می شود کاغذی با گرماژ 80 بدین معنی است که یک متر مربع از این کاغذ دارای جرمی برابر 80 گرم می باشد. هرچه مقدار گرماژ بیشتر باشد، کیفیت، استحکام و به مراتب قیمت آن بیشتر خواهد بود. واحد گرماژ g/m² GSM است، که مخفف grams per square meter می باشد.

گرماژ کاغذهای مختلف نسبت به نوع کاغذ و کاربرد آن متفاوت بوده و کاغذهای در گرماژهای مختلف در بازار وجود دارند. گرماژ کاغذهای تولیدی بسته به مصارف مختلف آن ها از 38 گرم آغاز می شود و می تواند تا 80 گرم و بالاتر نیز وجود داشته باشد. کاغذهای مصرفی در پرینتر و دستگاه های کپی به طور استاندارد گرماژ کاغذ 80 گرم دارند اما در صنعت چاپ بیشتر از کاغذهای با گرماژ 70 گرم استفاده می شود.

دستگاه های کپی حساسیت بالایی نسبت به گرماژ کاغذ دارند و با کمی بالا و پایین بودن گرماژ کاغذ کارایی خود را از دست می دهند بنابراین در استفاده از این دستگاه ها دقت داشته باشید که از کاغذهای با گرماژ متفاوت استفاده نکنید. در حالت کلی جدی گرفتن استانداردهای مربوط به مصارف مختلف کاغذ امری ضروری است.

استاندارد جهانی گرماژ: استاندارد ایزو 536 (ISO 536) به گرماژ کاغذ و مقوا مربوط می شود.

گرماژ انواع کاغذهای چاپی

هنگامی که به یک مرکز چاپ و تکثیر برای چاپ کتاب، مجله یا هر پروژه چاپی دیگری مراجعه می کنید شاید یکی از سوالاتی که از شما مورد چاپ پروژه شما پرسیده می شود این باشد که کاغذ محصول چاپی تان چه گرماژی داشته باشد.

احتمالا این سوال به نظرتان یک سوال مبهمی باشد که پاسخ آن را به خود شرکت چاپی بسپارید اما بهتر است اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید تا در چنین مواقعی با آگاهی کامل در مورد چگونگی چاپ پروژه چاپی خود اظهار نظر نمایید چرا که چنین فاکتورهایی در کیفیت کاغذ محصولات چاپی بسیار موثرند؛ در اینجا به چند مورد از انواع گرماژ کاغذهای مختلف اشاره می کنیم:

کاغذ تحریر 70 گرمی: گرماژ این نوع از کاغذ حدود 70 گرم و عمدتا در پرینترها و دستگاه های کپی و نوشت افزار های روزمره کاربرد دارد.

کاغذ تحریر 90 گرمی: این نوع از کاغذ نیز جزو متداول ترین کاغذهای مصرفی در چاپگرها با جرمی حدود 90 گرم است و مناسب ادارات و شرکت هایی است زیاد با چاپ متریال های ساده سروکار دارند.

کاغذ تحریر 100 گرمی: این نوع از کاغذ به دلیل انعطاف پذیری بالا و قابلیت تا زده شدن برای بروشورهای معرفی محصولات و خدمات، ایده آل می باشند.

کاغذ تحریر 120 گرمی: در این نوع نیز به دلیل سنگینی کمی بیشتر جلوه ای حرفه ای تر داشته و برای کاربرد در بروشورها ایده آل محسوب می شوند.

کاغذ بریستول 145 گرمی: این نوع از کاغذ با جرمی حدود 145 گرم به عنوان مقوای سبک وزن شناخته می شود و برای پاکت های پستی گزینه مناسبی محسوب می شود.

مقوای کارتی 180 گرمی: این کاغذ مقوای مقاوم محسوب شده و با گرماژ 180 گرم در چاپ محصولات بایگانی و پوشه ها، جلد جزوات و غیره کاربرد دارد.

مقوای کارتی 200 گرمی: این نوع از مقوا با گرماژ 200 گرم اندکی از مقوای 180 گرمی سنگین تر و مناسب برای تولید جاکتابی و پاکت ها و نوشت افزارهای اداری می باشد.

مقوای کارتی300 گرمی: این مقوا با گرماژ 300 گرم ظاهری سنگین و حرفه ای دارد و در محصولاتی که گرماژ بالا مد نظر است، به کار می رود.

وزن هر برگ کاغذ استاندارد سری A

جدول زیر وزن کاغذهای استاندارد سری A را در گرماژ های مختلف نمایش می دهد.

گرماژ کاغذ چیست؟

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مخفی کردن >>