اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اسپیسر یا فضاساز میلگرد قطعه ای از جنس فلز، بتن یا پلاستیک می باشد که در میان فضای بیرونی بتن و میلگرد قرار رفته و هدف از نصب آن جلوگیری از خوردگی میلگرد می باشد. با این مقدمه در ادامه این مطلب به بیان نکات بیش تر در مورد اسپیسر میلگرد می پردازیم. با ما همراه باشید.

اسپیسر

اسپیسر میلگرد
همان گونه که در بالا اشاره شد، قطعه هایی از جنس فلز، بتن و پلاستیک که در بین فضای بیرونی بتن و میلگرد قرار می گیرد، اسپیسر نامیده می شوند. نصب اسپیسرها از خوردگی میلگرد جلوگیری به عمل می آورد. عملکرد این قطعه به گونه ای است که از رسیدن عوامل خوردگی به میلگرد، جلوگیری به عمل می آورد.

اگرچه اسپیسر از تماس مواد خورنده با میلگرد جلوگیری می کند، اما عواملی هم چون هوا و رطوبت نیز می تواند باعث ایجاد خوردگی میلگرد شود. در صورت ایجاد خوردگی در میلگرد با هوا و رطوبت، میلگرد افزایش حجم پیدا می کند. استفاده از اسپیسر میلگرد سبب می شود فاصله بین بتن و میلگرد با وجود افزایش حجم میلگرد، حفظ شده و به بتن فشار وارد نشود.

بنابراین می توان گفت این گونه اسپیسرها، فضای لازم در جهت افزایش حجم آرماتور را فراهم می کنند. استفاده از اسپیسرها در محیط های مرطوب و مکان هایی که امکان بروز زلزله در آن جا زیاد است، لازم و ضروری می باشد.

اسپیسر

مزایا استفاده از اسپیسر

  • وزن سبک
  • حمل و نقل آسان
  • ایجاد پوشش مناسب و یکدست بر روی سطح آرماتور
  • مقاومت بالا
  • بالا بردن سرعت و دقت در اجرای پروژه
  • نیاز به استفاده از نیروی انسانی کمتر
  • برقراری اتصال کامل با بتن و میلگرد
  • کاهش هزینه های پروژه

دسته بندی اسپیسرهای میلگرد

اسپیسرها بر اساس نوع تکیه گاه میلگرد بر روی اسپیسر و سایز میلگرد، در دسته بندی های متفاوتی از جمله اسپیسرهای کفی، دیواری و دو شبکه قرار می گیرند.

اسپیسر

1. اسپیسرهای کفی
این گونه اسپیسرها خود به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  • اسپیسر هارد فیکس

این اسپیسر دو شاخک قفل کن دارد که میلگرد در آن قفل می شود. استفاده از این مدل اسپیسر برای قسمت هایی که از شبکه میلگردی پر تراکم و سنگین برخوردار می باشند، مناسب است. اسپیسر هارد فیکس می تواند تا وزن 350 کیلوگرم را تحمل کند و در قسمت هایی که تراکم میلگرد زیاد است، بسیار مناسب می باشد. همچنین برای استفاده در میلگردهای سایز 18 تا 32 میلی متر توصیه می گردد.

  • اسپیسر ماکس فیکس

از این نمونه در سازه های متوسط تا نیمه سنگین استفاده می شود و استفاده از آن برای میلگردهای 8 تا 22 میلی متری مناسب می باشد. برای ایجاد پوشش بتنی روی میلگردهای متوسط، باید نوعی اسپیسر استفاده شود تا متناسب با وزن شبکه میلگردی و بارهای وارده در زمان اجرای پروژه باشد. اسپیسر ماکس فیکس، مناسب ترین قطعه برای ایجاد پوشش بتنی در المان های سازه ای با وزن متوسط می باشد.

اسپیسر

  • اسپیسر مینی فیکس

از این نمونه اسپیسر در شبکه میلگردهای سبک مانند میلگردهای حرارتی در سقف استفاده می شود. همچنین از مینی اسپیسرها می توان در بتن ریزی سقف های تیرچه بلوکف سقف های عرشه فولادی، انواع کف ها و سقف های بافته شده با شبکه های میلگردی سبک و همچنین قطعات پیش ساخته بتنی استفاده کرد.

  • اسپیسر ساید فیکس

در سازه هایی با وزن متوسط و نیمه سنگین از این نمونه استفاده می شود و دارای قفل یک طرفه می باشد. این ویژگی نصب آن ها را آسان می کند. این نوع اسپیسر برای میلگردهایی با سایز 12 تا 25 میلی متر مناسب می باشد و می تواند وزنی معادل 200 کیلوگرم را تحمل کند.

  • اسپیسر یو فیکس

اسپیسر یو فیکس از جمله اسپیسرهایی با قدرت باربری متوسط می باشد و می تواند باری حدود 200 کیلوگرم را تحمل کند. این مدل اسپیسر به دلیل نداشتن شاخک، برای قرار گرفتن میلگرد با قطرهای مختلف روی این اسپیسرها محدودیتی وجود ندارد. استفاده از این اسپیسر در میلگردهایی با وزن کم و در سقف و دال های کامپوزیت صورت می گیرد.

اسپیسر

2. اسپیسرهای دیواری
اسپیسرهای دیواری نیز دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم

  • اسپیسر ویل فیکس

از این نمونه اسپیسر برای سطوح عمودی مانند دیوارها استفاده می شود. استفاده از این اسپیسر سبب می شود شبکه میلگرد نسبت به قالب موازی قرار گرفته و از پیچیدگی آن ها جلوگیری می کند. اسپیسر چرخی ویل فیکس شبیه چرخ ماشین است و در اطراف خود یکسری شاخک ها و برجستگی هایی دارد که از لغزش آن در بتن ریزی و یا ویبره جلوگیری می کند.

  • اسپیسر کیج فیکس

در کارهای عمودی سنگین مانند قالب های لغزنده و قالب های بالا رونده استفاده می شود. این نوع اسپیسر نیز شبیه به چرخ ماشین است و در وسط آن یک قفل کن دارد، اما برخلاف ویل فیکس، هیچ شاخکی در اطراف آن وجود ندارد.

  • اسپیسر ویل سان

اسپیسر ویل سان که با نام فضاساز خورشیدی نیز شناخته می شود، در سازه هایی با وزن متوسط و عمودی مانند کمرکش ها مورد استفاده قرار می گیرد. در شرایط خاص سازه ای امکان دارد کاور پلاستیکی ویل سان، بر روی میلگردهای اصلی نیز نصب شوند.

اسپیسر

3. اسپیسر دو شبکه
اسپیسرهای دو شبکه مقاومت بالایی داشته و می توانند تا 300 کیلوگرم بار نقطه ای را تحمل کنند. استفاده از این فضاساز در دال بتنی صورت می گیرد. اسپیسرهای دو شبکه دارای دو قسمت نری و مادگی می باشند که انتخاب آن ها با توجه به ضخامت سقف صورت می گیرد. به طور استاندارد باید در هر مترمربع از 4 اسپیسر دو شبکه استفاده کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>