اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سایز انواع کاغذ

همه ما روزانه با کاغذ های بسیاری سرو کار داریم از روزنامه و مجله گرفته تا انواع دفتر، کتاب، سر رسید، پاکت آجیل یا حتی برگه های دوست داشتنی امتحان. از آن جایی که همه ما این عنصر اجین شده با زندگی مدرن مان را به خوبی می شناسیم بهتر است که در مورد ابعاد کاغذ و استاندارد های آن نیز بیشتر بدانیم:

سیستم سازمان استاندارد بین الملی (ISO) و سیستم استاندارد آمریکای شمالی دو سیستم استانداردی مدونی می باشند که استفاده از این نوع تقسیم بندی متداول می باشد.

استاندارد بین المللی ایزو 216:

استاندارد بین المللی ابعاد کاغذ یا ایزو 216 بر پایه استاندارد DIN کشور آلمان قرار گرفته. (دلیل استفاده از استاندارد کشور آلمان در این مورد به سابقه و پیشرو بودن این کشور در صنایع چاپ و کاغذ مربوط می شود).

ویژگی منحصر به فرد این سیستم مقیاس پذیر بودن آن است. بر این اساس که در همه ابعاد کاغذ های استاندارد ایزو، نسبت طول به عرض تقریبا برابر با 1/4142 است. در این استاندارد سه خانواده کاغذ با ابعاد مشخص وجود دارند: گروه A، گروه B و گروه C.

توجه داشته باشید که بر اساس استاندارد ایزو نحوه بیان ابعاد یک ورق کاغذ باید به صورت عرض در طول باشد. برای مثال هنگام نام بردن سایز A4 اونرو به صورت 297 × 210 میلی متر بیان می کنند. دقت کنید که واحد اندازه گیری استاندارد «میلی متر» است و با توجه باستفاده از نسبت 4142 /1 برخی از ابعاد عدد اعشاری رند شده است.

کاغذ های سری A

در این گروه نسبت طول به عرض کاغذ عدد مطلق 1/4142 می باشد. اندازه مساحت کاغذ A0 در این گروه 841 × 1189 mm و تقریبا برابر با یک مترمربع است.در این گروه اندازه های بعدی با نصف کردن طول کاغذ بزرگ تر به دو قسمت به دست می آید.

برای مثال قطع A1 با نصف کردن طول کاغذ A0 به دو قسمت مساوی به دست می آید بنابراین قطع A1 مساوی خواهد بود با 594 × 841.همان طور که میبینید عرض کاغذ بزرگ تر بعد از نصف شدن طول کاغذ کوچک تر خواهد بود.مابقی گروها به وسیله تصویر در زیر آمده است.

استاندارد های سایز کاغذ

سری A:

کاغذ a4

سری B:


سایز انواع کاغذ

سری C:


سایز انواع کاغذ


سری D:

در این سری کاغذ اندازه ها براساس اینچ هستند.


سایز انواع کاغذ


چرا ابعاد کاغذ A4 اعشاری است؟

تا به حال دقت کرده اید که ابعاد کاغذ A4 از کجا آمده است؟ چرا به جای این که طول و عرض آن اعداد صحیح و رندی باشند، اعداد اعشاری هستند؟ مثلا عرض کاغذA4، مساوی 21.02 سانتیمتر و طول آن 29.73 سانتیمتر است. به نظرتان مساحت کاغذ A4 چقدر است؟

با وجود آن که ابعاد کاغذ A4 به ظاهر اعشاری و بی ربط هستند اما مساحت آن دقیقاً 16/1 متر مربع است، یعنی 625 سانتیمتر مربع. در واقع طول وعرض این کاغذ طوری تنظیم شده است که مساحت مورد نظر را حاصل کند.حتما می دانید که کاغذهای خانواده A با افزایش شماره، مساحت شان نصف می شود. مثلا مساحت کاغذ A4 نصف مساحت کاغذ A3 است. این نصف شدن مساحت با نصف شدن طول کاغذ انجام می شود. یعنی کاغذ A3 از طول نصف می شود و تبدیل به دو کاغذ A4 می شود.

در واقع عرض کاغذ A3 برابر طول کاغذ A4، و نصف طول A3 برابر عرض A4 می شود. از طرفی تمام این کاغذها باید با هم متناسب باشند. یعنی نسبت طول به عرض آن ها یکی باشد. با یک تناسب ساده در می یابیم که که طول کاغذ باید 2 √ برابر عرض آن باشد. این تناسب بین ابعاد کاغذها آرشیو کردن آن ها را راحت تر می کند و همچنین در جریان تولید کاغذ تلفات کمتری به دنبال دارد.

کاغذ A0 به عنوان مبنای طراحی این کاغذها قرار گرفته است. مساحت این کاغذ 1 مترمربع است. با توجه به این که طول کاغذ باید 2 √ برابر عرض آن باشد، ابعاد این کاغذ به صورت 84.09x 118.92 cm محاسبه می شود.برای محاسبه ابعاد کاغذهای دیگر هم کافی است هر بار عدد بزرگ تر  را نصف کنیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>