اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

عایق

پشم سرباره که در زبان انگلیسی به آن slag wool می گویند، همانند پشم سنگ یک عایق معدنی است و از بازیافت ضایعات کوره بلند ذوب آهن به دست می آید. در واقع این متریال محصول جانبی کارخانه فولاد و ذوب آهن است.

سرباره کوره که ماده اصلی در تولید پشم سرباره است درجه خلوص بالایی داشته و از ویژگی های مطلوبی برخوردار است، زیرا این ماده تحت تأثیر فرآیندهای شیمیایی کوره بلند قرار می گیرد و خواص حرارتی، فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی آن تقویت می شود.

الیاف این پشم معدنی ذرات بسیار ریزی دارند که 30 درصد آن را سیلیس تشکیل می دهد. عایق پشم سرباره حرارت را تا دمای 800 درجه سانتی گراد می تواند تحمل کند، از این رو یک عایق حرارتی ایده آل برای استفاده در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، ساختمان سازی، خودروسازی، پزشکی و لوازم خانگی می باشد.

وجود اکسیدهای فلزی در این عایق آن را به ماده ای مقاوم در برابر حریق تبدیل کرده است. پشم سرباره نه تنها یک عایق حرارتی است، بلکه یک عایق صوتی ایده آل نیز محسوب می شود که از شدت سر و صدا تا حد قابل قبولی می کاهد. در ادامه این مطلب به معرفی این عایق پرکاربرد و ویژگی های آن می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع پشم سرباره

عایق

  • پشم سرباره تخته ای

این مدل همان طور که از نامش مشخص است، به صورت صفحات تخت تولید می شود و در دیوارهای ساختمان های مسکونی، کارگاه های صنعتی، استودیوهای صدا، سالن های کنفراس و سینما کاربرد دارد. پشم سرباره تخته ای را معمولا با ضخامت حدود 50 میلی متر و چگالی تقریبا 80 کیلوگرم بر متر مکعب در نظر می گیرند.

  • پشم سرباره پتویی

از این محصول در محل هایی که جلوگیری از هدر رفت انرژی اهمیت زیادی دارد، مانند کارخانه ها، جداره کوره ها، دیواره مخازن و لوله اگزوزها استفاده می شود. این مدل تحمل دمایی بیشتری نسبت به پشم سرباره تخته ای دارد و دمای بالاتر از 300 درجه حرارت مستقیم را می تواند تحمل کند.

  • پشم سرباره لحافی

پشم سرباره لحافی از لحاط کاربرد همانند پشم شیشه است اما در فرایند و پروسه تولید، با آن تفاوت دارد. همچنین این عایق نسبت به پشم شیشه دارای چگالی بیشتر، وزن بیشتر، ضریب انتقال حرارتی کمتر، مقاومت و کیفیت بیشتر، نقطه ذوب بیشتر و حساسیت کمتر می باشد.

  • پشم سرباره لوله ای

پشم سرباره لوله ای بخاطر الیاف معدنی موجود در آن، غیرقابل اشتعال می باشد و در عایق کاری لوله های آب شرب، تأسیسات آب گرم، خطوط لوله های بخار و سیستم های خورشیدی کاربرد دارد. ضخامت این عایق بسته به نوع، سایز و دمای مایع یا گاز درون لوله ها بستگی دارد و بین 25 تا 100 میلی متر می باشد.

عایق

مقایسه پشم سرباره با پشم سنگ

  • پشم سنگ از منابع طبیعی، اما پشم سرباره از ضایعات کوره آهن به دست می آید.
  • مقاومت حرارتی پشم سنگ بالاتر از پشم سرباره می باشد.
  • پشم سنگ در برابر رشد باکتری، قارچ، آفت و حشرات موذی مقاومت بیشتری دارد.
  • قیمت پشم سرباره حدود 30 درصد کمتر از قیمت پشم سنگ است.
  • عایق پشم سرباره از ضریب انتقال صوتی بالاتری در مقایسه با عایق پشم سنگ برخوردار است.

بنابراین در مقایسه پشم سرباره با پشم سنگ می توان گفت پشم سنگ عایق مناسب تری می باشد.

کلام آخر
ما در این مقاله به بررسی یکی از عایق های معدنی به نام پشم سرباره پرداختیم. پشم سرباره از ضایعات کوره بلند ذوب آهن ساخته می شود و به دلیل خواص خوبی مانند عایق حرارتی و صوتی بودن، غیرقابل اشتعال بودن و مقاومت آن در برابر پوسیدگی و خورندگی، در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، نفت و گاز به منظور عایق بندی تأسیسات و تجهیزات استفاده می شود.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد به سوالات شما در مورد این عایق پرکاربرد، پاسخ داده و اطلاعات مفیدی را برای شما کاربران گرامی به ارمغان آورده باشد. اگر نکته ای در مورد این محصول می دانید که ما آن را در این مقاله مطرح نکرده ایم، از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>