اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بازیافت کاغذ

بازیافت اصولا یکی از فرایند هایی است که بسیار سود آور است؛ از این جهت که هم به حفظ محیط زیست کمک می‌کند و هم از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشد. بازیافت کاغذ ها و تولید کاغذ از کاغذ باطله همچنین به دلیل ارزانی مواد اولیه کسب و کار مناسبی است که ضمن اشتغال زایی از سود مناسبی نیز برخوردار است.

با توجه به این مساله که در حال حاضر حجم زیادی از زباله های شهری کاغذ است پس بازیافت این ماده پر ارزش و پر مصرف و استفاده مجدد از آن نه تنها مانع از قطع بی رویه درختان جنگلی می‌شود بلکه هزینه تبدیل الیاف گیاهی به کاغذ را نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

بازیافت کاغذ ها چگونه انجام می شود؟

در فرآیند بازیافت کاغذ ها از فناوری های پیشرفته ای استفاده می شود که مراحل انجام آن فرآیند با توجه به این که چه محصولی را به عنوان محصول نهایی از زباله های کاغذی در نظر گرفته باشیم، متفاوت خواهد بود. در چرخه بازیافت کاغذ عبور از مراحل خمیرسازی، غربال گری و پاک سازی برای تهیه مقوای نازک با کیفیت پایین ضروری است، اما اگر بخواهیم از کاغذهای باطله برای تهیه کاغذ های اداری مرغوب و باکیفیت استفاده کنیم عبور از مرحله شناورسازی نیز ضروری خواهد بود.

با توجه به نوع کاغذ باطله ای که برای بازیافت انتخاب شده، ممکن است مراحل دیگری نیز به این چرخه اضافه شود. در نخستین مرحله از چرخه بازیافت کاغذ، کاغذهای باطله جمع آوری شده در یک محلول آبکی که حاوی ذرات فیبری است غوطه ور شده و در نتیجه برخورد با تیغه هایی که در آن محفظه در حال چرخش هستند، متلاشی و تجزیه خواهند شد، در مرحله دوم ذرات و ناخالصی های درشت از خمیر حاصل جداسازی می شوند.

با عبور خمیر غوطه ور در محلول آبکی از یک استوانه در حال چرخش ذرات درشت و سنگین وزن مانند شن و ماسه و قطعات فلزی از آن جدا می شوند. اجزای سبک تر از طریق لوله مکش از این محفظه خارج شده و به راحتی از میان صافی ها می گذرند، اما ناخالصی های درشت تر در پشت این صافی ها به دام می افتند.

در مرحله بعد با تزریق هوا به داخل خمیر کاغذ، جوهر، رنگ، چسب و هر نوع پوشش دیگر که معمولا آب گریز هستند به حباب های هوای موجود در این محفظه که توسط یک ماده شیمیایی کف زا ایجاد شده اند، می چسبند و به این ترتیب این نوع ناخالصی ها نیز از ذرات کاغذ جدا می شود.

در این مرحله ماده شیمیایی دیگری به خمیر کاغذ افزوده می شود که با جذب ناخالصی های بسیار کوچک امکان چسبندگی خمیر کاغذ را افزایش می دهد. در مرحله پاکسازی، دستگاه گریز از مرکزی وجود دارد که ذرات را براساس چگالی آنها از هم تفکیک می کند. خمیر کاغذ با عبور از یک محفظه فشار وارد مخزنی می شود که در آن یک همزن نصب شده است.

الیاف کاغذ که در این مرحله بسیار کوچک تر از باقیمانده ذرات جوهر یا چسب هستند به آسانی از صافی عبور می کنند. در آخرین مرحله از چرخه بازیافت کاغذ، 95 درصد ماده حاصل را آب و 5 درصد آن را الیاف کاغذ تشکیل می دهند که روی یک صفحه مشبک قرار گرفته و با عبور غلتک های بزرگ از سطح آن این آب اضافی به تدریج از خمیر کاغذ تهیه شده، خارج شده و ورقه های ضخیمی از این خمیر تهیه می شود که پس از خشک شدن از آن برای تهیه کاغذ استفاده می شود

جداسازی

برای بازیافت موفق نیاز به بازیابی تمیز کاغذ می باشد. پس شما باید کاغذهای خود را دور از آلودگی هایی مثل غذا، پلاستیک، فلزات و دیگر زباله ها، که بازیافت کاغذ را مشکل می کند نگهداری کنید. کاغذهای آلوده که قابل بازیافت نمی باشند باید به کود تبدیل شوند یا برای تولید انرژی سوزانده شوند یا در زیر خاک دفن شوند. مرکز بازیافت معمولا از مصرف کنندگان تقاضا می کند که کاغذهای خود را بر حسب درجه یا نوع کاغذ جدا کنند. مرکز بازیافت شهر می تواند به شما بگوید که چگونه این نوع و درجه در جامعه شما تعریف می شود.

جمع آوری و جا به جایی

شما ممکن است کاغذهای جداشده خود را به مرکز بازیافت محل خود تحویل دهید یا درسطل های بزرگی که به منظور بازیافت در سطح شهرها تعبیه شده اند بریزید. اغلب فروشندگان کاغذ یا مرکز بازیافت کاغذ ها که شما در منزل جداسازی کرده اید را جمع آوری می کنند. در مرکز بازیافت، کاغذهای جمع آوری شده در بسته های تنگی پیچیده می شوند و از آنجا به کارخانه های کاغذسازی فرستاده می شوند که در آنجا به کاغذهای جدید تبدیل می شوند.

انبار داری و ذخیره کردن

کارگران کارخانه کاغذ سازی، کامیون حاوی کاغذها را تخلیه کرده و آن ها را به داخل انبار می فرستند و تا زمان لازم کاغذها در آنجا می مانندو درجات مختلفی از کاغذ مثل روزنامه ها یا جعبه ها به طور جداگانه نگهداری می شوند؛ برای اینکه در کارخانه کاغذسازی درجات مختلفی از کاغذ را برای تولید انواع مختلف محصولات استفاده می شود. هنگامی که کارخانه آماده استفاده از کاغذ شد، کاغذها توسط ماشین ها باربری چنگک دار  از انبار به نوار نقاله های بزرگی برده می شوند.

موادی که از بازیافت کاغذ ها به دست می آید

بیشتر کاغذهای جدا شده مجددا به کاغذ یا مقوا تبدیل می شود. با کمی استثنا قائل شدن کاغذهای به دست آمده با همان کیفیت کاغذهای قبلی می باشند. به طور مثال از جعبه ها برای بازیافت جعبه استفاده می شود.کاغذهای نوشته و چاپ شده هنگامی که بازیافت می شوند از آنها برای کاغذهای کپی استفاده می شود.

کاغذ های جدا شده می توانند برای تولید مواد دیگر نیز استفاده شوند. به طور مثال خمیر کاغذ بازیافت شده برای کارتون های تخم مرغ یا جعبه های میوه استفاده شوند. از کاغذهای بازیافت شده می توان به عنوان سوخت، عایق کردن دیوارها و سقف، پرکننده رنگ و یا پوشش استفاده کرد.

دوباره خمیر کردن و غربال کردن

کاغذها از طریق نوار نقاله به یک ظرف بزرگ به نام pulper که حاوی مواد شیمیایی و آب است فرستاده می شوند. pulper کاغذها را به قطعات کوچک ریز می کند. با گرما دادن به این مخلوط قطعات ریز کاغذ سریعا به سلولز تجزیه می شوند که فیبر خوانده می شود.

در نهایت، کاغذ به مخلوط غلیظ و نرمی که pulp نامیده می شود تبدیل می شود. pulp از داخل ظرفی که دارای سوراخ های گوناگونی می باشد عبور داده می شود. غربال کننده ذرات ریز آلودگی و قطرات کوچک چسب را غربال می کند. به این فرآیند Screening گفته می شود.

پاک سازی

کارخانجات همچنین pulp را توسط گردش دور سیلندر مخروطی شکل تمیز می کنند. آلودگی های سنگین به خارج از مخروط پرتاب می شوند و به انتهای سیلندر سقوط می کنند. آلودگی های سبکتر در مرکز مخروط جمع می شوند و از بین می روند. به این پروسه Cleaning می گویند.

شست و شوی خاص

گاهی اوقات pulp باید دستخوش فرایند شستشوی Pulp،   قرار بگیرد. کار این مرحله پاک کردن جوهرهای نوشته شده، چسب های باقیمانده و مواد چسبناک می باشد. کارخانه های کاغذسازی معمولا از دو مرحله deinking متصل به هم استفاده می کنند. ذرات کوچک جوهر طی مرحله ای که Washing نامیده می شود از pulp شسته می‌شود. ذرات بزرگ تر و چسب ها توسط حباب های هوا طی فرآیندی که Flotation نامیده می شود از pulp جدا می شوند.

در طی این فرآیند pulp به عنوان خوراک به ظرف بزرگی که Flotation Cell نامیده می شود وارد شده و در این ظرف هوا و مواد شیمیایی صابونی شکل که Surfactants نامیده می شوند به pulp تزریق می شوند. Surfactant باعث می شود که جوهر و چسب از pulp جدا شود و به حباب های هوا بچسبند و در سطح شناور شوند. حباب های هوا آغشته به جوهر در سطح مخلوط تولید کف می کنند و از سطح مخلوط پاک می شوند.

پالایش کردن

در طی پالایش به pulp ضربه های متعددی وارد می شود تا فیبرهای بازیافت شده پف کند و آن ها برای تولید کاغذ ایده آل شوند. اگر pulp شامل تکه های بزرگ فیبر باشد، فرآیند پالایش آن ها را از هم جدا می کند. اگر کاغذ به دست آمده دارای رنگ باشد، مواد شیمیایی رنگ بر، رنگ آن را از بین می برد.

سپس اگر نیاز به تولید کاغذ سفید باشد برای روشن تر کردن و سفید کردن کاغذ به آن ها آب اکسیژنه، دی اکسید کلرین و یا اکسیژن داده می شود؛ به این فرآیند Bleaching گفته می شود. اگر نیاز به کاغذ قهوه ای مثل دستمال کاغذی باشد نیاز به این برآیند نخواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
بهار رضایی:
تعدادی کتاب و کاغذ و ... دارم چجوری باید بدم برای بازیافت؟
محلاعباسی:
بازیافت کاغذ چگونه انجام می شود
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>