اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


مراحل تولید کاغذ

کاغذ از چه چیزی ساخته می شود ؟

برای ابتدای مطلب از یک مثال ساده شروع میکنیم. یک تکه کاغذ بردارید و آن را پاره کنید؛ اگر با دقت به لبه ی پاره شده ی کاغذ نگاه کنید یک سری رشته های بسیار نازک مثل مو میبینید که در هم تنیده شده اند. این رشته ها از مولکولی به اسم سلولز تشکیل شده اند که یک مولکول بسیار نازک و بلند مانند یک نخ است که پیکربندی گیاهان و درختان هم از همین سلولز است. هر یک از زشته های ریزی که در کناره کاغذ میبینید از هزارن مولکول سلولز ساخته شده است؛ پس کاغذ جزو محصولات و کالا های است که بافت سلولزی دارد.

ساخت و تولید کاغذ در گذشته

چینی های باستان اولین کسانی بودند که کاغذ را اختراع کردند آن ها ابتدا نوشته ها و پیام های خود را روی پارچه ی ابریشم می نوشتند، اما از نزدیک 150 سال پیش از میلاد، آموختند که می توانند پوست درخت توت را خرد کنند، به صورت خمیر درآورند و از آن کاغذ بسازند. آن ها به کاغذهای خود ساقه های کتان و رشته های تور ماهی گیری کهنه نیز می افزودند تا محکم تر شود.

چینی ها تا مدت ها روشی که برای تولید کاغذ پیدا کرده بودند را به صورت یک راز حفظ کردند و با اینکه گیاهان و درختان در همه جای زمین وجود دارند هیچ ملتی کاغذ را به این روش نمیساخت و بیشتر از پوست جانوران یا گیاه پاپیروس استفاده می کردند. این راز زمانی فاش شد که عرب های مسلمان در سال 133 هجری، اسیرانی را از چین با خود به سمرقند آوردند. از قضا این اسیران در کار ساختن کاغذ مهارتی عالی داشتند.

ایرانیان مسلمان شیوه ی ساختن کاغذ را از آنان یاد گرفتند و آن را بهبود بخشیدند و پس از سمرقند بزرگ ترین مرکز خرید و فروش کاغذ در جهان شد. ایرانیان مسلمان برای ساختن کاغذ از پنبه و کتان و دیگر مواد گیاهی نیز بهره گرفتند و به تولید کاغذ تنوع بخشیدند؛ گونه هایی از کاغذهای نازک، ضخیم، شفاف و بادوام ساختند.

تولید کاغذ در دنیای امروز

چوب درختان مقدار فراوان سلولز دارد، به همین دلیل کاغذ را از آن می سازند.مراحلی که برای تولید کاغذ باید طی شوند عبارتند از:

1-درختان را می برند و به کمک ماشین ویژه ای، تنه ی آن ها را ریز ریز می کنند.

2- تکه های کوچک چوب را با مواد شیمیایی و مقدار فراوان آب داغ، مخلوط می کنند تا خمیری از رشته های سلولزی به دست می آید.

3-خمیر را روی یک توری فلزی می ریزند تا آب خود را از دست بدهد. سپس خمیر از لابه لای چند غلطک می گذرد و آب خود را بیش تر از دست می دهد. پمپ های مکنده ی آب، به این آب گیری کمک می کنند.

4-خمیر چوب که به صورت ورقه ی درازی درآمده است، با گذشتن از لابه لای غلطک های داغ، خشک می شود و برگه ی دراز کاغذ از دستگاه بیرون می آید.

5- دستگاهی که به رایانه مجهز است، ضخامت کاغذ، مقدار آب و تعداد سوراخ های احتمالی آن را بررسی می کند. در صورتی که ضخامت در همه جا یکسان باشد، مقدار آب مناسب باشد و شمار سوراخ ها کم باشد، کاغذ راهی بازار می شود.

گاهی با کمک مواد دیگری، کاغذهای بهتری ساخته می شود. برای این که کاغذ خیلی آب جذب نکند، مواد شیمیایی ویژه ای به آن می افزایند. برای تولید کاغذ های بسیار نرم و سفید، کاغذ را از لا به لای غلطک هایی می گذرانند که دمای بیشتری دارند و سطح آن را با مخلوطی از خاک چینی و آب پوشانده اند. برای این که کاغذ محکم تر شود، به آن پنبه می افزایند. اگر بخواهند از کاغذ، دستمال کاغذی بسازند، به آن نرم کننده اضافه می کنند و با کمک مواد شیمیایی، میکروب های آن را از بین می برند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>