اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ویژگی شیشه بوروسیلیکات

این شیشه ها دارای درصد بالاتری از بور و سیلیس نسبت به سایر شیشه ها در ترکیب مواد اولیه خود هستند. این نوع شیشه ها ضریب انبساط حرارتی کم تا متوسط داشته، مقاومت خیلی زیاد در برابر ضربه، پایداری خوب در برابر مواد شیمیایی، رفتار ویسکوز دمای بالا، چگالی کم و مقاومت الکتریکی بالا از ویژگی های این شیشه است.

این شیشه یکی از پایدارترین شیشه های شناخته شده است اما یکی از اشکالات عمده آن واکنش شدید با آب و بخار آب موجود در اتمسفر است. شیشه های دارای چنین ترکیبی مقاومت بالایی در برابر خوردگی شیمیایی و تغییرات دمایی نشان می دهند. به همین دلیل آنها را در تجهیزات فرآیندی صنایع شیمیایی، در لابراتورها، به عنوان آمپول و ظرف قرص در صنایع دارویی و به عنوان حباب های لامپ های پر مصرف استفاده می شوند.

همچنین شیشه های بوروسیلیکات در منازل، به عنوان ظرف های پخت و پز و دیگر وسایل مقاوم در برابر حرارت به کار می روند. خانواده شیشه های بوروسیلیکاتی بی اندازه گسترده است، بسته به این که چگونه ترکیبات بور در داخل مذاب شیشه با دیگر تشکیل دهنده های فلزی بر هم واکنش دارند. به همین دلیل بیشتر شیشه های بوروسیلیکاتی به عنوان شیشه های ویژه طبقه بندی می شوند.

با چند مقایسه خواهیم دید که برتری های شیشه های بوروسیلیکات سبب شده است که برای مصارف آزمایشگاهی بیش از شیشه های قلیایی استفاده شوند. بعضی از برترهای شیشه های بوروسیلیکات نسبت به شیشه های قلیایی عبارتند از ضریب انبساط حرارتی این نوع شیشه بسیار پایین تر از شیشه قلیایی است.

مقاومت حرارتی این شیشه زیاد بوده و در نتیجه خطر شکستن آنها در هنگام گرم کردن یا سرد کردن ناگهانی کمتر است. این شیشه های سخت، ترد هستند و در مقابل سایش سطحی بیشتر مقاومت می کنند، در نتیجه مقاومت مکانیکی آنها نیز بیشتر است. این شیشه ها نسبت به شیشه های قلیایی سخت تر بوده و در مقابل افزایش فشار سطحی مقاومت مکانیکی آنها بیشتر است.

اگر شیشه مورد استفاده از جنس بوروسیلیکات باشد بسیاری از لوازم آزمایشگاهی شیشه ای که ساختن آنها از شیشه قلیایی بسیار مشکل یا غیرممکن است را می توانیم بسازیم یا تعمیر نماییم.بعضی از عیب های شیشه های بوروسیلیکات از این قرارند که، شیشه های بوروسیلیکات از شیشه های قلیایی گران تر است.

شیشه های بوروسیلیکات برای کار به حرارت بیشتری نیاز دارد، بنابراین باید از چراغ های شیشه سازی یا مشعل های دستی استفاده شود که مجهز به شیرهای اکسیژن یا هوای فشرده هستند. چنین حرارت زیادی بر روی شیشه به مدت زیادی دوام نمی آورد از این رو شیشه را باید به سرعت شکل داد زیرا شیشه سریع پس از دور کردن از شعله سرد و خشک می شود.

در اتصالات شیشه های بوروسیلیکات باقی ماندن سوراخ های سوزنی رایج است و اغلب اتفاق می افتد به همین دلیل توجه زیادی باید به تمیزی و ذوب کامل اتصالات ابراز گردد. بیشترین دمایی که شیشه های بوروسیلیکات تحمل می کنند تا حد 500 درجه سانتی گراد و با بعضی ترکیبات ویژه تا 600 درجه سانتی گراد است انواع به خصوصی از این شیشه برای اتصال با آلیاژهای آهن، نیکل، کبالت، مولیبدنیم و تنگستن به کار می رود.

شیشه بوروسیلیکات بر حسب نوع ترکیب آن در حدود دمای 625 درجه سانتی گراد نرم می شود و ضریب انبساط حرارتی آن نیز به نوع ترکیب بستگی دارد و از 10-6 × 3/3 در هر درجه سانتی گراد برای شیشه های معمولی بوروسیلیکات تا 6- 10 × 2/7 در هر درجه سانتی گراد برای انواع مخصوص متغیر است. به دلیل پایداری شیمیایی عالی، مقاومت بالا در برابر شوک حرارتی که نتیجه ضریب انبساط حرارتی پایین است شدیداً مورد توجه اند و در شش گروه دسته بندی می شوند:

  • شیشه های پیرکس
  • شیشه های الکتریکی
  • شیشه های درزبندی برای جوشکاری شیشه ها
  • شیشه های اپتیکی که به شیشه های کراون معروفند.
  • شیشه های آزمایشگاهی جهت تجهیزات شیشه ای آزمایشگاه
  • شیشه های شفاف به نور ماورا بنفش
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>