اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انژکتور خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟
در اینجا قصد داریم در رابطه با سیستم انژکتور خودرو و چگونگی عملکرد آن با شما صحبت کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت که در صورت خرابی اتومبیل، از خدمات تعمیر خودرو در محل استفاده کنید.

انژکتور خودرو چیست؟
برای اینکه اتومبیل حرکت کند، نیاز است تا سوخت و انرژی موردنیاز آن تامین شود. تامین انرژی موردنیاز برای روشن شدن موتور و درنتیجه حرکت خودرو، توسط اجزایی از جمله انژکتور، سیلندر، شمع ها و …، انجام می شود. عملکرد نادرست و خرابی هر کدام از این اجزا می تواند در روند روشن شدن و حرکت صحیح و بدون مشکل خودرو نقش داشته باشد.

انژکتور

انژکتور هم یکی از اجزای اصلی خودرو است که نقش کلیدی در روشن شدن اتومبیل دارد. وظیفه قطعه انژکتور به این صورت است که باید سوخت و هوا را با هم مخلوط کرده و به سیلندر منتقل کند. انژکتور در ورودی سیلندر و در کنار وایر شمع خودرو قرار می گیرد و میزان پاشش سوخت به سیلندر خودرو را تنظیم کند. وجود مشکل در انژکتور خودرو، در سوخت رسانی به سیلندر اختلال ایجاد می کند و عملیات احتراق کامل انجام نمی شود.

تفاوت انژکتور و کاربراتور در چیست؟
در واقع عمل سوخت رسانی در خودروهای قدیمی، توسط کاربراتور انجام می شد، اما در خودروهای امروزی، از سیستم سوخت رسانی انژکتور استفاده می شود. تفاوت انژکتور و کاربراتور در این است که در سیستم انژکتور، مصرف سوخت کاهش یافته و آلاینده های کمتری تولید خواهند شد.

مهم ترین مزایای خودروهای انژکتوری چیست؟
در سیستم سوخت رسانی خودروهای انژکتوری، سوخت با گذر از انژکتور با هوا مخلوط شده و حالت پودری به خود می گیرد و به محفظه احتراق خودرو پاشیده می شود. این حالت پودری سوخت، کاملا در محفظه احتراق پخش شده و با جرقه شمع و می سوزد. در واقع به جرات می توان گفت در این مرحله از ناقص سوختن سوخت جلوگیری می شود و آلاینده کمتری تولید می شود.

اجزای اصلی انژکتور شامل چه بخش هایی می شود؟
فیلتر ورودی
سوزن انژکتور
سلونوئید
اورینگ
درپوش محافظ
بدنه انژکتور
سوراخ خروجی

انواع انژکتور دیزل به چند دسته تقسیم می شوند؟
سیستم سوخت رسانی انژکتوری انواع مختلفی دارد که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد:

سیستم سوخت رسانی مستقیم
در سیستم سوخت رسانی مستقیم، انزکتور سوخت موردنیاز برای احتراق را به صورت کاملا مستقیم به محفظه سیلندر تزریق می کند. در این سیستم، حداقل میزان تغییر در شرایط سوختی که به سیلندر وارد می شود ایجاد می شود.سیستم سوخت رسانی تک نقطه ای
در سستم سوخت رسانی تک نقطه ای، به ازای تمام سیلندرها، یک انژکتور وجود دارد. در واقع سیستم سوخت رسانی تک نقطه ای، شبیه به خودروهای کابراتوری قدیمی عمل می کند. اما با این تفاوت که با وجود ECU، شرایط بهتری را برای محفظه احتراق فراهم می کند.

انژکتور

سیستم سوخت رسانی چند نقطه ای
در سیستم پاشش سوخت چند نقطه ای، یک ریل خطی وجود دارد که انژکتورها روی آن قرار دارند. به ازای هر سیلندر، یک انژکتور وجود دارد و سوخت کاملا مستقیم به سوپاپ ها منتقل می شود. در این سیستم، سوخت با شرایط بسیار بهتری وارد سیلندر می شود، زیرا نیزان تغییرات سوخت از زمان پاشش تا احتراق، به حداقل می رسد. در حال حاضر این سیستم بسیار رایج است.

خرابی انژکتور، چه مشکلاتی برای خودرو ایجاد می کند؟

  • احتراق ناقص و نامنظم در محفظه
  • کاهش عملکرد خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش تولید آلاینده
  • لرزش موتور
  • توقف ناگهانی خودرو در حین کارکرد
  • تاخیر موتور در هنگام دور گرفتن

انواع پمپ انژکتور دیزل به چند دسته تقسیم می شوند؟
پمپ انژکتور دیزل خودرو به دو دسته پمپ انژکتور آسیابی و پمپ انژکتور ردیفی دسته بندی می شود.

پمپ انژکتور آسیابی
این نوع پمپ انژکتور، از یک واحد پمپ فشار قوی برای همه سیلندرها تشکیل شده و مقدار و زمان تحویل سوخت به همه سیلندرها یکسان است.

پمپ انژکتور ردیفی
در سیستم انژکتور ردیفی، مقدار و میزان سوخت که به سیلندرها تحویل داده می شود را می توان به کمک سیستم الکترونیکی کنترل کرد.
علائم کثیفی سوزن انژکتور خودرو چیست؟
وظیفه سوزن انژکتور خودرو این است که سوخت را به صورت پودری به محفظه احتراق بپاشد. هر چه ذرات بنزین که به سوپاپ پاشیده می شوند، ریزتر باشند، بهتر با هوا ترکیب می شوند و فرایند احتراق کامل تر انجام می شود. اگر سوزن انژکتور کثیف باشد، میزان سوختی که به سوپاپ ها پاشیده می شود، کم و زیاد شده و درنتیجه موجب افت قدرت موتور و یا روشن نشدن خودرو خواهد شد.

نحوه شستشوی انژکتور پراید چگونه است؟
تفاوتی ندارد که چه خودرویی داشته باشید. پراید، پژو، 206 و یا حتی خودروهای خارجی، انژکتور خودرو را باید هر ازچندگاهی بشویید تا عملکرد آن را افزایش دهید. زیرا در صورت عبور بنزین از انژکتور، مواد داخل آن رسوب خواهد کرد. از فروشگاه های لوازم جانبی خودرو، مواد شستشوی انژکتور را خریداری کرده و اقدام به شستن انژکتور خودروی خود کنید. ناگفته نماند که این روش هم هزینه بر است و هم دردسرساز. پس بهتر است این کار را به تعمیرکار خودرو بسپارید.

انژکتور

یکی دیگر از روش های تمیز کردن انژکتور، ریختن مکمل در باک بنزین است. با توجه به حجم رسوب جمع شده در انژکتور، این روش خیلی مفید نیست و قدرت پاک کنندگی ضعیفی دارد.
تمیز کردن سوزن انژکتور پراید، چه تأثیری در عملکرد خودرو دارد؟
با تمیز کردن سوزن انژکتور پراید و یا هر خودروی دیگری، مصرف سوخت را کاهش خواهید داد. از طرفی هم موجب عملکرد بهتر اتومبیل در حین رانندگی خواهید شد. با تمیز کردن سوزن انژکتور، در حین دور گرفتن موتور، خودرو خاموش نمی شود، زیرا فرایند سوخت رسانی به محفظه احتراق منظم انجام می شود.

چه زمانی باید انژکتور خودرو را تعویض کنیم؟
هر زمانی که نشانه ها و علائم خرابی انژکتور را در خودروی خود مشاهده کردید، برای تعویض تمامی انژکتورها اقدام کنید. انژکتورها کاملا هماهنگ کار می کنند و با تعویض انژکتور معیوب، ممکن است در عملکرد سایر انژکتورها اختلال ایجاد شود.

خدمات تعمیر خودرو، کاری نیست که همه از پس آنها برآنید. این کار به مهارت و ابزاری خاص نیاز دارد. هر زمانی خودرو دچار مشکل شد، کمپرسور کولر خودرو دچار نقص فنی شد، نیاز داشتید که روغن و یا لنت ترمز را تعویض کنید، برق خودرو به مشکل خورد و مشکلاتی از این قبیل، نیاز نیست به دنبال تعمیرکار بگردید. خودرو را از منزل خارج نکنید، فقط با یک تماس، تعمیرکار خودروی آچارباز در محل شما حاضر می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>