اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نحوه عملکرد دسته راهنما: چراغ راهنمای خودرو چگونه کار می کند؟
احتیاط شرط اول رانندگی است و رعایت احتیاط بدون امکان برقراری ارتباط با سایر رانندگان حاضر در جاده و خیابان تقریباً غیر ممکن است. چراغ راهنما یکی از اجزای خودرو است، که با هدف برقراری ارتباط با سایر رانندگان در خودروها تعبیه شده و استفاده از آن می تواند به سایرین هشدارهایی در مورد اقدام بعدی شما بدهد. در واقع با کمک دسته راهنما و قرار دادن آن در وضعیت هدف می توانید از اتفاقات غافلگیرانه جلوگیری کنید.

برای یادگیری موارد عملی مربوط به تعمیر این قطعات می توانید در دوره آموزش برق خودرو شرکت کنید.

در این مطلب می خواهیم با نحوه عملکرد دسته راهنما و چگونگی کارکرد چراغ راهنمای خودرو آشنا شویم. ضمناً کاربرد این چراغ ها شامل موارد زیر است:

  • هشدار در زمان خروج از مسیر
  • در زمان سبقت
  • چرخش به راست و یا چپ
  • خروج خودرو از پارک
  • گردش در تقاطع
  • خرابی خودرو

استفاده از فلاشر برای هشدار کردن دیگران در برابر خطرهای احتمالی
چراغ راهنما با چه هدفی طراحی شده است؟
همواره و همیشه تعداد زیادی خودرو در خیابان ها و به خصوص مناطق پر ترددتر وجود دارند. هنگامی که یک راننده قصد دارد در محل تقاطع به یک سمت بپیچد، از یک خروجی خارج شود و یا در دور برگردان مسیر حرکت خود را تغییر دهد، اگر نتواند با سایر راننده ها ارتباط برقرا کند، می تواند برای خود و دیگران خطر ایجاد کند. استفاده از چراغ راهنما در چنین شرایط امری حیاطی است و می تواند تا حد بسیاری از تصادفات جاده ای جلو گیری کند.

نحوه عملکرد این سیستم چگونه است؟
در واقع نحوه عملکرد دسته راهنمای خودرو به گونه ای است که با حرکت دادن آن به سمت بالا چراغ سمت راست و با حرکت دادن به سمت پایین چراغ سمت چپ را فعال می کند. هر دوی این چراغ ها که در پشت و دو طرف خودرو برای سایر رانندگان قابل رویت هستند، به دیگران هشدار خواهند داد که شما قصد حرکت به کدام سمت را دارند. این وسیله باید در زمان سبقت گرفتن با خودرو و خروج از پارک نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

مدار چراغ های سیستم راهنمای خودرو چگونه است؟
مدار چراغ راهنمای خودرو به گونه ای طراحی شده است که تنها در حالت روشن بودن خودرو قابل فعال شدن است. در واقع درصورتی که سوئیچ خودرو روی حالت خاموش باشد، با وجود تغییر وضعیت دسته راهنما نیز تغییری در وضع چراغ های راهنما مشاهده نخواهید کرد. این در صورتی است که چراغ های تعبیه شده برای این مدار، به طور مشترک، با مداری دیگر به نام مدار فلاشر نیز فعال می شوند، که آن مدار در حالت قطع بودن برق از سوئیچ خودرو، هم با دکمه مربوطه و هم در صورت باز بودن درب خودرو فعال می شوند. در بخش زیر می توانید تصویری از مدار کلی دو چراغ سیستم راهنما در خودرو را مشاهده کند.

چراغ های مربوط به سیستم راهنمای خودرو چگونه روشن می شوند؟
همانطور که در تصویر فوق که نمایی شماتیک و ساده از مدار چراغ راهنما است، مشاهده می کنید؛ دو چراغ که در دو طرف پخش پشتی خودرو قرار دارند (در برخی خودروها 4 و در برخی خودروها 6 چراغ، که می توانند زیر آینه و در دو طرف بدنه قرار بگیرند.) به واسطه کلید و سوئیچ هایی با باطری یا منبع تغذیه خودرو ارتباط دارند. هنگامی که سوئیچ خودرو را به حالت روشن در آورید، برق تا پشت دو کلید فلشر و دسته راهنما حرکت می کند و از آن به بعد وضعیت این دو جزء در سیستم برق خودرو است که روشن یا خاموش بودن چراغ راهنما را مشخص می کند. هنگامی که سوئیچ فلشر روی حالت روشن قرار بگیرد، تمامی چراغ ها روشن خواهد شد، زیرا این سوئیچ برق را به صورت یکجا به تمامی چراغ ها ارسال می کند. این در حالی است که دسته چراغ راهنما تنها می تواند چراغ های یک سمت یعنی چپ یا راست را روشن کند. البته همانطور که می دانید، وجود اجزای دیگر باعث چشمک زن شدن این چراغ ها در زمان روشن بودن می شود، که حالت هشداری و اخطاری به آن ها می بخشد.

قطع کن اتومات راهنما یا سیستم پس زنی خودکار چیست؟
سیستم مربوط به چراغ راهنمای خودرو و دسته راهنما تقریباً در تمامی خودروهای مدرن به گونه ای طراحی شده است، که پس از اتمام گردش به صورت خودکار، دسته ی مربوط به راهنما را به حالت اولیه خود باز می گرداند؛ به این سیستم، سیستم پس زنی خودکار می گویند.

چراغ های راهنمای جانبی
در برخی از انواع مدل های خودروهای جدید موجود در بازار، چراغ راهنما تنها به چراغ های پشتی خلاصه نشده و بر روی آینه (بخشه آینه ای یا قاب بسته به مدل خودرو) چراغ هایی وجود دارد. این در حالی است که ممکن است برخی دیگر از خودروها در طرفین بدنه یعنی دو پهلو نیز چراغ هشدار داشته باند. در برخی از انواع اتومبیل های مدرن چراغ های هشدار راهنما حالتی گرافیکی و روان داشته و می تواند تأثیری چند برابری ایجاد کند.

سیم کشی مدار راهنما
بیایید در ابتدا ببینیم نحوه سیم کشی مدار چراغ راهنما چگونه است. ابتدا به چگونگی ارتباط و اتصال مدار چراغ راهنما نگاهی می اندازیم. مدار چراغ راهنما، وقتی روشن خواهد شد که سوئیچ خودرو در حالت روشن (IG) قراردارد. این مجموعه در ترکیب با مدار فلاشر (جفت راهنما)، به عنوان بخشی از سیستم ایمنی خودرو عمل می کنند. یکی از تفاوت های مدار راهنما با فلاشر این است، که فلاشر در حال خاموشی خودرو نیز کار می کند (برق خود را بدون واسطه از باتری یا رله دوبل دریافت می کند). اما مدار راهنما تنها هنگامی فعال است که سوئیچ خودرو روشن و در حال IG باشد.انرژی برق، از میان پنل فیوز به اتومات راهنما یا چشمک زن حرارتی می رسد. از آن جا به دسته راهنما در پشت غربیلک فرمان می رود. بسته به موقعیت دسته راهنما، انرژی برق در سوئیچ متوقف شده یا به هر یک از چراغ های راهنمای سمت چپ و راست فرستاده می شود (که این مورد شامل چراغ های نمایشگر راهنما در صفحه داشبورد نیز خواهد شد). برق از میان رشته چراغ ها عبور می کند و نهایتا به بدنه (Ground) منتقل می شود. این موضوع تا حدودی ساده به نظر می رسد، اما مطمئنا کمی متعجب خواهید شد اگر بدانید که اتومات راهنما چگونه کار می کند.


اتومات راهنما
این دستگاه کوچک سیلندری شکل، اغلب در صفحه فیوز زیر داشبوررد خودرو قرار دارد. اتومات راهنما معمولا ارزان قیمت است و با اطمینان، مدت زمان زیادی کار می کند.

داخل اتومات راهنما، تعدادی اجزای ساده قرار دارند:

  • 1. اتصال الکتریکی که جریان برق را به سیم هدایت می کند
  • 2. فنر فولادی که کمی خم شده است و به اتصال الکتریکی وصل می شود
  • 3. سیم مقاوم در برابر جریان، که به دور قسمت کوچک تر فنر فولادی پیچیده شده است

چراغ راهنمای با مکانیزم پس زنی خودکار
اکثر خودروها مکانیزمی دارند که چراغ راهنما را پس از پایان گردش، خاموش می کنند. شما در مسیر مستقیم در حال رانندگی هستید و چراغ راهنمای سمت راست را روشن می کنید. سرعت خود را کم می کنید و فرمان را به سمت راست می چرخانید. چراغ راهنما هم چنان در حال چشمک زدن است. هنگامی که چرخش به پایان رسید و فرمان را به سمت چپ بر می گردانید، چراغ راهنما خاموش می شود و دسته به وضعیت اولیه خود باز می گردد. این عمل چگونه انجام می شود؟

روی حلزونی (مارپیچ) فرمان، توپی شکافداری وجود دارد. چهار شکاف با فواصل برابر در اطراف توپی قرار دارند. هنگامی که چراغ راهنما روشن شود، اهرمی پلاستیکی که در داخل سوئیچ چراغ راهنما قرار دارد، وارد مسیر این شکاف ها می شود. هنگامی که شما دسته راهنما را به سمت بالا می برید تا چراغ راهنمای سمت راست را فعال کنید، یک غلتک فنردار داخل شکاف در محفظه سوئیچ قرار می گیرد و دسته راهنما را در جای خود نگه می دارد. به طور همزمان یک اهرم پلاستیکی در داخل مسیر توپی، ایجاد فشار می کند. هنگامی که توپی به گردش خود در جهت ساعتگرد ادامه می دهد، شکاف ها با اهرم پلاستیکی برخورد می کنند و با تکان خوردن باعث دادن اجازه عبور به توپی می شوند. وقتی که فرمان دوباره به سمت چپ بچرخد، توپی در خلاف جهت پادساعتگرد خواهد چرخید و اهرم پلاستیکی را در جهت مخالف فشار می دهد. این عمل غلتک فنردار را مجبور می کند تا از شکاف خارج شده و دسته راهنما به موقعیت میانی خود برگردد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>