اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سرعت های مختلف برف پاک کن
بیشتر برف پاک کن ها دارای سرعت کم و زیاد و تنظیمات مربوط به قطع و وصل کردن هستند. وقتی برف پاک کن با سرعت کم یا زیاد حرکت می کند، موتور پیوسته در حال کار کردن است ولی می توان آن را به گونه ای تنظیم کرد که برف پاک کن ها بعد از هر دور تمیز کردن شیشه، چند لحظه از حرکت بایستند. چند نوع تنظیم برای برف پاک کن ها وجود دارد. بعضی خودروها فقط یک سرعت دارند، برخی دیگر نیز 10 سرعت دارند. برخی خودروها نیز دارای تنظیمات و سرعت های زیادی هستند که می توان آن ها را برای هر شرایطی تنظیم کرد. خودرو شما دارای هر نوع تنظیماتی باشد، باید سرعت برف پاک کن ها را درست انتخاب کنید. اگر سرعت حرکت آن ها بیش از حد کم باشد، قطرات باران دید شما را کور می کنند. وقتی سرعت حرکت خودرو کم یا زیاد بشود، میزان آبی که روی شیشه جلو پاشیده می شود، تغییر می کند، این جاست که باید به تنظیم کردن سرعت برف پاک کن توجه کرد. در سال های اخیر، خودروسازان این مشکل را حل کرده اند و برف پاک کن های حساس به باران را ابداع کرده اند.

برف پاک کن

برف پاک کن های حساس به باران
در گذشته، خودروسازان تلاش می کردند یا برف پاک کن را حذف کنند یا کاری کنند که بتوان سرعت آن ها را به صورت اتوماتیک کنترل کرد. در بعضی از طرح هایی که به این منظور ارائه شد، لرزش تولید شده به وسیله تک تک قطرات بارانی که به شیشه برخورد می کردند بایست محاسبه می شد. این کار مستلزم وجود یک روکش خاص روی شیشه بود که از تشکیل قطرات باران جلوگیری کند و یا بتواند ارتعاشاتی اولتراسونیک روی شیشه ایجاد کند تا قطرات باران را در هم بشکند تا دیگر نیازی به پاک کردن آن ها نباشد، ولی این سیستم ها به علت وجود مشکلاتی یا هرگز به خط تولید نرسیدند یا بلافاصله پس از شروع، تولید آن ها متوقف شد چون به جای این که به راننده ها کمکی بکنند، برایشان مزاحمت ایجاد می کردد. به هر حال، پس از مدتی، نوع جدیدی از برف پاک کن به بازار عرضه شد که کارش در زمینه تشخیص مقدار آبی که به شیشه برخورد می کند را خیلی خوب انجام می داد. یکی از این سیستم ها توسط شرکت TRW Incساخته شده است و از حسگرهای اپتیکی برای تشخیص نم و رطوبت استفاده می کند. این حسگر در داخل کابین خودرو و نزدیک به آینه عقب نصب می شود و با شیشه جلو در تماس است. اگر قطرات باران روی شیشه بیفتند، نور را در جهات مختلفی منعکس می کنند، بدان معنا که هر چه شیشه مرطوب تر باشد، نور کمتری به سمت حسگر منعکس می کند.

هنگامی که میزان نور بازتابی به حسگر به حد معینی برسد، نرم افزار و تجهیزات الکترونیکی که به حسگر متصل هستند، برف پاک کن ها را روشن می کنند. نرم افزار مربوطه، متناسب با سرعت شکل گیری قطراتی که روی شیشه شکل می گیرند، سرعت برف پاک کن ها را کم و زیاد می کند. سیستم TRW روی بیشتر محصولات کمپانی جنرال موتورز، از جمله کادیلاک، تعبیه شده است. هنگام شستشوی خودرو می توان این سیستم را غیرفعال کرد تا در روند شستشو اختلالی ایجاد نکند.

انواع تیغه برف پاک کن
برف پاک کن با تیغه معمولی
برف پاک کن با تیغه معمولی، ساخته شده از پلاستیک فشرده است و با تابش خورشید و تغییر شرایط آب و هوایی، بافت خود را از دست می دهد، سفت و خشک شده و در نهایت ترک خورده و پاره می شود. عمر این نوع برف پاک کن بسیار کوتاه است و شما به اجبار باید بعد از مدت زمانی کوتاه، آن را تعویض کنید.

برف پاک کن با تیغه ژله ای
در مقابل برف پاک کن معمولی، برف پاک کن ژله ای قرار دارد که از سیلیکون ساخته شده و عملکرد بهتری به نوع پلاستیکی دارد. برف پاک کن ژله ای، به خوبی به شیشه می چسبد و شرایط مساعدتری برای شیشه اتومبیل فراهم می کند و درنتیجه موجب بهبود دید راننده در هنگام رانندگی در باران می شود. عمر برف پاک کن ژله ای، بیشتر از نوع پلاستیکی است و در صورت تابش آفتاب و تغیر شرایط جوی، ساختار اولیه خود را از دست نمی دهد.

سیستم عملکرد برف پاک کن
دسته ای که در سمت راست فرمان اتومبیل قرار دارد را دیده اید. یک دسته ی بلند با با نوشته هایی روی آن. با استفاده از این دسته قادر هستید حرکت برف پاک کن را کنترل کنید. برای بیشتر برف پاک کن ها سه حالت وجود دارد. حرکت تند، حرکت کند و حرکت متناوب با زمان بندی.

در حرکت تند و کند برف پاک کن، موتور آن روشن است و مدام کار می کند. در حالت متناوب، برف پاک کن برای مدتی متوقف می شود و با توجه به زمان بندی موتور، شروع به حرکت می کند. در خودروهای جدید، راننده این امکان را دارد که با توجه به شرایط جوی، حرکت متناوب برف پاک کن را تنظیم کند. اما در خودروهای مدرن، با وجود سنسور تشخیص باران، حرکت برف پاک کن تنظیم می شود.

برف پاک کن

علائم خرابی برف پاک کن خودرو چیست؟
برف پاک کن کار نمی کند
کار نکردن برف پاک کن می تواند دلایل زیادی داشته باشد. پارگی سیم، سوختن موتور، خرابی فیوز و اتصالی در سیستم برف پاک کن از دلایل کار نکردن آن است. ممکن است زمانی خودرو را تمیز کردید و یا در هنگام پولیش ماشین، در اثر جابجا کردن برف پاک کن، دسته آن را شکسته باشید و یا سیم اتصال آن قطع شود. بهتر است قبل تعویض برف پاک کن، با یک تعمیرکار خودرو مشورت کنید تا مشکل را بررسی کند.

برف پاک کن به سختی روی شیشه حرکت می کند
گاهی ممکن است به دلیل وجود مشکل در موتور برف پاک کن، حرکت تیغه ها با اختلال مواجه شوند. در صورت وجود مشکل در پایه های موتور برف پاک کن، تیغه ها یا زیادی شل و یا زیادی سفت حرکت می کنند.

برف پاک کن با صدای ناهنجار روی شیشه حرکت می کند
این مشکل به کهنه بودن برف پاک کن برمی گردد. وقتی که برف پاک کن قدیمی و کهنه شده، زمانی که روی شیشه حرکت می کند، صدایی ناهنجار جیر جیر می دهد. این صدا به شدت آزاردهنده است و برای رفع آن باید تیغه های برف پاک کن را تعویض کنید.

آب پاش برف پاک کن کار نمی کند
از دیگر مشکلاتی که برای برف پاک کن خودرو به وجود می آید، کار نکردن آب پاش برف پاک کن است. در ادامه مشکلات آب پاش برف پاک کن را بررسی خواهیم کرد.
دلیل کار نکردن آب پاش برف پاک کن چیست؟
برف پاک کن خودرو دارای یک منبع آب پاش است که با استفاده پمپی که با آن متصل است، با دستور راننده، مقداری آب را روی شیشه اسپری کرده و با حرکت تیغه ها، شیشه را تمیز می کنید.

اما همین سیستم آب پاش برف پاک کن خودرو هم ممکن است گاهی دچار مشکل شود و درست عمل نکند. مشکلات سیستم آب پاش خودرو شامل موارد زیر می شود:

خالی بودن منبع آب پاش برف پاک کن
گاهی ممکن است از خالی بودن منبع مایع شیشه شوی مطلع نباشید و با فشار دادن دکمه آب پاش، مایع شیشه شوی روی شیشه اسپری نشود. در این شرایط، اولین کاری که می کنید بررسی منبع شیشه شوی است.


گرفتگی آب پاش برف پاک کن
در صورت کار نکردن آب پاش برف پاک کن، اگر منبع آب پاش را بررسی کردید و از پر بودن آن مطمئن شدید، به سراغ دهانه آب پاش بروید. شاید وجود ذرات ریز در قسمت دهانه، موجب گرفتگی آب پاش برف پاک کن شود.

یخ زدن مایع شیشه شوی
در فصل سرما احتمال یخ زدن مایع شیشه شوی وجود دارد. در این شرایط هم با فشار دکمه شیشه شوی، مایع روی شیشه خودرو اسپری نمی شود. پس در صورت کار نکردن آب پاش برف پاک کن، بررسی کنید که مایع شیشه شوی یخ نزده باشد.

نشتی یا پارگی شلنگ شیشه شوی
نشتی و یا پارگی شلنگ شیشه شوی، یکی دیگر از دلایل کار نکردن آب پاش برف پاک کن است. هر زمانی با این مشکل روبرو شدید، در کنار مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، شلنگ اتصال شیشه شوی را نیز بررسی کنید.

طرز تهیه شیشه شور ماشین در منزل
برای تمیز کردن شیشه خودرو باید از محلولی استفاده کنید که روی شیشه نچسبد و به صورت قطرات مایع درآید. همچنین این محلول باید حرکت تیغه های برف پاک کن را روان کند. شما به راحتی و با استفاده از چند ماده قابل دسترس قادر هستید مایع شیشه شوی خودرو آماده کنید.

برای آماده کردن مایع شیشه شوی به مواد زیر نیاز دارید:

  • 1 پیمانه سرکه
  • 3 پیمانه آب مقطر
  • 1 پیمانه ایزوپروپیل الکل
  • 5 قطره مایع ظرفشویی

یک بطری تمیز برداشته و سرکه و ایزوپروپیل الکل را داخل آن بریزید، درپوش بطری را بسته و آن را خوب تکان دهید. سپس آب و مایع ظرفشویی را نیز به محلول اضافه کنید. ابتدا کمی از محلول را روی قسمتی از شیشه خودرو بریزید و آن را تمیز کنیدو اگر از نتیجه کار راضی بودید، مخزن آب پاش برف پاک کن را با همین محلول پر کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>