اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تصور کنید در جاده ای به سمت شمال رهسپار هستید و در میان راه برای لحظه ای توقف می کنید و ناگهان متوجه می شوید که دمای آب رادیاتور ماشین به شدت زیاد شده است. زمانی که قبل از رانندگی های طولانی از سالم بودن فشنگی آب رادیاتور خود اطمینان نداشته باشید و از طرفی ندانید علائم خرابی فشنگی آب چیست، قطعاً به عنوان فردی که دائم با ماشین در حال رانندگی هستید به مشکل بر خواهید خورد. در این مقاله قصد داریم تا با جای فشنگی آب و همچنین نحوه تعویض فشنگی آب آشنا شویم و یاد بگیریم که چطور قبل از هر سفر تست فشنگی آب را انجام دهیم؛ با استادکار همراه باشید.


فشنگی آب چیست؟
آب رادیاتور ماشین شما وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده دارد و عملکرد آن به این صورت است که با رد شدن از منافذ موجود در سیلندر، گرمای داخل ماشین را به خود جذب می کند و موجب خنک شدن آن می گردد. قطعه ای که درست در کنار ترموستات قرار گرفته و وظیفه سنجش دمای آب ماشین شما را بر عهده دارد، فشنگی آب رادیاتور نام دارد که در گذشته به آن شمع آب گفته می شد. جای فشنگی آب درست در مسیر مایع خنک کننده آب رادیاتور قرار دارد و دمای آب در هر لحظه توسط این حس گر کنترل می شود.

نحوه عملکرد فشنگی آب رادیاتور چگونه است
فشنگی آب رادیاتور درواقع با مقاومت معکوس در برابر دمای آب موجب تعادل دما در موتور می شود. زمانی که دمای پیرامون آن کاهش یابد مقاومت آن بیشتر می شود و با افزایش دما مقاومت آن کاهش پیدا می کند و در دمای حدود 97 درجه از خود هیچ مقاومتی نشان نداده و موجب راه اندازی فن ماشین می گردد. تمام این اطلاعات از طریق جریانات فشنگی آب به آمپر منتقل شده و به راننده اطلاع می دهد که ماشین داغ کرده است و فن در حال خنک سازی است. درواقع این حس گر بر اساس میزان مقاومت خود، ولتاژی را به ECU ماشین منتقل می کند که بیانگر دمایی خاص است. در این هنگام ECU نیز تشخیص می دهد تا در چه زمانی فن تند و کند ماشین شروع به فعالیت کند.


در هر ماشین چند فشنگی آب وجود دارد
در این مورد باید بدانید که تعداد فشنگی آب در ماشین های مختلف، متفاوت است. برخی از ماشین ها مثل سمند و پژو جی ال ایکس و پژو پارس سه عدد حس گر فشنگی آب وجود دارد که هر کدام از آن ها نیز رنگی جداگانه دارد. فشنگی آب قهوه ای به منظور راه اندازی فن، رنگ سبز در جهت اطلاع دادن دما به ECU و رنگ آبی مربوط به نمایشگر پشت آمپر است.

در خودرو پراید دو عدد حس گر برای کنترل دمای آب رادیاتور وجود دارد که یکی از آن ها برای انتقال دما به ECU و دیگری مربوط به نمایشگر پشت آمپر است.

در ماشین های پژو 206 و پژو 207 نیز یک حس گر دمای آب وجود دارد و همه کنترل ها توسط سیستمی به نام BSI کنترل می شود و کنترل کننده هایی در این ماشین ها وجود دارد که اطلاعات را به تمام قسمت ها منتقل می کند و برای همین هم این ماشین ها نیازی به حس گر بیشتر ندارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>