اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تایپیت و نحوه تعمیر و شستشوی استکان آن چیست؟
در موتور های سوپاپ رو سوپاپ بالا بر یا تایپت قطعه ای می باشد که حرکت برجستگی بادامک را به میل تایپیت انتقال خواهد داد. در بعضی موتور های میل سوپاپ رو حرکت بادامک از طریق استکان تایپیت مستقیما به ساق سوپاپ منتقل خواهد شد.

تایپیت ها غلتکی نباید در سوارخ خود بچرخد در غیر این صورت کج می چرخند و برای جلو گیری از چرخش تایپیت غلتکی روی بدنه تایپت سطح راهنمای تختی ایجاد می کنند این سطح راهنما حرکت تایپیت به بالا و پایین را امکان پذیر می کند اما مانع چرخش آن می شود.

در تایپیت ها روغنی از فشار روغن موتور برای حفظ تماس تایپیت با برجستگی بادامک و در موتور های سوپاپ رو با میل بادامک استفاده می شود در موتور های میل سوپاپ رو با استکان تایپت بین برجستگی بادامک و ساق سوپاپ است تایپت روغنی به طور خودکار با تغییر میزان خلاصی سیستم محرک تنظیم می شود خلاصی سیستم محرک سوپاپ از انبساط یا سایش ناشی خواهد شد.

استکان

نشانه های خرابی باک بنزین که باعث خراب شدن میل تایپیت خواهد شد:

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود. همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد.

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند. نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد. این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید.

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد.

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد. و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود.

وظایف میل بادامک یا تایپیت چه می باشد ؟

1- روی میل سوپاپ دندانه ای وحود دارد که این دنده دلکو و اویل پمپ را به کار می گیرد.

2- روی میل سوپاپ یک دایره خارح از مرکز وجود دارد که با قرار گرفتن شیطانک پمپ بنزین و بالا و پایی رفتن آن انتقال بنزین از باک به کاربراتور توسط پمپ بنزین انجام خواهد شد.

3- باز و بسته کردن سوپاپ ها توسط چخش میل سوپاپ و قرار گرفتن بادامک های زیر تایپیت ها

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو که باعث خراب شدن میل تایپیت می شود، بنزین می شود:

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد. این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد.

2- گفته می شود که هر وقت خواستید، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود. زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند. مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود.

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود. مثل الف، شل، اسو، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود.

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود. اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد. اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر، نشت روغن دیدید، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است، باید آن ها را عوض کنید.

5- می گویند اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی، بهتر کار می کند.این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود. ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود. روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود.

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد. میزان پیمایش خودرو، فشار موتور و گرمای محیط، عوامل اصلی تأثیر گذار بر عمر روغن هستند. روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست.

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند. بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد. این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند. در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد.

زمانی که فرمان هیدرولیک به میل تایپیت وصل می شود و زمانی که سفت می شود، باید چه نکاتی را رعایت کنیم:

1- ابتدا از سالم بودن تسمه هیدرولیم اطمینان حاصل شود.

2- از کافی بودن سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن و رسیدن روغن هدرولیک به پمپ هیدورلیک اطمینان حاصل شود.

3- از کیفیت روغن هیدرولیک اطمینان حاصل شود.

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان هیدرولیکی وجود دارد که به میل تایپیت وصل می شود اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند:

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

سیستم هیدرولکی، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد. بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود. علاوه بر آن، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع. یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد، باز هم این سسیستم عمل می کند. این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند.

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست. یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافه می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد.
طبق چیست ؟
قطعه مهم که در سیستم تعلیق بسیار کاربردی است طبق است که در اتصال با بوش ها و سیبک ها برای اتصال به خودرو و چرخ ها می باشد. طبق وظیفه ی اتصال شاسی به چرخ ها را بر عهده دارد.

سیستم های تعلیق خودرو دارای تنوع می باشند که برخی از آن ها را می توان سیستم تعیلق مک فرسون تعلیق مستقل و تعلیق دار دوبل می باشند.

استکان

بوش چیست ؟

بوش در جاهای مختلف خودرو قرار دارد و همچنین وظایف مختلفی را بر عهده دارند. بوش در سیستم تعلیق خودرو که با نام بوش طبق نیز شناخته می شود قطعه ای می باشد مانند سیبک که برای اتصال قطعات مختلف این سیستم استفاده خواهد شد ولی تفاوت عمده بین سیبک و بوش می باشد.

بوش ها قطعاتی هستند از جنس پلاستیک طبیعی و یا اورتان که در محل اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق استفاده می شود. هدف اصلی از استفاده از بوش ها به عنوان نویز گیر برای حذف سر و صدا در حین حرکت وحذف لرزش ها و تحمل مقداری از ضربات وارده به سیستم تعلیق خودرو به جهت خاصیت لاستیکی این قطعه می باشد.

بوش های لاستیکی به دلیل خاصیتی که دارند مقاومت بسیاری در برابر کشش و همچنین مقاومت در برابر دما های پایین داشته و عمر خوبی نیر دارند. ولی در جاهایی از خودرو که به دلیل سرعت حرکت دمای بالای تولید می شود، بهتر است از بوش های لاستیکی استفاده شود.

مزیت بوش های اورتان نسبت به بوش های لاستیکی را می توان مقاومت بالاتر در برابر دمای های بالا دانست که البته از میزان انعطاف پذیری پایین تری برخورد دارند و بنابراین فرمان پذیری خودرو را تا حدودی تحت تأثیر قرار خواهند داد.

میل بادامک چیست ؟

در قسمت موتور خودرو اجزایی وجود دارد که نامش تایپیت یا میل بادامک می باشد. میل بادامک قطعه ای است که وظیفه ای است که وظیفه باز و بسته نمودن سوپاپ ها را بر عهده دارد. این قطعه در برخی موتور ها در بالای سیلندر واقع است و در برخی دیگر در پایین موتور قرار دارد که به فرمان خودرو وصل شده است و بودن این میل بسیار مهم می باشد.

میل بادامک یا میل سوپاپ قطعه ای در موتور خودرو و دیگر موتور های پیستونی چهار زمانه است که سوپاپ ها را باز و بسته می کند. این قطعه از یک استوانه فلزی به عنوان محور اصلی تشکیل شده که روی آن محور هایی به شکل بیضی یا دایره غیر محور قرار دارد.

میل سوپاپ توطی دنده ای به وسیله زنجیر یا تسمه تایمینگ به میل لنگ متصل می شود و می چرخد. در موتور های چهار زمانه به ازای هر دو میل لنگ و میل سوپاپ یک دور خواهد چرخید.

در سال های قبل از دهه نود معمولا در بیشتر موتور ها میل سوپاپ داخل سیلندر بود و از طریق استکانی ویا تایپیت و میل تایپیت نیرو به انگشتی یا اسبک و سپس به سوپاپ منتقل خواهد شد.

عملکرد میل تعادل ( میل سوپاپ نیز می باشد)

وظیفه اصلی میل موج گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطوح ناهمواره هموار را کنترل کند. وقتی یک چرخ در دست امداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیر عمل می کند وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مستقیم حرکت می کند، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند. طرز کار این میل موج گیر مانند میل موج گیر است.

علائم خرابی میل تعادل ( میل سوپاپ)

میل موج گیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن اقدام کند. صدای نق نق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان یکی از مهم ترین علائمی است که باید میل موج گیر و سیبک ها مورد بررسی قرار می گیرد.

سیبک ها دارای گرد گیر نیز هستند که به ندرت پیش می آید گرد گیر ها دچار پارگی شوند، اما به مرور با نفوذ گرد و خاک و آب امکان دارد خاصیت چربی گریس داخل سیبک از بین رود و مشکلاتی از جمله لقی و شل شدن شروع شود.

این قطعه تحت فشار و بار زیادی است و در صورتی که در مناطق ناهموار یا با سرعت های بالا مورد استفاده قرار گیرد ریال طبیعتا زودتر خراب می شود. بوش های تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق خودرو نقش زیادی دارد. همچنین بودن میل تعادل به تایپیت و بادامک کمک فراوانی می کند و باعث حرکت کردن آن می شود و اگر این میل تعادل خوب عمل نکند، باعث خراب شدن میل تایپیت می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>