اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تفاوت راش ایرانی و راش اروپایی

چوب راش با وزن مخصوص حدود 650 کیلوگرم بر متر مکعب از چوب های پهن برگ است و ساختار آن پراکنده آوند است. به همین دلیل بافت یکنواخت و خوش تراشی دارد و به عنوان یکی از معروف ترین و محبوب ترین چوب های بازار ایران به شمار می آید؛ به طوری که اکثر مردم عادی وقتی برای خرید هر سازه چوبی به مغازه ای می روند درخواست خرید جنس با چوب راش دارند در حالی که ممکن است اصلا به خوبی چوب راش را نشناسند یا آن را تشخیص ندهند.

متاسفانه در طی این سال ها بسیار دیده ایم که برخی فروشندگان از این موضوع سو استفاده می کنند و حتی چوب هایی که 180 درجه با راش تفاوت دارند را به جای چوب راش جا می زنند. در این قسمت دو نوع از گونه های مهم چوب راش مورد مقایسه قرار می گیرند. اول راش ایران یا همان Fagus orientalis و سپس راش اروپا یا همان Fagus sylvatica که هر دوی این گونه ها در ایران مصرف زیادی دارند.

راش ایرانی

چوب درخت راش ایرانی ریز بافت و دارای بافت همگنی است که این خصوصیت، مصرف این چوب را در صنایع مختلف بالا برده است. چوب راش ایران به خاطر این خصوصیات ذاتی به یکی از زیباترین گونه های راش تبدیل شده است که دارای نقوش زیبایی بوده و برای انواع مصارف چوب های نیمه سخت مناسب است.

رنگ این چوب هم مانند دیگر چوب هایی که بافت تیره و غیر روشن دارند گستردگی وسیعی دارد. به طوری که چوب بیرون راش سفید رنگ و سفید مایل به صورتی است و چوب درون این درخت زرد روشن، تا قهوه ایی مایل به قرمز یا صورتی است.

چوب راش عمدتا راست تار و دارای الیاف موازی و یکنواخت است که یکی از خصوصیات مثبت این چوب برای ساخت سازه های با کیفیت چوبی به شمار می آید. البته این خصوصیت چوب راش در تنه های غیر صنعتی و جنگلی، کمی دستخوش تغییر می شود و به علت وجود گره های بزرگ مشکلاتی به وجود می آورد.چوب راش، در تعاریف علم چوب شناسی چوبی بدون بو و طعم به شمار می آید. البته حتما در هنگام کار با این چوب بوی منحصر به فردی را از آن حس خواهید کرد ولی در طبقه بندی چوب ها، جز چوب های معطر به حساب نمی آید.

در طی این سال ها با انواع گونه های ایرانی و خارجی چوب راش کار کرده ایم و تفاوت های زیادی را در آن ها مشاهده کردیم که یکی از این تفاوت ها در بو و خاک بلند شده از این چوب در هنگام برشکاری بوده است. جالب است بدانید که بعضی از این نوع چوب ها عطسه فراوان ایجاد می کرد ولی در برخی از گونه ها اصلا این اتفاق رویت نمی شد!چوب راش جز چوب های نیمه سخت تا سخت است و وزن مخصوص این چوب بین 0٫6 تا 0٫75 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد.

اما اگر بخواهیم به صورت تجربی و در مقایسه با چوب های سخت و سنگین این چوب را مقایسه کنیم واژه نیمه سخت گزینه مناسب تری برای چوب راش خواهد بود که این تعریف و نامگذاری در وودیانو کاملا بر مبنای تجربه کاری با این چوب است. در مقایسه با سایر چوب ها، چوب راش نسبت به خمش و ضربه مقاوم است؛ ولی مشکلی که این چوب دارد این است که اغلب در امتداد پره های چوبی در جهت شعاعی شکاف بر می دارد. این چوب به علت داشتن تراکم قابل قبول، رنگ پذیری خوبی دارد و بسیار خوش کار است و در هنگام تراش این چوب با ابزار تیز حس خوبی را تجربه خواهید کرد.

راش اروپایی

چوب راش اروپایی هم مانند اکثر گونه های این خانواده تراکم بالایی دارد و بسیار خوش کار است. البته انواع مختلفی از این چوب در بازار ایران وجود دارد که معروف ترین آن ها به راش گرجستان یا گونه متفاوت دیگر به نام راش آلمان معروف هستند. البته راش آلمان گرانتر و الوارهایی با استاندارد بالاتر دارد.

چوب راش اروپایی معمولا کرم رنگ و گاهی اوقات به رنگ صورتی یا قهوه ای هم دیده می شود اما در کل کم رنگ تر از راش ایرانی است. یکی از مزایای اصلی چوب راش اروپایی وجود تنه های صنعتی آن در بازار است که کیفیت الوارهای موجود در بازار را بسیار بالا برده است.

از این چوب برای روکش گیری به انواع روش های روکش گیری مثل لوله بری یا لایه برداری یا اسلایسر استفاده می شود. رنگ روکش هایی که به روش بخار دهی در چوب راش تولید می شوند اغلب کمی تیره تر می شود که همین موضوع رنگ آن را کمی به راش ایرانی نزدیک تر می کند.

در چوب راش، برش های مماسی ظاهری صاف دارند و چشمک ها یا همان مقاطع کوچک تر پرمگس ها کوچک هستند و رنگی تیره تر نسبت به بافت چوب دارند که به طور یکنواخت در سطح آن مشاهده می شود. همچنین در برش شعاعی پرمگس ها اغلب تیره تر از بافت چوب و البته با تلالو زیبایی دیده می شود که گاهی اوقات بافت آن را کمی روشن تر نشان می دهد. چوب راش اروپایی هم راست تار و دارای بافتی یکنواخت و همگن می باشد و از این لحاظ بهتر از راش ایرانی است و این اختلاف را صنعتی بودن جنگل های اروپا بیشتر هم کرده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>