اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


تفاوت راش ایرانی و راش گرجستانی

چوب راش

نام علمی راش از کلمه ی یونانی "فاگو" به معنی خوراکی گرفته شده است. که دلیل آن خوراکی بودن دانه ی آن است. ارتفاع درخت راش 30 تا 40 متر است و قطر تنه ی آن به یک تا یک و نیم متر می رسد. این درخت دارای 650 گونه ی متفاوت است.

از انواع مختلف راش سه جنس آن به نام های Costanes, Fagus, Quercus در ایران بیشتر از سایر گونه های این درخت یافت می شوند.وزن مخصوص چوب راش حدود 650 تا 710 کیلوگرم بر مترمکعب است و جز چوب های پهن برگ بشمار می رود.

چوب راش ایرانی

چوب راش ایرانی بافت ریز و همگنی دارد و رنگ آن معمولا از بیرون به رنگ سفید و مایل به صورتی است. درون آن زرد روشن تا صورتی یا قرمز می باشد. این چوب دارای گره های بزرگ است که این موضوع را می توان جز معایب درخت راش ایرانی محسوب کرد.

وزن چوب راش ایرانی حدود 0/6 تا 0/75 گرم بر سانتی متر مکعب است. دلیل اصلی اینکه سازندگان در مبلمان، سرویس خواب، درب های تمام چوب و مصنوعات چوبی چوب راش را بیشتر استفاده می کنند این است که چوب راش چوب بسیار سختی است و برای منبت بسیار عالی است.

چوب راش اروپایی Fagus sylvatica

راش اروپایی هم مانند انواع دیگر آن، دارای تراکم بالایی است. راش اروپایی خود انواع مختلفی دارد. در ایران بیشتر از چوب راش آلمانی و گرجستانی استفاده می شود و البته قابل ذکر است که راش آلمانی از استاندارد بالاتری برخوردار است.

راش گرجستانی

از راش گرجستانی یا اروپایی برای ساخت درب و پنجره، میز و کلاف مبل استفاده می کنند. اصولا راش اروپایی کمی روشنتر از راش ایرانی است که با کمک بخار می توان رنگ آن را کمی تیره ای کرد.یکی از پرمصرفترین و ارزانترین انواع چوب راش در ایران چوب راش گرجستان می باشد.

چوب راش گرجستان با ضخامت 5 تا 7 سانتی متر وارد کشور می شود و برای نجارهای تازه کار انتخاب بهتری است.معمولا درخت راش گرجستانی در شرایط گلخانه ای پرورش می یابد و در ابعاد مشخص و با رطوبت کمتر از 15 درصد وارد ایران می شود و کاملا آماده کار است. چوب راش گرجستانی گره ندارد و کار با آن آسانتر است. اما کیفیت پایینتری دارد.

چوب راش پلمایر آلمان

راش آلمان، بسیار چوب با کیفیت، با چگالی بالا و منحصر به فرد است. ضخامت این چوب حدود 3 تا 7 سانتیمتر است و به نسبت سایر چوب های راش بسیار گرانتر است.

چوب راش ترکیه

در بازار ایران می توان چوب راش ترکیه را نیز پیدا کرد که از نظر ظاهر شبیه به پلمایر آلمان است اما کیفیت پایینتری دارد و در حد چوب راش گرجستان است.

در نهایت برای جمع بندی تفاوت چوب راش ایرانی و گرجستانی باید بگوییم که چوب راش ایرانی از کیفیت بسیار بهتری نسبت به چوب راش ترکیه و گرجستانی برخوردار است اما متاسفانه به دلیل بهره برداری بی رویه از جنگل های ایران، این چوب مرغوب در حال نابودی می باشد و در بازار ایران به سختی یافت می شود. 

نقطه ضعف چوب راش ایرانی رطوبت بالای آن است. بعد از بحث کیفیت باید اشاره کنیم که کار کردن با چوب راش گرجستان راحت تر از چوب راش ایرانی است و به همین علت در بین نجارهای تازه کار محبوبیت بالاتری دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>