اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اجزای تشکیل دهنده سیستم گاز سوز خودرو
به دلیل افزایش قیمت بنزین و آلاینده های این نوع سوخت اکثر شرکت های تولید کننده خودرو به سمت هیبرید یا دوگانه سوز کردن خودرو در حال تغییر روند هستند یکی از پرکاربردترین سیستم های دوگانه سوز در کشور ما خودروهایی هستند که با گاز CNG کار می کنند. بخش عمده ترکیبات شیمیایی CNG گاز متان تشکیل می دهد در ادامه در مورد اجزای تشکیل دهنده سیستم گاز سوز خودرو توضیحات لازم وکلیدی را خواهیم گفت.


رگلاتور
برای تنظیم و حفظ فشار گاز در یک کانال تامین و با طیف وسیعی از مقادیر فشار گاز استفاده می شود. رگلاتورها باید قابلیت فراهم کردن شرایط ایده آل برای عملکرد مطلوب خودرو را داشته باشند مهم ترین وظیفه رگلاتور ثبت کردن فشار خروجی در شرایط مختلف کاری موتور می باشد، به این صورت که با تغییر فشار گاز ورودی به رگلاتور و همچنین کاهش و یا افزایش جریان گاز مصرفی فشار خروجی رگلاتور ثابت می باشد. وجود یک فیلتر برای رگلاتور فشار ضروری است بیشتر رگلاتورها دارای فیلتر داخلی در ورودی گاز است این فیلترها کوچک بوده به آسانی مسدود می شوند این سیستم علاوه بر مسدود شدن رگلاتور مانع از آسیب دیدن شیرها می شود. رگلاتورها به دلیل بالا بودن فشار گاز در ورودی به مقدار 200 بار فشار خروجی را کاهش می دهند که موجب یخ زدگی در محل خروجی گاز می شود.

انواع رگلاتور CNG

رگلاتورهای مکشی یا میکسری
این نوع رگلاتور در کیت های نسل اول دوم مورد استفاده قرار می گیرند که دارای دو مرحله کاهش فشار اولیه و یک مرحله دیافراگم تنظیم جریان خروجی با توجه به مکش منیفولد می باشد.

نحوه عملکرد رگلاتور میکسری در سیستم گاز سوز خودرو
مرحله اول با استفاده کردن از یک شیر که به وسیله یک دیافراگم و یک فنر کنترل می شود فشار گاز از 200 بار به 4 بار کاهش میابد و همچنین این مجموعه دارای یک سیستم مبدل حرارتی است تا با انتقال دادن گرما رگلاتور مانع یخ زدن آن در هنگام انبساط گاز شود.
مرحله دوم این مرحله شامل یک شیر با پوشش لاستیکی بوده که توسط یک دیافراگم و فنر کنترل می شود فشار گاز از 4 بار به 2/1 بار کاهش میابد باید توجه کنیم که فشار این مرحله بر حسب مدل رگلاتور قابل تغییر می باشد.
مرحله سوم در این مرحله بار اعمالی ببه موتور توسط فنر اندازه گیری شده و به دیافراگم منتقل می شود تا امکان نگه داشتن موتور در حالت ایده آل وجود آید در دورودی مرحاه سوم یک شیر برقی قرار دارد که جریان را در مواقع لازم قطع می کند همچنین در هنگام راه اندازی موتور که کلید در حالت استفاده از سوخت گاز است این شیر اجازه عبور جریان گاز را می دهد.
توجه: این رگلاتورها دارای دو پیچ تنظیم کننده جریان می باشند

پیچ تنظیم دور آرام که میزان جریان گاز را در دور آرام کنترل می‌کند.
پیچ تنظیم اصلی که برای جریان در ورودی های بالا به کار می رود.

سیستم گاز

شیر مخزن CNG
هر مخزن گاز CNG دارای یک شیر مخصوص است که چند کار انجام می دهد این شیر راه عبور گاز را بسته یا مسدود می کند با بستن شیر جریان گازی که داخل مخزن وجود دارد را به دیگر تجهیزات قطع می گردد و همچنین با فشار بیش از حد مجاز سیستم ایمنی که در شیر تعبیه شده است فعال می شود و با خارج کردن گاز به خارج از مخرن از بروز حادثه جلوگیری می کند. در روی شیر مخزن CNG یک سوپاپ اطمینان حرارتی تعبیه شده که در صورت آتش سوزی عمل کرده و از خروج گاز به بیرون مخزن جلوگیری می کند.

پرکن CNG
شیر سوخت گیری (پر کن) یکی از پرکاربردترین قطعه مورد استفاده در مجموعه CNG است که وظیفه ورود گاز به داخل مخزن و مانع از خروج آن به بیرون را انجام می دهد.

امولاتور Emulator یکی از مهم ترین اجزای سیستم گازسوز خودرو
قطعه ای الکترونیکی است که در خودروهای تک سوز مورد استفاده قرار می گیرد در هنگام استفاده از سوخت CNG از فعال شدن انژکتورها جلوگیری می کند و این کار باعث می شود چراغ چک ECU روشن نشود و یا همان شبیه سازی ریل سوخت بنزین را انجام می دهد.

گاز

کلید تعیین وضعیت سوخت
کلید انتخاب سوخت یک قطعه الکترونیکی است که اجازه انتخاب کردن نوع سوخت را به راننده می دهد. باز بسته نمودن شیر برقی رگلاتور و شیر برقی بنزین و نشان دادن میزان گاز موجود در مخزن به وسیله چراغ های LED از دیگر کارهای این قطعه است.

نشان دهنده LED
کلید انتخاب سوخت دارای یک ردیف چراغ های LED می باشد. این کلید دارای چهار چراغ LED سبز دارد که مقدار گاز درون مخزن را نشان می دهد.

  • روشن شدن چهار چراغ: مخزن از گاز CNG پر است.
  • روشن شدن سه چراغ: سه چهارم مخزن از گاز CNG پر می باشد.
  • روشن شدن دو چراغ: نصف مخزن از گاز CNG پر می باشد.
  • روشن شدن یک چراغ: یک چهارم مخزن از گاز CNG پر می باشد.

زمانی که چراغ سبز اولیه روشن و خاموش می شود به این معنی است که مخزن به مقدار ذخیره است. بهتر است همواره از کیلومتر شمار و نشانگر سوخت استفاده شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>