اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سوزن انژکتور وظیفه دارد تا سوخت را به صورت کاملا پودری در داخل محفظه احتراق پاشش کند. پاشش بر روی سوپاپ هوا در زمان مکش انجام می شود که میزان پاشش توسط ECU به صورت زمانبندی صورت می پذیرد.
اولین اصل حرکت در خودروهای با موتور احتراق داخلی تامین سوخت و سوخت رسانی به واحد تولید انرژی یا همان موتور خودرو است. بنزین به عنوان سوخت محرک خودرو باید در ابتدا توسط پمپ بنزین به سمت موتور هدایت شود و در آنجا ضمن مخلوط شدن با هوا به داخل محفظه سیلندر وارد شده تا با جرقه زنی شمع عمل احتراق صورت گیرد.

انژکتور

در گذشته عمل مخلوط شدن سوخت و هوا توسط کاربراتور انجام می شد اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن شکل جدید از سیستم سوخت رسانی به نام سیستم انژکتوری پدید آمد. ماهیت عملکرد سیستم کاربراتوری و سیستم انژکتوری تقریباً مشابه یکدیگر است اما با این تفاوت که در سیستم انژکتور، عمل مخلوط کردن سوخت و هوا با دقت و راندمان بالاتری انجام می شود و در نتیجه باعث کاهش مصرف سوخت و خروج آلاینده های کمتری از اگزوز خودرو می شود.

انژکتور یک قطعه الکترونیکی - مکانیکی است که در ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته و وظیفه دارد تا میزان و شدت پاشش سوخت به درون سیلندر را مدیریت و تنظیم کند. عملکرد صحیح انژکتور رابطه مستقیمی با عملکرد موتور خودرو دارد و وجود هر گونه خطا یا ایرادی در آن می تواند منجر به وجود مشکل در کارکرد خودرو شود.

مزیت انژکتور این است که سوخت با گذر از آن به صورت پودر به درون محفظه احتراق خودرو پاشیده می شود و در نتیجه به صورت کامل در محفظه پخش و از ناقص سوختن آن جلوگیری می شود. انژکتور به واحد ECU خودرو متصل است و این واحد با در نظر گرفتن داده های ورودی از بخش های مختلف خودرو فرمان عملکرد را به انژکتور خودرو ارسال و آن را کنترل می کند. افزایش یا کاهش میزان پاشش سوخت توسط انژکتور به ترتیب باعث افزایش مصرف سوخت و یا کم آوردن و ریپ زدن خودرو می شود.

انژکتور از اورینگ، فیلتر ورودی، بدنه انژکتور، سولونوئید، سوزن انژکتور، سوراخ خروجی و درپوش محافظ تشکیل شده است. سوخت با فشار ثابت از قسمت فوقانی وارد فیلتر ورودی انژکتور می شود. فشار ورودی به انژکتور، معادل فشار ریل سوخت است که مقدار آن ثابت است. با فعال شدن میدان ایجاد شده توسط سلونوئید، سوزن انژکتور به سمت بالا حرکت داده شده و پاشش از طریق سوراخ انتهائی انجام می شود. قطعاتی همچون سنسور دور موتور، سنسور فشار منیفولد، سنسور دمای آب، سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن و … توسط ECU با انژکتورها ارتباط داشته و در میزان و زمان پاشش آنها تأثیرگذار هستند.

وظیفه سوزن انژکتور

سوزن انژکتور وظیفه دارد تا سوخت را به صورت کاملاً پودری در داخل محفظه احتراق پاشش کند. پاشش بر روی سوپاپ هوا در زمان مکش انجام می شود که میزان پاشش توسط ECU به صورت زمانبندی صورت می پذیرد. هر چه ذرات بنزین توسط سوزن انژکتور ریزتر پاشش شوند ترکیب آنها با هوا بهتر خواهد بود و در نتیجه احتراق به صورت کامل تری انجام می پذیرد.

در صورت کارکرد نامناسب این قطعه کوچک، مثلاً: اگر تماماً گیر کنند یا کم بپاشند قدرت خودرو افت کرده و یا روشن نمی شود، ولی اگر قطعه معیوب باشد چراغ چک روشن می‌شود و اصطلاحاً خودرو 3 کار می کند و اگر یکی یا چند تا کم بپاشند شتاب خودرو کاهش میابد که باید هر 20 هزار کیلومتر سوزنها سرویس شوند.

در خودروهای امروزی که با سیستم انژکتوری کار می کنند معمولاً به تعداد هر سیلندر یک انژکتور وجود دارد و هر کدام از آنها مسئولیت پاشش سوخت به سیلندر مربوطه را بر عهده دارند. در صورتی که انژکتورها با مشکل مواجه شوند عمل احتراق با مشکل مواجه شده و در نتیجه ممکن است عملکرد حرکت خودرو نیز دچار ایراد شود.

علائم خرابی انژکتور
سوزن انژکتور یک قطعه مصرفی است و طبیعتاً پس از مدتی بنا به میزان کارکرد خودرو، نحوه رانندگی و کیفیت سوخت مورد استفاده ممکن است دچار مشکلاتی شوند. یکی از شایع ترین مشکلاتی که معمولاً برای این قطعه اتفاق می افتد گرفتگی آن بر اثر وجود ذرات موجود در سیستم سوخت رسانی است. گاهی اوقات استفاده از سوخت های بی کیفیت یا وجود رسوبات موجود در باک می تواند در مسیر سوزن انژکتور قرار گرفته و پاشش سوخت را دچار وقفه یا ایراد کند.

در چنین مواقعی در صورتی که آسیب زیادی به انژکتور یا سوزن انژکتور وارد نشده باشد با شستشوی انژکتور این مشکل حل خواهد شد. شستشوی انژکتورها معمولاً توسط مایع خاصی که برای همین کار تولید شده اند و به وسیله دستگاه توسط متخصصین انجام می شود.

انژکتور

خرابی سوزن انژکتور به عنوان قسمت مهمی از قطعه انژکتور می تواند باعث ایجاد لرزش، ضربه و صدا در خودرو شود چرا که فرآیند احتراق در موتور به درستی انجام نمی شود. همچنین ممکن است هنگام فشردن بیشتر پدال گاز، خودرو شتاب و عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد.

کاهش قدرت موتور یا ریپ زدن آن در هنگام افزایش فشار به پدال گاز نیز می تواند از علائم خرابی سوزن انژکتور خودرو باشد. در برخی مواقع وجود ایراد در این سیستم منجر به لرزش و خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجای خودرو یا حتی دور موتورهای پایین شود.

وجود هر گونه ایرادی در انژکتور یا سوزن انژکتور خودرو رابطه مستقیمی با میزان مصرف سوخت و همین طور میزان آلایندگی های خودرو خواهد داشت.

سوزن انژکتور اصلی رنو
از آنجایی که سوزن انژکتور یکی از قطعات مهم خودرو است، کیفیت قطعه استفاده شده اهمیت زیادی دارد. بنابراین توصیه مجله رنو ایران به شما این است که قطعه استاندارد و مورد تایید شرکت رنو را خریداری کنید تا ضمن بهره مندی از کیفیت مورد تایید رنو از وارد آمدن خسارت های احتمالی بیشتر و تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری کنید.

چنانچه در هنگام بروز ایراد و عملکرد غیرعادی خودروی رنو خود، نیازمند کمک بودید می توانید به یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش رنو در سراسر ایران یا یکی از شرکای تجاری آن مراجعه کنید اما در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید بهتر است بدانید که قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که شناسایی آنها را از نمونه های تقلبی آسان می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>