اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چوب آبنوس چیست؟

در این مطلب به بررسی مشخصات چوب آبنوس و تجربه عملی کار با این چوب با ارزش خواهیم پرداخت. همان طور که می دانید آبنوس یکی از گران قیمت ترین چوب های جهان است. شاید شنیده باشید که می گویند، نفت طلای سیاه است! ولی بی شک در بین نجارها و علاقمندان به چوب آبنوس که هنرهایی همچون منبت کاری، چوب و رزین، معرق کاری، خاتم کاری، ساخت زیورآلات، ساز سازی و غیره را شامل می شود، نفت طلای سیاه نیست!

بلکه همین چوب آبنوس است که هم از نظر ارزش و هم از نظر قیمت حکم طلای سیاه را دارد. ممکن است گونه های دیگری همچون دالبرجیا، پینک لوری، چوب صندل و غیره موجود باشند که قیمتی گران تر از آبنوس داشته باشند؛ اما گران قیمت ترین چوبی که بتوان از آن استفاده صنعتی کرد چوب درخت آبنوس است.

خود آبنوس هم انواع مختلفی دارد که به خاطر تفاوت در رنگ و جنس، کاربردهای متنوعی دارد؛ به عنوان مثال چوب درخت آبنوس هندی با رنگی کاملا تیره و وزن مخصوص 1200 کیلوگرم بر متر مکعب از جمله سنگین ترین آبنوس ها به شمار می آید. در نقطه مقابل، pale moon ebony با وزن مخصوص 825 کیلوگرم بر متر مکعب و رنگی کاملا سیاه و سفید یکی از سبک ترین انواع آبنوس به شمار می آید.

به چوب درخت آبنوس، بلک وود هم گفته می شود که علت این نام گذاری رنگ تیره بی نظیر این چوب است. آبنوس خود گونه های مختلفی دارد که به علت تنوع رنگی گسترده ای که دارند کاربرد آن ها نیز متفاوت از یکدیگر است. به طور کلی، کاربرد چوب آبنوس در سازه هایی است که قیمت و ارزش بالایی دارند و برای ساخت آن ها نیاز به هنر و تجربه فروانی است.

میوه این درخت شبیه خرمالوهای کوچک و کوهی است که خواص درمانی هم دارد. در عین حال لازم است بدانید که آبنوس را جز دسته چوب های سمی یا حساسیت زا به شمار می آورند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا این چوب گران قیمت و منحصر به فرد در ایران هم موجود است؟ در پاسخ باید گفت بله، چوب آبنوس در ایران برای فروش وجود دارد اما قیمت این چوب تا حدی گران است که تنها افراد معدودی می توانند از آن استفاده کنند.

آبنوس انواع مختلفی دارد که رنگ و بافت متفاوتی از هم دارند که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می شود. چوب آبنوس داری مرز مشخصی بین چوب درون و چوب برون است؛ و به فاصله یک یا چند حلقه رویش، رنگ تیره بافت چوب درون به رنگ صورتی یا قرمز روشن تا قهوه ای روشن چوب برون تبدیل می شود.

به علت با ارزش بودن این چوب همه قسمت های آن مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که این شوخی در بین هنرمندانی که با چوب آبنوس سرو کار دارند رایج است که خاک اره آبنوس هم نباید دور ریخته شود و باید آن را دم کرد و نوشید! البته این امر جنبه حقیقی هم دارد و در طب سنتی از میوه و پودر چوب آبنوس برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است.

ارتفاع درخت آبنوس معمولا بین 10 تا 25 متر هم می رسد و از تیره خرمالوییان است و قطر آن تا 80 سانتی متر هم می رسد. چوب آبنوس به شکل اسلب کمتر یافت می شود و به خاطر گران بودن این چوب بیشتر به شکل الوار یا روکش و حتی شاخه های نازک خرید و فروش می شود. چوب آبنوس به صورت الوار مصرف صنعتی دارد و در شاخه های مختلف هنر چوب استفاده می شود.

به عنوان مثال از آن در قسمت های مختلف سازهای موسیقی استفاده می شود و در تهیه روکش برای کار های تزئینی تبدیل می گردد. حتی شاخه ها و قسمت هایی از ریشه این درخت هم در آکواریوم های شیک استفاده می شود و محیط مناسبی را برای زندگی، تغذیه و تخم گذاری ماهی های مختلف فراهم می کند. یکی از دلایل استفاده از این چوب در آکواریوم به خاطر بالا بودن وزن مخصوص یا چگالی آبنوس است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
:
با سلام اگر امکان داره قطیمت هر متر مکعب چند است
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

آرش الوندی :
من یک مجسمه که از چوب آبنوس ساخته شده و دارای قدمت شاید بالای ۴۰ سال می‌باشد را میخواستم ارزش مالی این سازه را بدانم .
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

سیدصابر:
باسلام بنده چوب خام آبنوس سیاه از آفریقا وارد میکنم و بدون واسطه به علاقه مندان میدم . درصورت تمایل تماس بگیرید
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>