اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خواص چوب آبنوس

چوب آبنوس تیره ترین رنگ را در بین گونه های چوب های مختلف دارد. اگر تاکنون چوب های ونگه، گردوی سیاه و یا رزهای تیره رنگ را به عنوان تیره ترین چوب ها می شناختید، جالب است بدانید که چوب آبنوس با رنگ مشکی خود از تمام این چوب ها تیره تر است. درخت آبنوس همیشه سبز است و در مناطق استوایی رشد می کند. معمولا راست تار است و بافت درخشنده ای دارد.

به عنوان مثال، همین ویژگی راست تار بودن چوب آبنوس، آن را تبدیل به بهترین گونه ها در بین انواع چوب ها برای ساخت فینگر بورد گیتار کرده است. در کنار ویژگی راست تار بودن چوب آبنوس، ریز بافتی و وزن مخصوص بالای این چوب، از دیگر برتری های این چوب نسبت به سایر چوب ها است.

چوب آبنوس پراکنده آوند است و منافذ این چوب متوسط تا بزرگ بوده و بدون هیچ نظم خاصی در سطح آن پراکنده شده است. سطح چوب آبنوس، در مقایسه با چوبی مثل راش که مانند آبنوس پراکنده آوند است خلل و فرج بسیار بیشتری دارد و به چوب های بخش روزنه ای نزدیک تر است اما در واقع بخش روزنه ای نیست.

چوب آبنوس رسوبات معدنی دارد و حلقه های رشد آن نامشخص است. پس اگر با چوب تیره ای مواجه شدید که حلقه های رشد مشخصی داشت می توان گفت که آن چوب آبنوس نیست. از طرف دیگر، به خاطر داشته باشید که اشعه های چوبی آبنوس با چشم غیر مسلح دیده نمی شود؛ بنابراین این مورد یکی دیگر از راه های شناسایی چوب آبنوس است.

البته رنگ این چوب به قدری با دیگر گونه های چوبی متفاوت است که برای شناسایی آن نیازی به مقایسه کردن سایر ویژگی های متفاوت چوب ها با یکدیگر نیست و تنها با مقایسه رنگ چوب می توان آبنوس را از انواع چوب ها تشخیص داد.پارانشیم ها یا اشعه های چوبی آبنوس مشبک و پراکنده هستند و در قطعاتی از این چوب که پیچیدگی الیاف دارند پارگی بافت هم یافت می شود.

چوب آبنوس یکی از گران قیمت ترین انواع چوب ها در جهان است. شاید شنیده باشید که می گویند، نفت طلای سیاه است! ولی بی شک در بین نجارها و علاقمندان به چوب آبنوس که هنرهایی همچون منبت کاری، چوب و رزین، معرق کاری، خاتم کاری، ساخت زیورآلات، ساز سازی و غیره را شامل می شود، نفت طلای سیاه نیست!

بلکه همین چوب آبنوس است که هم از نظر ارزش و هم از نظر قیمت حکم طلای سیاه را دارد. از لحاظ گران قیمت بودن ممکن است گونه های دیگری همچون دالبرجیا، پینک لوری (pink lvory)، چوب صندل و … موجود باشند که قیمتی گران تر از چوب آبنوس داشته باشند؛ اما گران قیمت ترین چوبی که بتوان از آن استفاده صنعتی کرد چوب درخت آبنوس است.

به چوب درخت آبنوس، بلک وود هم گفته می شود که علت این نام گذاری رنگ تیره بی نظیر این چوب است. چوب آبنوس خود گونه های مختلفی دارد که تنوع رنگ موجود در بین این گونه ها، کاربرد آن ها را نیز از همدیگر متفاوت کرده است. به طور کلی، کاربرد چوب آبنوس در سازه هایی است که قیمت و ارزش بالایی دارند و برای ساخت آن ها نیاز به هنر و تجربه زیادی وجود دارد.

ارتفاع درخت آبنوس معمولا بین 10 تا 25 متر است و از تیره خرمالوییان است و قطر آن تا 80 سانتی متر هم می رسد. چوب آبنوس به شکل اسلب  کمتر یافت می شود و به خاطر گران بودن این چوب بیشتر به شکل الوار یا روکش و حتی شاخه های نازک خرید و فروش می شود.دایس پایرس ابنوم  یا سلان ابونی یک گونه درخت از جنس دایس پایرس و از خانواده ی ابنیسیا است. این درخت چوب سیاه بسیار با ارزشی تولید می کند که بسیار زیبا و پر تراکم است.

این درخت همیشه سبز است و رشد کندی دارد و همین کندی رشد در مناطق استوایی است که تراکم آبنوس را بالا برده و وزن مخصوص آن را بیشتر از هزار کیلوگرم بر متر مکعب کرده است! قیمت یک درخت غول پیکر آبنوس به 13 میلیار تومان هم می رسد. بلندی این درخت نیز به 20 تا 25 متر می رسد.

اسم علمی درخت آبنوس دایس پایرس کلاسیفورا  است. این درخت در سریلانکا، هند و اندونزی هم رشد می کند. البته چوب آبنوس در تمام کشورهایی استوایی یافت می شود و در برزیل هم رگه های زیبایی از این چوب دیده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>