اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نشانه های نیاز به تعویض فیلتر بنزین
یکی از سوال های رایج درباره فیلتر یا صافی باک بنزین این است که تعویض صافی بنزین هر چند کیلومتر باید انجام شود. اکثر تولید کنندگان خودرو پیشنهاد می کنند که صافی بنزین هر 5 سال و یا بعد از مسافت حدود 80، 000 کیلومتر عوض شود. اما مکانیک ها مخالف این موضوع هستند.

آن ها بر این عقیده هستند که تعویض فیلتر بنزین هر پنج سال بسیار غیرحرفه ای و غیر واقع بینانه است، زیرا فیلترهای بنزین سریع پر می شوند و نیاز به تمیز کردن مکرر و یا تعویض پس از مسافت 16000 کیلومتر دارند. به هر صورت شاید یکی از بهترین روش های تشخیص اینکه باید تعویض صافی بنزین هر چند کیلومتر انجام شود، علاوه بر توجه به مسافت طی شده، توجه به نشانه ها و علائم خودرو باشد. در ادامه برخی نشانه هایی که به شما می گویند فیلتر بنزین تان نیاز به تعویض دارد را جمع آوری کرده ایم:

فیلتر

استارت زدن ماشین به سختی انجام می شود
یکی از اولین علائمی که معمولا نشانه فیلتر سوخت نامناسب یا پر شده است، استارت زدن سخت خودرو است. یک فیلتر بنزین کثیف و پر شده ممکن است جریان سیستم سوخت را محدود کند یا باعث مختل شدن آن شود و این موضوع ممکن است موجب سخت روشن شدن ماشین شود. احتمال این امر به خصوص اگر فیلتر بنزین تا به حال تعویض نشده باشد، بیشتر است.

مشکلات عملکرد موتور
علائم دیگر فیلتر سوخت پر شده، در رده مشکلات مربوط به عملکرد موتور قرار می گیرند. گاهی اوقات فیلتر سوخت تا حدی مسدود می شود که بر عملکرد موتور تأثیر منفی می گذارد. یک فیلتر سوخت کاملاً کثیف یا گرفته می تواند باعث شود خودرو چندین مشکل موتور را تجربه کند:

نارسایی یا تردید: در بارهای سنگین تر، فیلتر سوختگی مسدود شده، ممکن است باعث شود موتور به طور تصادفی دچار تردید یا نارسایی شود. این اتفاق به این علت می افتد که ذرات آلاینده، فیلتر را مسدود می کنند و منبع تغذیه سوختی که به موتور می رود را تخلیه می کنند. این مشکل بیشتر موقع شتاب گرفتن خودرو حس می شود. همچنین ممکن است موتور در سرعت های مختلف دچار لرزش شود، زیرا میزان سوختی که به آن می رسد، به دلیل فیلتر کثیف متغیر است.

متوقف شدن: اگر فیلتر بنزین پر شده، برای مدت طولانی تعویض نشود، ممکن است در نهایت باعث متوقف شدن موتور شود زیرا جریان سوخت ایده آل کاهش می یابد. فشار زیاد و بار سنگین اضافی روی موتور هم، ممکن است باعث از کار افتادن موتور شود.
کاهش قدرت و شتاب: کاهشی کلی در قدرت موتور به خصوص در زمان گاز دادن ممکن است در اثر کثیف بودن فیلتر بنزین ایجاد شود. در این شرایط رایانه موتور برای محافظت از آن در برابر ذرات آلاینده، خروجی موتور را محدود می کند. بنابراین ممکن است اتومبیل دچار کندی شود و یا حتی چراغ "بررسی موتورش" روشن شود.

چراغ بررسی موتور روشن می شود
مشکلات فیلتر سوخت همچنین می تواند باعث شود که چراغ بررسی موتور روشن شود. برخی از وسایل نقلیه مجهز به سنسور فشار سوخت هستند که فشار کلی سیستم سوخت را کنترل می کند. فیلتر بنزین گرفته شده، ممکن است باعث کاهش فشار شود که در صورت شناسایی سنسور، در نهایت باعث می شود چراغ بررسی موتور برای هشدار به راننده روشن شود. البته این چراغ ممکن است به دلایل مختلفی فعال شود، بنابراین در صورت روشن شدن آن، حتما رایانه خودرو را برای کدهای خطایی مختلف بررسی کنید. می توانید مقاله دلایل روشن شدن چراغ چک را نیز بخوانید.

پمپ سوخت آسیب دیده
اگر متوجه آسیب دیدگی پمپ سوخت خود شدید، این مشکل ممکن است در اثر فیلتر بنزین اشباع شده ایجاد شده باشد. فیلتر بنزین مسدود شده فشار زیادی به پمپ سوخت وارد می کند و مانع از رسیدن مقدار مناسب سوخت از مخزن به موتور می شود.

بوی اگزوز
برخی اوقات خروج دودی با بوی بسیار نامطبوع از اگزوز اتومبیل نشان می دهد که فیلتر سوخت نیاز به تعویض دارد. برای اطلاع بیشتر می توانید انواع بو در خودرو و دلایل آن را بخوانید.

مشکلات کاربراتور و انژکتور
در صورتی که فیلتر بنزین پر شده باشد، گاهی اوقات سوخت از فیلتر عبور می کند اما کاربراتور و یا انژکتور خودرو را مسدود می کند که این خود منجر به مشکلات دیگری می شود. این امر باعث می شود که موتور در هنگام استارت خوردن دچار افت شود.

نحوه تمیز کردن فیلتر بنزین
هر گاه متوجه هر یک از علائم فوق شدید، باید فیلتر بنزین خودرو را تمیز و یا تعویض کنید. ساده ترین ترین روش برای تمیز کردن فیلتر بنزین، بیرون آوردن و دمیدن هوا با فشار درون آن است. این کار ذرات کوچک و بزرگ را تا حد زیادی از فیلتر خارج می کند. پس از انجام این کار، دوباره سعی کنید مقداری هوا درون فیلتر کنید. اگر هوا از داخل فیلتر عبور کند، بدین معنی است که فیلتر تمیز و باز شده است، در غیر این صورت فیلتر باید تعویض شود.

نحوه تعویض فیلتر بنزین
بیشتر فیلترهای سوخت نسبتا ارزان بوده و به راحتی قابل تعویض هستند. اگر شک دارید که ممکن است فیلتر بنزین خودروی شما نیاز به تعویض داشته باشد، حتما آن را برای بررسی کردن به یک مکانیک حرفه ای بسپارید. در صورت تصمیم به تعویض فیلتر، می توانید مراحل زیر را طی کنید. از این راهنما می توانید برای تعویض صافی بنزین سمند ef7 یا سایر خودروهای بنزینی استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که صافی بنزین خودروهای دیزلی و کامیون ها، بسیار بزرگ تر و پیچیده تر است.

تخلیه فشار سیستم سوخت
جعبه فیوز وسیله نقلیه خود را پیدا کنید
برای رها کردن فشار موجود در سیستم سوخت، وسیله نقلیه باید بدون عملکرد پمپ سوخت، برای مدت زمانی کوتاه کار کند. برای جلوگیری از روشن شدن پمپ سوخت همراه با موتور، باید جعبه فیوز خودرو و فیوز پمپ سوخت را پیدا کنید. بیشتر خودروها دارای یک جعبه فیوز هم در قسمت داخلی خودرو و هم در زیر کاپوت هستند. برای پیدا کردن جعبه فیوز همچنین می توانید به کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید. فیوز پمپ سوخت، اغلب در جعبه فیوزی است که در قسمت داخلی خودرو قرار گرفته است.


فیوز پمپ سوخت را جدا کنید
زمانی که جعبه فیوز صحیح را پیدا کردید، از نمودار ارائه شده روی جعبه فیوز یا در دفترچه راهنما استفاده کنید تا فیوز مخصوص پمپ سوخت را شناسایی کنید. برای جدا کردن فیوز از یک انبردست سوزنی یا موچین پلاستیکی استفاده کنید. با جدا شدن فیوز، پمپ سوخت همراه با روشن شدن موتور، کار نمی کند. البته هنوز هم در خطوط سوخت که از عقب تا جلوی خودرو در جریان هستند، سوخت و فشار وجود دارد.
اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه در حالت دنده نیست
اگرچه موتور سوخت تازه ای از مخزن بنزین دریافت نمی کند، اما سوخت کافی در حدی در خطوط سوخت رسانی وجود دارد که ماشین شروع به حرکت کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که وسایل نقلیه اتوماتیک در حالت پارک و وسایل نقلیه دنده ای در حالت خنثی و روی ترمز هستند.
موتور را روشن کنید
موتور را مثل همیشه استارت بزنید. موتور باید به آسانی شروع به کار کند، زیرا هنوز مقداری سوخت در سیستم باقیمانده است. اگر موتور روشن شود اما سریعا خاموش شود، ممکن است فشار کافی در خطوط وجود نداشته باشد تا سوخت را به موتور وارد کند. اگر موتور خاموش شود، فشار سوخت به اندازه کافی رها می شود.

به موتور اجازه دهید قبل از خاموش شدن دقیقه ای کار کند
بسته به سیستم سوخت وسیله نقلیه شما و متوسط مصرف سوخت آن، مدت زمان کارکرد آن بدون پمپ سوخت فعال، می تواند بسیار متفاوت باشد. البته نیازی نیست که موتور آنقدر کار کند تا خودش خاموش شود. در عوض فقط قبل از خاموش کردن سوئیچ، به آن اجازه دهید یک یا دو دقیقه کار کند. بدون عملکرد پمپ سوخت، فشار به سرعت در خطوط سوخت تخلیه می شود.

فیوز پمپ سوخت را دوباره وصل کنید
پس از برداشته شدن فشار از روی سیستم سوخت و خاموش شدن موتور، می توانید فیوز پمپ سوخت را مجددا وصل کنید. مطمئن شوید که وسیله نقلیه قبل از برگرداندن فیوز حذف شده، خاموش باشد. بعد از قرار دادن فیوز پمپ سوخت دوباره موتور را روشن نکنید.

برداشتن فیلتر بنزین قدیمی
باتری را قطع کنید
پایانه منفی روی باتری را جدا کنید، زیرا نیازی به روشن شدن خودرو تا اتمام کار نیست. خارج کردن کابل پایانه منفی، از روشن شدن موتور در حین کار جلوگیری می کند. برای شل کردن مهره نگهدارنده کابل روی پایانه منفی، باید از آچار و یا دستتان استفاده کنید، اما نیازی به برداشتن کامل مهره نیست. کابل منفی را در کنار باتری قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که به طور تصادفی با پایانه اش در تماس نخواهد بود.

فیلتر بنزین را پیدا کنید
بهتر است به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید تا محل قرارگیری فیلتر سوخت خودرو را پیدا کنید. رایج ترین مکان قرارگیری فیلتر در خودروهای مدرن، در امتداد خط سوخت در کف خودرو و دقیقا بعد از پمپ سوخت است.

فیلتر

یک کاسه یا سطل زیر فیلتر سوخت قرار دهید
با وجود اینکه فشار خط سوخت را تخلیه کرده اید، ممکن است هنوز کمی سوخت در این خطوط باقی مانده باشد که هنگام قطع شدن از فیلتر سوخت می تواند سرریز شود. بنابراین یک کاسه یا سطل زیر فیلتر سوخت قرار دهید.

بنزین باید در ظرف مخصوص خودش نگه داشته شود تا بتواند به محل بازیافت منتقل شود. همچنین مراقب باشید که از ظروف پلاستیکی برای نگه داشتن گاز استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث خوردگی برخی از انواع پلاستیک شود.

لوله خطوط سوخت را از فیلتر جدا کنید
پس از برداشتن گیره ها، خطوط سوخت را از دریچه های دو طرف فیلتر دور و جدا کنید. سپس سر آن ها را درون کاسه یا سطل قرار دهید.

نصب فیلتر بنزین جدید
فیلتر جدید را با فیلتر قدیمی مقایسه کنید
قبل از نصب فیلتر سوخت جدید، آن را با فیلتری که تازه بیرون آورده اید، مقایسه کنید تا مطمئن شوید که ابعاد و اجزایشان مثل هم هستند و فیلتر جدید هم مثل فیلتر قبلی داخل قالب جا میفتد.

به هیچ عنوان از فیلتر سوختی با کاربرد متفاوت استفاده نکنید، زیرا ممکن است نتواند حجم لازم سوخت را از خود رد کند.

فیلتر سوخت را به لوله خط سوخت وصل کنید
خطوط سوخت را مثل قبل به قسمت جلو و عقب فیلتر بچسبانید. پس از اتصال لوله سوخت به فیلتر، گیره های پلاستیکی نگهدارنده ها را هم وصل کنید تا لوله در جای خود محکم شود. قبل از اینکه گیره ها را در جای خود قرار دهید، مطمئن شوید که خطوط سوخت روی دریچه های فیلتر به خوبی محکم شده اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>