اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق در واقع قدیمی ترین نوع و طرح در میان دیگر انواع بلبرینگ و رولبرینگ محسوب می شود. بلبرینگ شیار عمیق هم به صورت تک ردیف و هم به صورت 2 ردیف تولید می شوند که مدل تک ردیف آنها محبوب ترین و کاربردی ترین طرح در میان تمام برینگ ها به شمار می رود. بلبرینگ شیار عمیق تک ردیق غیر قابل تفکیک با طراحی بسیار ساده بوده و قابلیت عملکرد در سرعت های دورانی بسیار بالا را داشته و در عین حال هزینه حفظ و نگهداری آن نیز پایین می باشد. بلبرینگ شیار عمیق با انکه در کل از نوع بلبرینگ های شعاعی می باشد اما به سبب حبس شدن ساچمه های کروی در داخل شیار های عمیق قابلیت تعلیق بار های محوری را نیز در هر راستایی تا اندازه زیادی دارند.

بلبرینگ

مشخصه مکانیکی بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ شیار عمیق برای کاربری در شرایط محیطی سخت و در دمای بین -30 الی 110 درجه سانتی گراد طراحی می شود و گاهی همراه با سیل و حفاظ بیرونی عرضه می گردد. بلبرینگ شیار عمیق اغلب توسط گریس با پایه لیتیوم lithium base grease روغن کاری می شود و نیاز به روغن کاری دوره ای ندارد. بلبرینگ شیار عمیق در صورتیکه رینگ داخلی در حال دوران داشته باشد اغلب همراه با سیل و حفاظ Shield عرضه می شود در غیر این صورت گریس و روان کننده تحت تأثیر نیروی گریز از مرکز از محفظه بلبرینگ خارج شده، دما و سایش بالا رفته و طول عمر بلبرینگ شیار عمیق به حداقل می رسد. بلبرینگ شیار عمیق در برابر تغییر زاویه اتصال محور و خروج از مرکز بسیار حساس بوده و بر خلاف بلبرینگ خود تنظیم به سرعت از بین می رود.
بلبرینگ شیار عمیق
کاربرد بلبرینگ های شیار عمیق گسترده هستند. چون طراحی آنها ساده، غیرقابل تفکیک و با قدرت عملکرد در سرعت های زیاد است.
انواع بلبرینگ شیارعمیق:
بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه:
این بلبرینگ ازشیارهای ساچمه عمیق و یک پارچه تشکیل شده و ساچمه و شیارهای دربلبرینگ شیارعمیق مطابقت هندسی کاملی داشته.که علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از هر دو طرف تحمل می کنند.
اندازه های برینگ های با کاسه نمد پلاستیکی وفلزی نیز تولید می شود. ازجمله ازاین نوع بلبرینگ هاشیار عمیق تک ردیفه که در دو طرف خود، کاسه نمد دارند با گریس نیز تشکیل شده است براین اساس نباید آنها را جهت جا زدن گرم نمود و یا شست.

مقدار گریس استفاده شده داخل این بلبرینگ معمولاً 25 الی 35 درصد فضای خالی داخل بلبرینگ است. کاسه نمده فلزی معمولاًبا پسوند Z یک طرف و 2 Z دو طرف بلبرینگ نمایش داده می شوند. این کاسه نمدها با حلقه داخلی بلبرینگ فاصله دارندوقتی باید مورد استفاده قرار گیرند که حلقه های داخلی بچرخد. در صورت چرخش حلقه بیرونی امکان نشت گریس وجود دارد.
نوع دیگری کاسه نمد با اصطکاک تولیدی کم وجود دارد به طوریکه سرعت برینگ می تواند هم پایه سرعت آن با کاسه نمد فلزی باشد. این نوع کاسه نمد با پسوند RZ مشخص شده و شامل یک لاستیک مصنوعی است که با یک واشر فلزی تقویت شده است.
فاصله این کاسه نمد با حلقه داخلی بسیار ناچیز بوده، به طوریکه خاصیت آب بندی را به نحو مطلوبی بالا می برد. محدوده دمایی کارکرد این نوع کاسه نمد -40ºc الی +120ºc کارکرد دارد. سرعت برینگ با این نوع کاسه نمدها افت می کند.
نوع تولید شده دیگر آنها با جای خار است که با قرار دادن یک خار در آن می توان برینگ را از لحاظ محوری با صرفه جویی در مقدار فضای اشغالی محکم کرد. خار به همراه جای خار با پسوند NR در جلوی شماره برینگ مشخص می شوند.

نوع دیگر برای مواقعی است که میزان صدای تولید شده توسط برینگ، نظیر لوازم خانگی اهمیت دارد با پسوند QE5 مشخص می شود.
بلبرینگ های شیار عمیق دوتایی
Paired Deep Groove Ball Bearings
در مواقعی که قدرت تحمل بار یک برینگ کافی نباشد از دو تا بلبرینگ شیار عمیق استفاده می شود. بلبرینگ ها در موقع ساخت با یکدیگر مطابقت داده شده، به طوریکه بعد از نصب آنها، جهت توزیع یک نواخت بار بر روی دو بلبرینگ، احتیاجی به استفاده از حلقه های فاصله گذار و امثال آنها نیست.
بسته به نوع کاربرد، سه حالت برای قرار گرفتن بلبرینگ ها وجود دارد:
حالت پشت سر هم که با پسوند DT مشخص شده و بار محوری را از یک طرف متحمل می شوند.
حالت پشت به پشت باپسوند DB مشخص شده و بار محوری را از دو طرف تحمل می کند از هر طرف توسط یک برینگ. این حالت از استحکام زیادی برخوردار بوده و جهت خنثی نمودن بارهای ممان بسیار مناسب است.
حالت روبرو نیز مانند حالت پشت به پشت است، ولی به اندازه آن استحکام نداشته و برای بارهای ممان مناسب نیست.

بلبرینگ

لقی محوری و بار اولیه برینگهای دوتایی
مقدار ناهمراستایی مجاز شافت در بلبرینگ های شیارعمیق محدود بوده و بستگی به پارامترهایی نظیر میزان لقی شعاعی دارد. مقداری که به طور تقریب می توان برای میزان ناهمراستایی مجاز ذکر کرد بین 2 الی 10 دقیقه است. این مقدار در بلبرینگ های دو ردیفه به حداکثر 2 دقیقه می رسد. تلورانس ساخت این بلبرینگ ها اکثراً نرمال بوده و بعضی از انواع آنها با سطح تلورانس بالاتر P6 , P5 ساخته می شوند.
بلبرینگ هایی که به صورت جفت پشت به پشت یا روبرو نصب می شوند، معمولاً به دو صورت:

  • - با لقی محوری کوچک پسوند CA
  • - با بار اولیه سبک پسوند GA

تولید می شوند.
پنجره ساچمه های بلبرینگ های شیار عمیق معمولاً فولادیست، اما نوع برنجی پسوند MA ,M یا MB و فیبری آن پسوند TN9نیز ساخته می شود.
بلبرینگ های شیار عمیق با شیار ساچمه خور
Deep Groove Ball Bearings With Filling Slots
این نوع بلبرینگ ها تعداد ساچمه بیشتری ازنوع شیار عمیق معمولی دارند که بدین دلیل قدرت تحمل بار برینگ افزایش پیدا کرده است و در حلقه های داخلی و بیرونی خود شیار مخصوص اضافه نمودن ساچمه دارد. قدرت تحمل بار شعاعی آن از نوع بدون شیار بالاتر، ولی قدرت تحمل بار محوری آن کمتر است و نیزسرعت بلبرینگ های شیار عمیق معمولی را ندارند.

این نوع بلبرینگ ها با کاسه نمد فلزی نیز تولید می شوند که در صورتیکه در هر دو طرف کاسه نمد داشته باشد، قبلاً با گریس مناسب پر شده است.

جهت کاربردهایی نظیر گیربکسهای اتوماتیک که از بلبرینگ در یک فضای محدود باید استفاده شود، می توان با کمک جای خار و خار در روی بلبرینگ آن را در امتداد محوری تثبیت کرد.
مقدارناهمراستایی مجاز شافت در این برینگ ها بین 2 الی 5 دقیقه بوده و تجاوز از این حد منجر به کاهش عمر برینگ و تولید صدا می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>