اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاربرد چوب عناب

از دوره های بسیار دور چینیان این درخت را می شناخته و آن را پرورش می داده اند و از محصول آن بهره می برده اند، ولی از آنجا که قومی رازدار هستند تا مدتها در دیگر سر زمینها کسی از آن آگاهی نداشت. درخت عناب، تیغ دار و دارای برگهای متناوب است تاکنون انواع مختلفی از آن در مناطق گرم قاره آسیا و آمریکا شناخته شده است. به علت زیبایی برگها و تنه درختان جوان، گونه ای از درخت عناب را جزء گیاهان زینتی در پارکها کشت می کنند.

درخت عناب معمولی که برای استفاده از میوه آن کاشته می شود، بومی جنوب آسیا و جنوب اروپا به ویژه حوزه مدیترانه است. پوست میوه رسیده سرخ خوشرنگ و بخش خوراکی آن سفید مایل به شیری است، مزه آن کمی شیرین، مطبوع، کمی لعابدار و چسبناک است. برگهای درخت عناب کوچک دندانه دار، بیضی شکل، براق و بدون کرک و دارای سه رگبرگ طولی است.

تنه درخت جوان، سرخ مایل به زردی می باشد و در بهار و تابستان، با رنگ برگها که سبز روشن است، به ویژه هنگامی که میوه اش می رسد هماهنگی ویژه و چشم انداز بسیار زیبایی دارد. در دو طرف هر دمبرگ، در روی ساقه، زایده هایی به شکل خارهای محکم و تیزی می روید، سپس چوبی می شود و به طور دایمی در روی شاخه ها باقی می ماند. گلهای درخت عناب بیشتر خوشه ای، کوچک و زرد رنگ است.

در برخی درختان دمگل آن بسیار کوتاه به نظر می رسد که به ساقه چسبیده است گلها روی شاخه های جوان در محل جوانه کنار برگها به شکل دسته های کوچک می روید و دارای پنج گلبرگ ریز، جدا و پنج پرچم و مادگی دوبرچه ای است.

میوه درخت عناب ناشکوفا، گوشتی، در آغاز سبز و براق است، کم کم زرد می شود و وقتی رسید به رنگ سرخ تیره و بسیار زیبا در می آید. عنابی، رنگ مخصوص این میوه است که در پاییز می رسد و در لابه لای برگها خودنمایی می کند و مانند میوه های دیگر مصرف می شود.

پرورش درخت عناب برای تولید چوب

بعضی درختان عناب که تا هشت متر قد می کشد برای به دست آوردن چوب قشنگی که دارد پرورش داده می شود. این درختان را معمولاً در درّه ها نزدیک به هم می نشانند. نزدیکی درختان به یکدیگر موجب می شود که به جای شاخ و برگ فراوان و میوه دهی، فقط مانند درختان تبریزی قد بکشند.

این درختان در چنین وضعی دارای تنه ای صاف، راست، بدون گره خواهند بود در نتیجه چوب مرغوبی حاصل می شود.چوب درخت عناب پس از برش، سرخ رنگ و خالدار، مایل به زردی و رگه دار می باشد. چون بسیار محکم و زیبا است برای ساختن اشیای زینتی مانند مجسمه، عصا، تسبیح به کار می رود و در منبت کاریها و همچنین در ساختن میز و صندلی و در و پنجره از آن استفاده می شود.

داخل تنه درخت به خلاف چنار و گردو پوک نمی شود. کشت و پرورش درخت عناب: درخت عناب در تمام نقاط ایران می روید محصول می دهد و با بیشتر آب و هوای مناطق ایران سازگار است. این درخت در برابر کم آبی بسیار مقاوم است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
عطیه مظفری خواه :
خیلی توضیحات خوب و کامل بود
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>