اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ویژگی چوب بالسا

در حالی که طبیعت درختان بالسا را به عنوان یک پرستاربا عمر کوتاه بکار گرفته است، بشر بالاخره کشف کرد که این درخت یک منبع فوق العاده باارزش است. شروع واقعی استفاده از چوب بالسا به دوران جنگ اول جهانی باز می گردد که متحدین به دنبال یک جایگزین مناسب با فراوانی بالا برای چوب پنبه بودند.

تنها نکته منفی استفاده از بالسا، کار طاقت فرسای لازم برای بریدن و خارج کردن آن از جنگل بود و هنوز نیز هست.چون این درختان به طور انفرادی و پراکنده در جنگل میرویند، امکان استفاده از روشهای چوب بری صنعتی و با مقیاس بالا برای بریدن آنها فراهم نیست.

تنها روش بریدن آنها، استفاده از روش قدیمی Paul Bunyan است که عبارت است از انداختن درختان با تبر، کشاندن آنها به نزدیکترین رودخانه، بستن آنها به هم بشکل کلک و سپس انداختن کلکها به رودخانه برای ارسال آنها به محل چوب بری در قسمتی از مسیر رودخانه.

تیم برش درخت معمولا از دو بومی اکوادوری که هرکدام به یک تبر اسپانیائی مجهز شده اند تشکیل شده است. بخاطر شرایط منطقه، تیم برش فقط می تواند دو درخت را در روز تا کنار رودخانه حمل کند. در قسمت چوب بری، تنه درختان به صورت خام به قطعات بزرگ برش میخورد و بدقت خشک می شود و سپس به کارخانه های ساخت مدل حمل می گردد.

بقیه برشها به قطعات کوچک تر، در کارخانههای مدل با دقت بالا صورت می گیرد.بخاطر چرخه سریع رشد درختان بالسا، کیفیت و سبکی چوب حاصل بستگی مستقیم به سن درخت بالسا در زمان بریدن آن دارد.

چرا چوب بالسا اینقدر سبک است؟

راز سبکی چوب بالسا را فقط می توان با میکروسکوپ مشاهده نمود.سلولهای چوب بسیار بزرگ بوده و دارای دیواره نازکی هستند و در نتیجه نسبت بخشهای جامد به بخشهای خالی چوب، حداقل ممکن است. اکثر چوبها دارای ماده پلاستیک مانندی بنام Lignin هستند که سلولها را بهم متصل نگه داشته است. در بالسا این ماده بسیار کم و در حداقل است.تنها 40 درصد حجم یک تکه بالسا را مواد جامد تشکیل می دهد.

برای اینکه درخت بالسا مقاومت لازم برای ایستادن در جنگل را داشته باشد، طبیعت درون سلولهای چوب را با آب پر می کند و این باعث می شود که چوب محکم شود، مانند لاستیک ماشین که پر از هوا باشد. درخت بالسا تا پنج برابر مواد چوب در خودش آب دارد در حالی که اکثر چوبهای سخت دیگر، مقدار بسیار کمی آب در مقایسه با مواد جامد چوب دارند.

بنابراین چوب درخت بالسا باید بعد از بریدن بدقت خشک شود. روند خشک کردن تنه درخت حدود دو هفته طول میکشد تا اینکه رطوبت چوب فقط به شش درصد برسد. این پروسه همچنین باعث کشته شدن هر گونه باکتری یا حشره موجود در درون چوب نیز می گردد.

چوب بالسای خشک شده چقدر سبک است؟

چوبهای بالسای آماده شده، مانند آنچه در کیتهای هواپیماهای مدل میبینید، وزنهای مختلفی دارند. وزن آنها می تواند از 0.06 تا 0.38 گرم در سانتیمتر مکعب متغیر باشد. اما چوبی که به طور تجاری در ساخت هواپیماهای مدل بکار میرود، بین 0.09 تا 0.28 گرم در سانتیمتر مکعب وزن دارد.وزن بین 0.12 تا 0.19 را به عنوان وزن متوسط در نظر می گیرند و بیشتر در دسترس است. وزن 0.09 یا کمتر بسیار کمیاب است و گاهی نیز اصلا نمی توان آن را پیدا کرد.

آیا بالسا سبکترین چوب در جهان است؟

نه. اکثر مردم متعجب می شوند وقتی میشنوند که از نظر گیاهشناسی، چوب بالسا سومین یا چهارمین چوب سبک در دنیا است. اما چوبهائی که سبکتر از بالسا هستند، بسیار شکننده و ضعیفند و بدرد هیچ کار عملی نمیخورند. برخی از انواع سبکترینها، اصلا شباهتی به چوب، آنطور که ما تصور داریم ندارند و بیشتر شبیه یک گیاه علفی شکل هستند.

تنها بالسا است که مقاومت و سبکی را با هم دارد. در واقع اغلب اوقات از بالسا به عنوان قویترین چوب نسبت به وزنش یاد می شود. در مقایسه با وزن، چوب بالسا از کاج و حتی بلوط هم محکمتر است.

انتخاب بالسا برای ساختن مدل

اکثر فروشگاههای مدل، چوب بالسا را در شکلهای میله، ورقه و بلوک بفروش میرسانند که اگر شما قصد ساختن یک مدل از ابتدا را دارید، می توانید قطعات مورد نیازتان را از میان آنها انتخاب کنید. بدون شک بخاطر ماهیت چوب بالسا، این قطعات دارای وزنهائی خواهند بود که اندکی باهم متفاوتند. هنگامی که می خواهید قطعات مورد نیازتان را برای خرید انتخاب کنید، باید مورد کاربرد نهائی آنها را در ذهنتان داشته باشید.

به طور منطقی باید از قطعات سبکتر در قسمتهائی که استرس کمتری را متحمل می شوند استفاده کنید و از قطعات سنگینتر در بخشهای مهم تر که استرس بیشتری بر آنها وارد می شود استفاده نمائید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>