اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

معرفی آینه های خودرو و اصول تنظیمات
اگر چه کنترل خودرو با فرمان و پدال های گاز و ترمز انجام می شود، اما آینه ها ابزاری کمکی هستند که فرمان بصری کنترل ماشین را ایجاد می کنند. چه در حال رانندگی در مسیر مستقیم بوده و چه سر پیچ ها یا حین دنده عقب گرفتن باشید، شناخت صحیح از کاربرد آینه ها برایتان ضروری خواهد بود.


در اینجا نگاهی به آینه های اتومبیل و کاربرد آن ها می اندازیم:

آینه وسط
آینه وسط میدان دید خوبی از بخش عقبی اتومبیل و خودروهایی که در پشت حرکت می کنند، ایجاد می نماید. البته به وسیله این آینه می توانید مقداری از میدان دید کناری عقب خود را نیز پیش چشم داشته باشید. در گوشه سمت راست و سمت چپ این آینه، دو سمت کناری خیابان یا بزرگراه پشت سری خود را مشاهده می کنید.

تنظیم آینه وسط
برای تنظیم آینه وسط گام های زیر را دنبال کنید:

صندلی خود را به درستی از لحاظ تکیه گاه و ارتفاع، تنظیم نمایید.
اکنون درست روی صندلی نشسته و کمربند ایمنی خود را ببندید تا محل قرار گرفتن بدن شما، به طور دقیق مانند زمان رانندگی باشد.
آینه وسط را به شکلی تنظیم کنید که میدان دید کاملی در بخش عقبی خودرو، داشته باشید. لازم است که از طریق
آینه وسط، کلیه فضای شیشه عقب خودرو و بخش های کناری مسیر پشت سر، دیده شوند. (منظور از دیدن فضای پشت سر، دو یا سه خودروی عقبی نیست؛ بلکه باید دید کاملی نسبت به مسیر در دوردست داشته باشید.)

آینه های کناری
آینه های کناری یا جانبی باید خودروهایی که در راستای اتومبیل شما و مقداری عقب تر، حرکت می کنند را نشان دهند. به واقع آینه های کناری، میدان دید محدود، اما بسیار حساسی دارند و باید در تنظیم آن ها دقت و وسواس کامل داشته باشید.

تنظیم آینه های کناری
اهمیت زیادی دارد که حین تنظیم آینه های خودرو در دو بخش راست و چپ، میدان دید شما با آینه وسط تداخل نداشته باشد و در این میان بخشی از فضای دید را از دست ندهید.

مراحل تنظیم آینه های خودرو در دو بخش کناری به شرح زیر هستند:

تنظیم آینه کناری سمت راست
پیش از هر چیزی صندلی را در جای صحیح خود که قرار است حین رانندگی مورد استفاده قرار دهید، تنظیم نمایید.
کمربند ایمنی خود را ببندید.
سر خود را به سمت میانی خودرو و نزدیک به خط وسط کنسول نزدیک کنید.
اکنون آینه سمت راست را به قدری به راست تغییر وضعیت دهید تا گوشه انتهایی شیشه عقب خودرو، در آن بیفتد. به واقع می خواهیم در این حالت بدنه خودرو در آینه دیده نشود.
تنظیم آینه کناری سمت چپ
برای تنظیم آینه کناری سمت چپ نیز باید سر خود را به سمت شیشه چپ برده و به آن مماس نمایید.
اکنون آینه چپ را تا اندازه ای حرکت دهید که بخش انتهایی گوشه شیشه عقب در آینه جانبی سمت چپ خودرو بیفتد.
چیزی که می خواهیم آن است که پس از بیرون رفتن خودروهای عقبی از میدان دید آینه وسط، آن ها را از سمت های کناری راست یا چپ، در آینه های جانبی ببینیم.
البته همان طور که در مطالب قبلی نیز اشاره کرده ایم، آینه های کناری دارای نقطه های کور هستند و راننده قادر به مشاهده تمامی فضای کناری خود نخواهد بود. برای پوشش دادن این نقص، استفاده از سنسور نقطه کور آینه های جانبی، پیشنهاد می شود.

حذف نقطه کور در تنظیم آینه های خودرو
اگر مایل به استفاده از سنسور نقطه کور در آینه های جانبی خودرو نیستید، راه حل ارزان تر و به واقع رایگانی نیز پیش روی شما وجود دارد. با تنظیم صحیح و اصولی آینه های خودرو، می توانید نقطه کور را از بین برده و دید کاملی نسبت به فضای پشت و کناری خودروی خود داشته باشید.

برای این منظور نیاز داریم که هیچ گونه اشتراک فضا میان سه آینه وسط، آینه راست و آینه چپ وجود نداشته باشد. به واقع آینه راست و آینه وسط نباید هیچ منطقه مشترکی را پوشش داده و اجتماع میدان دید آن ها، کل مساحت عقب و کناری خودرو را تحت تسلط قرار دهد. برای رسیدن به چنین چیزی، نباید کمترین سطحی از بدنه خودرو را در آینه های کناری داشته باشیم. برای حذف نقطه کور می توانید مراحل زیر را طی نمایید:

ایینه

صندلی خود را به درستی تنظیم نمایید.
اکنون سر خود را به شیشه سمت چپ نزدیک کرده و آینه چپ را طوری تنظیم نمایید که در آن تنها جداره و بدنه خودرو دیده شود.
حالا سر خود را به میان کنسول آورده و آینه راست را نیز طوری تنظیم کنید که بدنه سمت راست خودرو در آن قرار بگیرد.
سپس می توانید در جای صحیح خود روی صندلی راننده بازگشته و در هر دو آینه دید کاملی از فضای جانبی در اختیار داشته باشید.

علت خط نقطه چین روی بعضی از آینه های جانبی خودرو چیست؟
اگر دقت کرده باشید، روی برخی از آینه های جانبی خودروها، خط نقطه چین دیده می شود. اما علت نقطه چین روی آینه ماشین چیست؟ بعضی از آینه ها دارای بخش محدبی هستند که دید بهتری در کناره ها ایجاد کرده و نقاط کور کمتری برجای می گذارند. نقطه چین مزبور نیز درست در مرز بین قسمت محدب و معمولی آینه قرار می گیرد. خط نقطه چین روی آینه ماشین، بدان معناست که راننده هشیار باشد؛ وسیله نقلیه ای که در آن محدوده در آینه جانبی خودرو مشاهده می کند، نزدیک‍تر از فاصله واقعی آن با خودرو است. اگر دقت کرده باشید، روی آینه برخی از خودروها نیز این عبارت نوشته شده است که "اجسام از آن چه در آینه می بینید، به شما نزدیک ‍ تر هستند."
این عبارت در واقع مصداق لغوی همان نقطه چین است که مرز بین فاصله واقعی در بخش معمولی آینه و فاصله کمتر از واقعیت در بخش محدب را نشان می دهد.

خطرات رانندگی بدون استفاده از آینه های خودرو
در صورتی که بدون استفاده از تنظیم صحیح آینه های خودرو، به رانندگی بپردازید؛ ریسک های زیادی در محیط اطراف خود به وجود می آورید. نزدیک شدن خودروهای عقبی به اتومبیل شما، با نادیده گرفتن آینه وسط، از دید پنهان مانده و حتی قادر به مشاهده چراغ هشدار راننده های پشتی نخواهید بود. ممکن است خودرویی قصد سبقت گرفتن داشته باشد و بخواهد این موضوع را با چراغ زدن به شما هشدار دهد و باید آن را از طریق آینه وسط مشاهده کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>