اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات به روسیه

صادرات به روسیه:
در مذاکراتی که بین تجار و بازرگانان ایرانی و روسیه در این اواخر انجام شد تصمیمات لازم برای برطرف کردن مشکلات پیش روی توسعه و گسترش روابط تجاری بین این دو کشور و نیز تسهیلات لازم برای روند افزایش صادرات به روسیه گرفته شد که بر این اساس در صورت حل مشکلات موجود از جمله راه اندازی پروازهای مستقیم، حل مشکلات بانکی و کاهش یا لغو تعرفه های گمرکی شاهد یک رویداد خوب در روابط و مبادلات تجاری ایران و روسیه خواهیم بود.

با برنامه ریزی‌هایی که انجام شده افزایش صادرات به روسیه که در حال حاضر حدود 500 میلیون دلار است، به دو میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

همه امکانات برای افزایش صادرات فراهم شده و با در نظر گرفتن قطع حدود چهار میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به روسیه، پیش‌بینی می‌شود ایران بتواند روند رو به رشدی را داشته باشد.

کشور روسیه تصمیم دارد درعضویت کامل سازمان جهانی (WTO) قرار گیرد، پس باید تابع قوانین این سازمان باشد.کالا یا محصولات صادراتی برای صادرات به روسیه اگر با مالیات خریداری شده باشد، عموما از مالیات معاف می شود.

مالیاتی که برای کالای صادراتی در نظر گرفته شده است بین 18 تا 20 درصد می‌باشد و به صادر کننده عودت نیز داده می شود.

مهم ترین نکته ای که بازرگانان ایرانی در صادرات کالا باید رعایت کنند تضمین و تشکیل پرونده بانکی کالای صادراتی است که صادرکننده باید تعهد بدهد، مبلغ درج شده در قرارداد را به حساب بانکی شرکت طرف قرارداد در روسیه واریز کند. انجام کارهای گمرگی در صادرات به روسیه سهل تر از واردات آن می باشد و تجار در صادرات امور گمرکی را با روند ساده تری انجام می دهند.

مسئله ای که اهمیت صادرات را دو چندان می کند این است که باید متناسب با اخلاق، فرهنگ مصرف خریداران کالا و کشور صادر کننده باشد، اگر این نکات رعایت شود تبلیغات بازتاب مثبتی دارد و باعث افزایش صادرات کالا و نیز رشد و توسعه اقتصادی می شود. تعرفه صادرات متغیرنیست و شامل درصد کمی از کل مبلغ کالا می باشد.

محصولات صادراتی به روسیه:
در زمینه دامداری و کشاورزی به دلیل اختلافاتی که میان روسیه واتحادیه اروپا پیش آمد روسها متقاضی خرید محصولات کشاورزی از ایران هستند و صادرات به روسیه در زمینه محصولات کشاورزی در آینده افزایش می یابد.خیار، خیارترشی و همچنین مکمل های دارویی، سیمان سفید، سبزیجات، انگور، کیوی، انواع کلم و پسته از جمله کالاهای مهم صادراتی ایران به روسیه می باشند. این محصولات در سال 93 به ترتیب بالاترین رقم صادراتی را داشتند.

انواع صیفی جات از جمله هندوانه، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، پیاز و انواع سبزیجات برگی در فهرست صادرات به روسیه هستند.

برای صادرات سیب زمینی به این کشور چندان امیدی نیست، اما در محصولاتی که ذکر شد این امیدواری برای صادر کردن آنها وجود دارد.

در حال حاضر کشور ایران، تولید انواع محصولات کشاورزی با کیفیت بالا را انجام می‌دهد و مشکلی برای صادرات این محصولات وجود ندارد، چون سالانه حدود پنج میلیون تن گوجه فرنگی و سیب زمینی و 17 میلیون تن سبزیجات در کشور تولید می‌شود و هیچ مشکلی برای صادرات این محصولات در فصل زمستان به روسیه وجود ندارد، اما در فصل تابستان، ایران با محدودیت تولید این محصولات مواجه می‌شود.

نگرانی که برای صادرات به روسیه وجود دارد، در ارزش روبل، واحد پول روسیه می‌باشد، اگر روند کاهشی آن ادامه پیدا کند، باعث ناامیدی تجار ایرانی در صادرات به این کشور می‌شود، اما باید برای ترغیب آن‌ها تدبیری اندیشیده شود.

چالش‌هایی در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی به روسیه وجود دارد از جمله تعرفه بالا، قیمت تمام شده بالا در کشور و مشکلات بانکی که مسئولین در صدد برطرف کردن این مشکلات می‌باشند.

تولیدکنندگان بخش صنایع لبنی کشور آمادگی خود را برای صادرات محصولات خود اعلام داشتند که با امضای پروتکل دامپزشکی ایران با روسیه، می‌توانند محصولات خود را به این کشور صادر کنند.

تعرفه ترجیحی بین ایران و روسیه:
در صادرات به روسیه، تعرفه ترجیحی بین ایران و روسیه وجود ندارد به طوری که کالاها وقتی از کشورهای دیگر به روسیه صادر می شوند تعرفه صفر درصد دارند ولی اگرهمان کالا از ایران صادرشود باید با تعرفه 25 درصدی به روسیه ارسال شود.

در روابط تجاری ایران و روسیه مشکلات مربوط به بالا بودن تعرفه گمرکی و حمل و نقل کالاها و مشکلات پرداخت بانکی وجود دارد و برای رفع این معضلات اقداماتی صورت گرفته است و برخی از آنها مانند مشکل حمل ونقل حل شده است.

تجار و بازرگانان ایرانی برای توسعه روابط با روسیه آمادگی خود را اعلام داشتند، اما چند مشکل عمده وجود دارد که این مشکلات را باید دولت ها برطرف کنند تا صادرات روند رو به رشدی را داشته باشد. تعرفه تجاری بین ایران و روسیه تعرفه بالایی است و این تعرفه درمقایسه با سایر کشورها بسیار بالا می باشد و باید این مشکل تا حد امکان حل و فصل شود.

تعرفه تجاری بین ایران و روسیه 25 درصد می باشد ولی تعرفه تجاری بین کشورهای دیگر با روسیه صفر است، که این موضوع رقابت کالاهای ایرانی را در بازارهای روسیه تحت تأثیر قرار می دهد.

مسئله بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد حمل و نقل کالاها است و باید حمل ونقلی مرتب، منظم، ارزان و سریع وجود داشته باشد تا کالاها به راحتی جابه جا شوند.

برای حل این مشکل خط کانتینری در دریای خزر اجرایی شده است، اما در حال حاضر حداقل 5 هزار کانتینر یخچالی در دریای خزر مورد نیاز می‌باشد تا کانتینرها کالاها را تا روسیه حمل کنند و بعد از آن به ایران بازگردند. 

به این نکته توجه داشته باشید که بدون کانتینر یخچالی امکان مبادله و تجارت با روسیه وجود ندارد، زیرا کالاهای مبادله شده شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی هستند که مشکل حمل و نقل در حال حاضر حل شده است.

اگر هر چه زودتر تعرفه ترجیحی برقرار شود، کالاها با قیمت مناسب تری به مصرف کننده عرضه خواهد شد و نیز صادرات مطلوب تری برقرار می‌شود. موانعی برای تجارت و صادرات به روسیه وجود داشت که برخی از آن‌ها مانند روادید حل شده است، اما مشکل نقل و انتقالات پولی همچنان ادامه دارد و باید مسئولین سعی در برطرف کردن این معضل نمایند.

ایران با حدود هشت بانک اروپایی مذاکراتی انجام داده است و پیش بینی می‌شود مشکلات بانکی در آینده حل شود.

شرایط استفاده از تسهیلات برای صادرات به روسیه:
برای استفاده ازتسهیلات، صادرات به روسیه شرایطی مقرر می‌باشد و اگر صادرکنندگان وتجار از این شروط آگاهی داشته باشند، شرایط خوبی مهیا می‌شود تا با استفاده از تسهیلات، صادرات خود را توسعه دهند.

تحولی که در روابط بانکی میان ایران و روسیه پیش آمده فرصتی برای حمایت از صادرکنندگان را به وجود آورده تا تسهیلاتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

بر این اساس، بانک توسعه صادرات ایران، دو قرارداد با بانک مالی روسیه (RFC)، انعقاد نموده است و تا حدود 10 میلیون یورو برای این تسهیلات درنظر گرفته شده و پس از مراحل و تایید اسناد توسط بانک توسعه، بانک روسیه اقدام به واریز وجه اسناد در حساب این بانک نزد میربیزنس بانک مسکو به نفع صادرکننده ایرانی می نماید.

مراحل استفاده از تسهیلات به شرح ذیل می باشد:

  • انعقاد قرارداد تجاری بین صادرکننده ایرانی و خریدار روس.
  • ارائه نسخه ای از قرارداد تجاری از سوی خریدار به بانک RFC به منظور اعتبار سنجی.
  • ارائه درخواست بانک روسیه به بانک توسعه صادارت جهت تایید قرارداد از سوی بانک توسعه صادرات ایران.
  • اعلام قبولی بانک توسعه صادرات ایران به منظور گشایش اعتبار اسنادی از سوی بانک RFC به نفع صادر کننده ایرانی.
  • ارائه اسناد حمل توسط صادرکننده ایرانی به بانک توسعه صادرات ایران جهت ارسال به بانک RFC به منظور معامله اسناد.
  • معامله اسناد توسط بانک روسی و پرداخت وجه.
  • واریز مبلغ اسناد به حساب ارزی صادرکننده.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>