اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پالت چوبی

اندازه های استاندارد متنوعی برای ساخت پالت چوبی وجود دارد. این تفاوت به واسطه نوع نیاز در صنایع مختلف، شرایط انبار داری، ماشین آلات حمل و نقل و … است. در این نوشته شما را با اندازه های استاندارد ساخت پالت در شمال امریکا، اروپا، استرالیا و آسیا آشنا خواهیم کرد.

ممکن است به شما سفارش داده شود تا پالت مناسب صادرات کالا به این کشورها را بسازید، پس باید با استانداردهای ساخت پالت چوبی در هر کشور یا قاره آشنایی داشته باشید. البته همیشه قبل از ساخت، با سفارش دهنده اندازه دقیق را چک کنید.

پالت ها با دستگاه هایی مانند لیفتراک، جرثقیل مخصوص حمل پالت، جک دستی پالت، لودر پالت و دستگاه های دیگر جابجا می شوند. شرکت ها با توجه به شرایط انبار و محصولات اقدام به تهیه یک یا چند دستگاه جهت جابه جایی محموله های موجود بر روی پالت می کنند.معمولاً پالت استاندارد به گونه ای طراحی می شوند که بتوانید بازوهای لیفتراک را از دو طرف در داخل آن قرار دهید و جابجا کنید.

اندازه استاندارد ساخت پالت چیست؟

اندازه پالت در مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت هست. همچنین در صنایع مختلف هم این اندازه ها در تفاوت هستند. به عنوان مثال بر اساس استانداردهای امریکا، اندازه پالت در صنایع مواد غذایی، نظامی، لبنی، خودرو، نوشیدنی، رنگ و … متفاوت است که در صورت نیاز با جستجو در اینترنت با این ابعاد آشنا خواهید شد.

اما در ایران و کشورهای آسیایی از یک استاندارد رایج استفاده می شود. اندازه رایج در کشورهای آسیایی، 100 * 120 * 15 هست که در لیست زیر امکان مشاهده دیگر اندازه ها را خواهید داشت.

انواع پالت چوبی

  • پالت چوبی جهت بسته بندی و حمل و نقل مفتول سیمی
  • پالت چهار راهه: در این نوع از پالت لیفتراک می تواند از چهار طرف می تواند عمل بارگیری را انجام دهد.
  • پالت دوراهه: در این پالت لیفتراک می تواند از دو طرف عملیات بارگیری را انجام دهد.
  • پالت چوبی با صفحه چند تکه در دو رویه: در این پالت هر دو طرف با صفحات چوبی پوشش داده می شود.
  • پالت چوبی با صفحه چند تکه یک رویه: در این مدل یک طرف پالت با صفحه پوشانده شده است.
  • پالت چوبی دو رویه: این پالت از دو طرف با صفحه چوبی پوشانده شده است.
  • پالت چوبی یک رویه: در این پالت فقط یک طرف با صفحه پوشانده شده است.

چوب مناسب ساخت پالت چوبی چیست؟

در واقع نمی توان چوب خاصی را برای ساخت پالت نام برد، سفارش دهنده ها با توجه به وزن محموله و کیفیتی که مد نظر دارند، از تولید کننده می خواهند که پالت را بسازد. به عنوان مثال در ایران بیشتر پالت هایی که ساخته می شود، از چوب نراد روسی، هست. این چوب به واسطه قیمت ارزان آن، شدیداً مورد توجه سازنده های پالت و یا سفارش دهنده های آن است.

به همین منظور برخی بی کیفیت ترین چوب ها را برای ساخت پالت در نظر می گیرند؛ اما در صنایع سنگین شاهد هستیم که برخی محموله های وارداتی پالتی از جنس چوب بلوط هم دارند! حتی می توان گفت در برخی موارد چوب پالتی که در کشورهای دیگر با همین چوب ساخته می شود به مراتب کیفیتش بهتر از الوارهای نراد و یولکا و ساسنا به اصطلاح سوپر وارداتی به ایران است.

برای صفحه پالت از چوب های خشک شده با رطوبت 10 تا 15 درصد و برای پایه ها از چوب ماسیو یا تخته چندلایی مستطیل شکل استفاده می شود. در کنار استفاده از چوب نراد از چوب درختانی مانند انواع سوزنی برگ، پهن برگ مانند افرا، راش و ممرز هم استفاده می شود.

پالت چوبی به عنوان یکی امکانات و تجهیزات مورد نیاز در زنجیره تأمین و انبار داری به شما می رود. جالب اینجاست بدانید در جهان روزانه دو میلیارد پالت برای جابه جایی محموله ها مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت های بزرگ و انبارهای صنعتی برای حمل و نگهداری از محموله های خود از پالت چوبی یا پالت های پلاستیکی، کامپوزیت و فلزی استفاده می کنند.

اندازه های استاندارد متنوعی برای ساخت پالت چوبی وجود دارد. این تفاوت به واسطه نوع نیاز در صنایع مختلف، شرایط انبار داری، ماشین آلات حمل و نقل و … است. در این نوشته شما را با اندازه های استاندارد ساخت پالت در شمال امریکا، اروپا، استرالیا و آسیا آشنا خواهیم کرد.

ممکن است به شما سفارش داده شود تا پالت مناسب صادرات کالا به این کشورها را بسازید، پس باید با استانداردهای ساخت پالت چوبی در هر کشور یا قاره آشنایی داشته باشید. البته همیشه قبل از ساخت، با سفارش دهنده اندازه دقیق را چک کنید.

معرفی علائم درج شده بر روی پالت:

Ippc

به این معناست که پالت برای استفاده در حمل و نقل بین المللی استفاده شده است. این پالت ها باید دو خصوصیت را با خود به همراه داشته باشند.پالت چوبی نباید جذب کننده یا حامل حشرات باشند و به سادگی مورد حمله حشرات قرار نگیرند.پالت چوبی نباید حامل آلودگی ها و بیماری هایی باشند که سایر گیاهان در کشور مقصد را آلوده کند و به آن ها آسیب برساند.

پالت های دارای استاندارد بین المللی باید از چوب خام حفاظت شده و عاری از هرگونه ضعف و آلودگی ساخته شود. به همین منظور روش های برای حفاظت از پالت در نظر گرفته می شود که علائم اختصاری ویژه ای دارد.

علامت روی پالت چوبی

پالت هایی هستند که در کشورهای کانادا و امریکا در مراکز کنترل آفت، آفت زدایی می شوند. این مورد شامل گرمادهی تا در دمای 56 درجه سانتی گراد برای چوب های Softwood و 60 درجه سانتی گراد برای Hardwood به مدت 30 دقیقه در کوره های مخصوص است. این پالت ها برای سلامتی شما ضرری ندارند.

علامت روی پالت چوبی

در این روش با قرار دادن پالت در داخل کوره های مخصوص، رطوبت آن به 19 درصد یا کمتر کاهش پیدا می کند تا با خشک کردن چوب مانع از رشد قارچ و آفت بر روی پالت شوند. در این روش چوب پالت در دمای 56 درجه سانتی گراد حرارت می بیند. البته بیشتر شرکت های سازنده پالت هر دو روش HT و KD را اعمال می کنند.

زمانی که چوب های درخت گیلاس و بلوط حرارت می بیند به حالت کهنه و تیره در می آید که به هیچ عنوان نباید نگران استفاده از آن ها باشید، این چوب ها کهنه نیستند و هنوز می توان از آن استفاده کرد. استانداردهای KD - HT به چوب هیچ آسیبی وارد نمی کنند و برای ساخت پروژه های چوبی بسیار مناسب هستند.

علامت روی پالت چوبی

از این پالت ها به هیچ عنوان استفاده نکنید. پالت هایی با علامت MB با استفاده از Methyl bromide (متیل بروماید) بخور داده می شوند تا به این روش بتوانند گونه های مهاجم مانند سوسک کاج را از بین ببرند. این سبک از آفت کشی اکنون در کانادا و کشورهای بسیار دیگر ممنوع است زیرا کارگران و کسانی که به پالت دست می زنند، در معرض خطر قرار می گیرند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>