اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص

دیسک ترمز چیست؟
علت خرابی دیسک ترمز دیسک ترمز بخش مهمی از سیستم ترمز خودرو است که وسیله نقلیه را از حرکت باز می دارد. دیسک ترمز قطعه ای است که لنت ها با آن درگیر می شوند و چرخ های خودرو را از حرکت باز می دارند. در ادامه باید بدانید که دیسک ترمز هم، در متوقف کردن خودرو به اندازه لنت ترمز اهمیت دارد.


چرا دیسک ترمز داغ می شود؟
هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید روغن ترمز به سیستم های ترمز هر چرخ وارد شده و موجب فشردن لنت ها به دیسک یا درام چرخ ها می شود. این درگیر شدن با کاهش سرعت و افزایش دما همراه خواهد بود. اغلب راننده ها به این موضوع اهمیتی نمی دهند اما شاید برایتان جالب باشد در هنگام ترمز گرفتن در سرعت های بالا دمای پیرامون دیسک و لنت های ترمز به سرعت به 93 درجه سانتی گراد می رسد. حال اگر به طور مداوم از ترمز استفاده کنید دیسک های ترمز به قدری داغ می شوند که رنگ آنها به سرخی تغییر می کند.

با این وصف اگر از لنت های بی کیفیت استفاده کنید شکسته شدن یا سابیدگی بیش ازحد آنها چندان بعید به نظر نمی رسد. از سوی دیگر استفاده از دیسک ترمز غیراستاندارد نیز موجب می شود تا در این دما احتمال شکستگی، کاهش ضخامت و حتی تاب برداشتن دیسک افزایش یابد.

افزون بر موارد فوق در روزهای بارانی و سرد سال اگر پس از استفاده مداوم از ترمز در چاله های آب فرو روید یا فورا به شستشوی خودرو بپردازید به علت بالا بودن دمای دیسک ترمز احتمال تاب برداشتن آن وجود دارد.

علایم خرابی دیسک ترمز و علل آن
لرزش زیاد پدال ترمز و فرمان خودرو در زمان ترمزگیری در اثر تاب داشتن دیسک.
ایجاد صدای ناهنجارکه نشان دهنده خرابی سطح دیسک یا اتمام لنت ترمز است.
کاهش قدرت ترمزگیری و داغ شدن دیسک در اثر استفاده از لنت غیر استاندارد و نازک شدن ضخامت دیسک.
ترک خوردگی سطح تماس دیسک با لنت در اثر ساییدگی بیش از حد و کاهش ضخامت آن به دلیل استفاده از لنت های ترمز غیر استاندارد و با جنس سخت.

دیسک


کشیدن فرمان به یک طرف در هنگام ترمز گیری
اگر نیروی ترمز به صورت مساوی به چرخهای چپ و راست در محور جلو یا عقب تقسیم نشود، فرمان به سمتی که ترمز در آن طرف قویتر است، کشیده می شود و در این حالت معمولا یکی از علتهای زیر اتفاق می افتد:

دیسک ترمز در یکی از چرخها چرب شده و اصطکاک خوبی ندارد.

مسیر انتقال روغن ترمز برای یکی از چرخها کیپ شده است.

پیستون در سیلندر ترمز در یکی از چرخها گیرپاژ کرده باشد و نیروی ترمز را بدرستی منتقل نمی کند.
نکته:
1 - در صورتی که از پدال ترمز زیاد استفاده میکنید، حتما در موقع رانندگی از جاهایی که آب بر روی زمین است عبور نکنید، پاچیدن آب بر روی دیسک باعث تاب برداشتن آن می شود.

2 - در هنگامی که به مدت طولانی رانندگی کردید، هیچ گاه به کارواش مراجعه نکنید. اگر هم قصد رفتن دارید. حتما صبر کنید تا به قدر کافی چرخ های خودرو خنک شوند.

3 - از لنت های ترمز شرکتی و باکیفیت استفاده کنید. زیرا لنت های تقلبی باعث خورده شدن سطح دیسک می شود.

4 - لنت خودرو را به موقع تعویض نمایید، در صورت تعویض دیر هنگام باعث پله شدن یا لبه زدن دیسک می شود.

5 - برای تست لنت ها مرغوب، لنت نو را به سطح دیسک بسابید و در صورت ریختن براده های ریز، جنس لنت ها مرغوب می باشد در صورتی صابونی بودن لنت و نریختن براده، این لنت هنگام ترمز گیری صدا خواهد داد و باعث داغ شدن دیسک می شود.

مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>