اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص

مجموعه توپی چرخ در میان درام های ترمز، دیسک ها و محور گرداننده قرار می گیرد. یک چرخ بر روی آن پیچ ومهره می شود. بسته به ساختار، انتهای توپی مجهز به دندانه های زبانه دار است. این دندانه ها با دندانه های موجود بر بروی محور شفت جفت می شوند.

محور توپی چرخ به همراه چرخ هایی که به آن متصل شده میچرخد و چرخش را به چرخ ها انتقال می دهد.یک رولبرینگ بین محور توپی چرخ و محور شفت باعث چرخش آسان چرخ های غیر راننده می شود. در سمت محور، آن را به براکتِ نگه دارنده شاسی نصب شده است؛ در سمت دیسک نیز بر روی مجموعه توپی چرخ پیچ و مهره شده است. هنگام تعویض، یک توپی چرخ باید بر اساس مشخصات خودرو تورک شود تا از شکستگی آن جلوگیری گردد.

توپی

توپی چرخ همچنین به عنوان مجموعه توپی، برینگ توپی، بیرینگ چرخ خودرو و واحد توپی چرخ شناخته می شود. این بخشی اساسی در خودروها، به ویژه اتومبیل ها و کامیون های سبک و سنگین است. هدف اصلی یک بیرینگ چرخ خودرو آن است که چرخ برروی وسیله نقلیه سوار شود. معمولا توپی چرخ خودرو بین محور درایو (گرداننده) و دیسک های ترمز قرار دارد. برای جلوگیری از هر گونه خطر شکست، مهم است که برینگ چرخ خودرو به درستی مطابق مشخصات خودروی سفت شود

علائم خرابی توپی چرخ
توپی چرخ یکی از قطعاتی است که تشخیص خرابی آن با جزئیاتی همراه است. نشانه هایی که حاکی از بروز مشکل در این قطعه هستند، بسیار شبیه به علائم خرابی قسمت های دیگرند. عملکرد توپی چرخ برای تأمین امنیت خودرو بسیار حیاتی است. پس اگر مطمئن نیستید که خرابی مربوط به کدام قسمت خودرو است، فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید.

شنیدن صدا از چرخ ها: شنیدن صداهای غیر عادی چون گیر کردن یک قطعه یا ضربه خوردن به آن از سمت چرخ، مربوط به بروز مشکل در سیستم چرخ هاست. این صداها زمانی تشدید می شود که خودرو سرعت می گیرد. اگر هنگام دور زدن نیز صدایی شبیه به تیک تیک می شنوید، این قطعه خراب شده است. به طور کلی، شنیدن صداهای غیر معمول از سمت قطعات را جدی بگیرید.

لرزش فرمان: این مورد جزو همان نشانه هایی است که راننده را سر در گم می کند. لرزش فرمان، دلایل متفاوتی دارد که یکی از موارد آن، بروز اشکال در عملکرد توپی چرخ است.

عملکرد نامناسب ترمز: خرابی توپی چرخ از جمله عواملی است که بر کارکرد سیستم ترمز تأثیر می گذارد. در چنین مواقعی، ترمز به موقع نمی گیرد یا به اصطلاح می کشد.

شکستن بلبرینگ چرخ: اگر بلبرینگ های چرخ زود به زود از بین بروند، مشکل اصلی از توپی چرخ است.
علائم فوق ممکن است در خرابی هر یک از توپی چرخ های جلو یا عقب بروز کند، اما به طور کلی، خرابی توپی چرخ یا بلبرینگ آن در سیستم های مختلف خودرو با علائم زیر بروز می کند:

در سیستم ترمز باعث به اصطلاح دل زدن ترمز و پایین رفتن بیش از حد پدال ترمز می شود.

در سیستم تعلیق باعث به وجود آمدن لرزش و صداهای غیر معمول می شود.

در سیستم هدایت و فرمان باعث عملکرد نامناسب فرمان و سر در گمی آن می شود.

در مواردی هم ممکن است چراغ ABS روشن و غربیلک فرمان سفت شود.

دلایل خرابی توپی چرخ
اگر از خرابی این قطعه مطمئن شدید، بهتر است هر چه سریع تر، دلایل بروز مشکل را بیابید و برطرف کنید. خرابی این قطعه و عملکرد نامناسب آن باعث افت کیفیت در عملکرد سیستم ترمز و سیستم فرمان می شود. عمده ترین مشکلات مربوط به این قطعه به شل شدن بلبرینگ ها، لقی و اشتباه بستن آن ها باز می گردد. عبور از ناهمواری ها با سرعت بالا، تیک آف کشیدن و افتادن در چاله های عمیق و برخورد ضربه های شدید به چرخ ها از جمله مواردی است که به این قطعه آسیب می زند. به یاد داشته باشید که بلبرینگ و رولبرینگ توپی چرخ باید تمامی نیروهای وارده بر سیستم چرخ را تحمل کنند. اگر این موارد به طور مکرر اتفاق بیفتند، محل قرارگیری بلبرینگ گشاد می شود و توپی چرخ را خراب می کنند.

مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>