اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پلوس خودرو چیست ؟
نیروی تولیدی موتور، از طریق گیربکس و دیفرانسیل( که وظیفه تنظیم دور چرخ ها را به عهده دارد)، با استفاده از میله ای با طول های متفاوت از داخل دیفرانسیل به دو چرخ منتقل می گردد، پلوس نام دارد. در خودروهای دیفرانسیل عقب (محرک عقب) نیرو ابتدا با استفاده از گاردان به دیفرانسیل منتقل شده و سپس با استفاده از پلوس به چرخ ها منتقل می گردد.

که دارای دو مفصل کروی و سه شاخ می باشد و چنانچه این دو مفصل دارای تلرانس مجاز نباشند و دچار لقی گردند، عمل انتقال گشتاور از دیفرانسیل به چرخ ها به صورت مطلوب انجام نمی گیرد.

نقش پلوس در خودروها
پلوس یکی از اجزای جلوبندی خودرو پلوس است. وظیفه آن در خودروها انتقال قدرت از گیربکس به چرخ ها و نهایتاً به حرکت در آوردن خودرو است. از آن جا که خودرو می بایست در شرایط مختلف پیچ و خم جاده ها حرکت کند. ضروری است که قطعه پلوس از ناحیه سر چرخ ها متحرک باشد تا در هنگام پیچیدن و دور زدن ها دچار تنش و شکستگی نشود.

پلوس

اجزای اصلی پلوس
سرپلوس
سرپلوس قطعه ای است که پلوس را به چرخ ها متصل کرده و نقش اصلی را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو ایفا می کند. در انتهای پلوس قسمتی که به چرخ ها متصل می شود باید متحرکت باشد تا هنگام عبور خودرو در جاده ها و پیچ وخم های آن و هنگام پیچیدن و دور زدن خودرو نرم باشد و حرکت کند تا شکسته نشود به همین دلیل از سرپلوس جهت چرخش پیچشی پلوس استفاده می شود

علایم خرابی سرپلوس
هنگامی که در چرخیدن و دور زدن از چرخ ها صدای تق تق به گوشتان رسید بدانید که سرپلوس خودروی شما خراب شده است. فرمان خودرو را تا آخر به سمت چپ یا به سمت راست بچرخانید و دور بزنید اگر صدای تق تق شنیدید سرپلوس همان سمت خودرو خراب است و باید بررسی شود اگر به هر دو سمت چرخیدید و از هر دو سمت همان صدای تق تق به گوشتان رسید پس هر دو سرپلوس چپ و راست خراب است.
اگر در هنگام حرکت خودرو و در سرعت بالا احساس کردید که اتاق خودرو و یا دسته ی دنده خودروی شما دچار لرزش شده است بهتر است پلوس خودروی خود را چک کنید.
گاهی هم پیش می آید که وقتی بر روی پدال گاز فشار می آورید و یا هنگام کم کردن فشار پایتان از روی پدال گاز متوجه تقه هایی می شوید که از دیگر علائم خرابی سرپلوس می تواند باشد.

علت های خرابی سرپلوس
با پاره شدن گردگیر پلوس به سرعت سرپلوس خراب می شوند به یاد داشته باشید که همیشه گردگیرها رو چک کنید تا در صورت پارگی سریعاً اقدام به تعویض آن ها کنید تا مانع از خرابی سرپلوس ها شوید.
با شل شدن پیچ های سرپلوس
هنگامی که کلاچ خودرو را به هنگام تعویض دنده سریع رها می کنید باعث ضربه زدن به خودرو می شوید و باید منتظر خراب شدن پلوس و سر پلوس خودروی خود شوید.
اگر خودرویی و یا وسیله ای بیشتر از وزن خودروی خود بکسل کنید به سرپلوس و پلوس خودروی خود فشار می آورید.
در صورت نبودن واسگازین در گیربکس
انجام حرکات نمایشی مانند take off کردن
دنده دادن نادرست در هنگام حرکت خودرو
هنگامی که با استارت زدن خودرو روشن نمی شود و شما با دنده دو گذاشتن خودرو و هل دادن آن اقدام به رها کردن کلاچ می کنید و خودرو را روشن می کنید باعث آسیب رسانی به پلوس و سرپلوس می کنید.

مشعلی
مشعلی پلوس قطعه ای است که در انتهای گیربکس قرار گرفته و با اتصال به سه شاخ پلوس که داخل قسمت داخلی گیربکس قرار می گیرد، به پلوس متصل می شود.

نشانه های خرابی مشعلی

  • در هنگام حرکت، خودرو دارای لرزش باشد.
  • هنگامی که خودرو در حالت خلاص است از گیربکس صداهای زیادی به گوشتان برسد.
  • جا نرفتن دنده خودرو می تواند تا حدودی نشانگر خرابی آن باشد.
  • به گوش رسیدن صدای سایش

گردگیر
گردگیر پلوس قطعه ای است که وظیفه اصلی آن محافظت از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک موجود در هوا است که شامل قطعاتی می شود که روغن کاری شده یا گیریس کاری شده اند و بابت جلوگیری از پس دادن روغن موجود در قطعات است.

این نوع گردگیر مابین چرخ و گیربکس نصب می گردد در ناحیه ای که نیرو در حال انتقال است. به دلیل مکان قرارگیری گردگیر در سیستم خودرو و ارتباط مستقیم آن با گیرس موجود در گیربکس بسیار حساس بوده و بعد از مدتی از بین می رود و فاسد می شود که این فاسد شدن منجر به آسیب های جدی تر در قطعه و پارگی آن می شود که در نهایت باعث پس دادن گیریس می شود و همچنین باعث قفل کردن موتور و از بین رفتن آن می شود.

سه شاخ
خرابی بلبرینگ سه شاخه پلوس به صورت ضربه های متوالی به موتور بروز میکنه که نشانه اش تکان های دسته دنده در سرعت پایین و لرزش ماشین در سرعتهای بالا هست که اگر به دادش نرسید دسته موتور ها رو خیلی زود از بین میبره.
صدایی که در عقب و جلو کردن پلوس به گوش میرسه ناشی از برخورد انتهای میله پلوس با مشعلی است که اگر فنر داخلش باشه این صدا کمتر به گوش میرسه و چندان ربطی به خرابی ندارد.

خطرات خرابی ناشی از خرابی پلوس کدامند؟
اگر در هنگام دور زدن صدای تق تق از چرخ ها شنیده می شود، نشانه خرابی سرپلوس می باشد. در صورت نادیده گرفتن می تواند تأثیرات زیان باری به همراه داشته باشد که مهم ترین این اثرات شامل:

شکسته شدن محفظه ساچمه ها و قفل شدن چرخ
در صورت شکسته شدن محفظه ساچمه ها می تواند باعث قفل شدن فرمان گردد
شکسته شدن پلوس در سرعت بالا باعث آسیب جدی گیربکس می گردد
در بعضی موارد احتمال از دست دادن کنترل خودرو و چپ کردن

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>