اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

همه چیز درباره پمپ هیدرولیک خودرو و فرمان های هیدرولیک!
پمپ هیدرولیک خودرو یکی از قطعات مورد استفاده در سیستم هیدرولیک خودرو به شمار می رود. بدون پاین پمپ فرمان قابلیت این را ندارد که به راحتی به چرخش درآید. اگر تاکنون خودرویی را بدون فرمان هیدرولیکی رانندگی کرده اید، می دانید چرخاندن فرمان به خصوص در سرعت های پایین دشوار است. خوشبختانه اتومبیل هایی که امروز استفاده می کنیم چنین مشکلی ندارند. و فرمان به راحتی و بدون مشکل به لطف پمپ هیدرولیک خودرو می چرخد.

پمپ

هیدرولیک چیست؟
هیدرولیک در واقع اصطلاحی است که برای مطالعه مایعات و چگونگی عملکرد آن ها به کار می رود. اما بیشتر مردم هنگام شنیدن این اصطلاح به استفاده از آن در مهندسی فکر می کنند. سیستم های هیدرولیک با استفاده از مایع تحت فشار که می تواند آب، روغن و هر سیال دیگر باشد، برای تولید یک نیروی زیاد کار می کنند. این فشار هیدرولیک برای تولید مقدار زیادی نیرو از فشار مایع استفاده می کند.

هر بار که چرخ فرمان خودرو را چرخانده اید، پمپ هیدرولیک فرمان ماشین روغن هیدرولیک را تحت فشار به قسمت فرمان هیدرولیک خودرو منتقل می کند. از آنجا که این میله هم به فرمان و هم به دنده ای که چرخ ها را هدایت می کند وصل شده است. می توانید به راحتی فرمان را چرخانده و رانندگی آسانتری را تجربه کنید. در یک سیستم فرمان هیدرولیک خودرو پمپ هیدرولیک را می توان به مانند قلب این سیستم تصور کرد. پمپ هیدرولیک خودرو در سیستم هیدرولیک باعث می شود که فرمان به راحتی به چرخش در آید و در مصرف انرژی و کاهش صدای آن نیز صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

بنابراین از پمپ هیدرولیک خودرو در سیستم های خودرویی استفاده می شود و به لطف استفاده از آن، سیستم ترمز، فرمان و سایر سیستم های مهم که تأثیر زیادی بر کارایی اتومبیل دارند می توانند بدون خرابی کار کنند و عمر وسیله نقلیه و قطعات آن را افزایش دهند.

عملکرد پمپ های هیدرولیک ماشین ها:
به طور کلی نحوه ی کار پمپ هیدرولیک خودرو به این صورت است که انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند. هنگام کار، همزمان دو عملکرد را انجام می دهد:

در ابتدا، عمل مکانیکی آن خلاء را در ورودی پمپ ایجاد می کند، که باعث می شود فشار اتمسفر باعث شود تا مایع از مخزن به پمپ منتقل شود. در مرحله بعد، مجدداً به دلیل عملکرد مکانیکی، این مایع را به پمپ منتقل می کند.

منظور از پمپ هیدرولیک در فرمان هیدرولیک خودرو چیست؟
پمپ هیدرولیک خودرو در سیستم فرمان هیدرولیکی خودرو همان چیزی است که به شما در هنگام رانندگی و پیچیدن و دور زدن در سر پیچ و میدان ها کمک می کند. در واقع فرمان هیدرولیک خودرو دنده خودرو را با چرخیدن و با کمک دنده پینیون به حرکت در می آورد. همچنین پمپ هیدرولیک سبب می شود که روغن هیدرولیک تحت فشار قرار گرفته. و پیستون متصل به میل دنده را تحت فشار قرار داده و سبب حرکت میل دنده می شود. فرمان های خودرو که از چنین قابلیتی برخوردار هستند فرمان هیدرولیک نامیده می شوند. بدون وجود فرمان هیدرولیکی در ماشین های سنگین باید انرژی زیادی را برای چرخاندن ماشین در حالت ایستاده و یا سرعت کم صرف کنید.

بنابراین تسلط و کنترل فرمان بدون فرمان هیدرولیکی بسیار سخت خواهد بود. سیستم ها فرمان هیدرولیکی به واقع مثل یک بوستری می ماند که در چنین مواقعی به کمک راننده می آید. و باعث افزایش انرژی وارده به سیستم فرمان خودرو می شود. یک سیستم فرمان هیدرولیکی برای این که کار خود را به نحو احسن انجام دهد. از نیروی موتور خودرو استفاده می کند. یعنی این که بازدهی خودرو را بالا برده و مصرف انرژی زیادی را به خود اختصاص می دهد اما همین سیستم هیدرولیکی باعث می شود که رانندگی برای راننده خودرو آسان تر شود و به راحتی بتواند خودرو را کنترل کرده و عملکرد بهتری در رانندگی داشته باشد.

اجزای فرمان هیدرولیک ماشین:
قطعات تشکیل دهنده فرمان هیدرولیک ماشین شامل پمپ هیدرولیک خودرو، شیر، مخزن هیدرولیک، روغن هیدرولیک، لوله و شیلنگ رفت و برگشت روغن هیدرولیک، دو طرفه فرمان یا جک هیدرولیک و تسمه هیدرولیک می باشد.

روی شیر هیدرولیک سوراخ هایی تعبیه شده است که وقتی راننده در سر پیچ فرمان را به سمت راست یا چپ به چرخش در می آورد این سوراخ ها با تغییر مکان خود باعث می شوند که روغن به سمت راست یا چپ جک هیدرولیک برود و در نهایت به راننده در هنگام چرخیدن به راست یا چپ با صرف نیروی عضلانی بسیار کم کمک می کند و سبب رانندگی راحت تر می شود.

چرا پمپ هیدرولیک خودرو اغلب دچار خرابی می شوند؟
پمپ های خودرو اغلب به دلایل مختلفی که در ادامه بیان می کنیم دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر پیدا می کنند. در زیر به برخی از مهم ترین دلایل خرابی و معیوب شدن پمپ هیدرولیک خودرو می پردازیم:

فشار زیاد
هنگامی که فشار روی پمپ هیدرولیک خودرو به میزان زیادتر از توانش باشد. باعث می شود که پمپ نتواند به خوبی کار کند. و منجر به پیچاندن یا شکستن شفت ورودی در پمپ خواهد شد. همچنین یاتاقان ها نیز در این حالت معیوب می شوند. پمپ های هیدرولیک فشار ایجاد نمی کنند. آنها جریان و فشار را تحمل می کنند. وقتی فشار در سیستم از قدرت و توان پمپ فراتر رود، پمپ آسیب دیده و دچار خرابی می شود.

خوردگی
با گذشت زمان ممکن است خوردگی روی پمپ شکل بگیرد و باعث خرابی و مشکلات پمپ شود.

عدم وجود روغن هیدرولیک
در صورت عدم وجود روغن هیدرولیک کافی در پمپ هیدرولیک خودرو یا اشتباه بودن شیلنگ ها و پارگی شیلنگ ها از نظر اندازه باعث می شود که جریان سیال به خوبی تأمین نشود همین امر می تواند به پمپ آسیب برساند.

آلودگی روغن هیدرولیک
اگر مایع هیدرولیک با گذشت زمان تعویض نشود، با گذشت زمان دچار آلودگی شده. که در عملکرد و کارایی پمپ تأثیر گذاشته و دچار اختلال و خرابی خواهد شد. بنابراین با گذشت زمان، روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک خودرو آلوده می شود و دیگر نمی تواند عملکرد مناسبی از خود بروز دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>