اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شیر فرمان در سیستم هیدرولیک چه وظیفه ای دارد؟
به طور کلی شیر فرمان ها در سیستم هیدرولیک خودرو، تقسیم کننده روغن هستند. بدین منظور که روغن را به هر دو طرف فرمان هیدرولیک، "سمت چپ فرمان" و "سمت راست فرمان" منتقل می کنند که البته این کار باید با فشار یکسان انجام شود.

بدیهی است که اگر انتقال روغن به هر دو سمت فرمان با یک فشار انجام نگیرد اختلالاتی در عملکرد فرمان هیدرولیک ایجاد می شود از جمله اینکه یک سمت فرمان کاملا نرم و روان و سمت دیگر آن سفت و محکم باقی می ماند. گاهی تعمیر نادرست شیر فرمان ها نه تنها نمی تواند عیب فرمان هیدرولیک را رفع کند بلکه حتی از نظر اقتصادی، برای افراد مقرون به صرفه نبوده و خسارات مالی را وارد می کند.

شیر

بعضاً دیده شده که تعمیرکارانی با وعده های غیر واقعی از جمله بیان اینکه شیر فرمان را تعمیر می کنیم و از تعویض آن خودداری می کنیم! از اعتماد شما سوء استفاده کرده و قبل از تعمیر اقدام به تعویض آن می کنند. البته دلیل اصلی این اقدامات، نداشتن اطلاعات کامل و تجربه کافی بعضی از تعمیرکاران می باشد!

همان گونه که می دانیم تقویت و نرم کردن شیر فرمان ها سبب نرم شدن سیستم فرمان هیدرولیک می شود. در خودروهایی با فرمان مکانیکی و سفت، چرخش فرمان در حالتی که ماشین ایستاده است و یا حتی زمانی که در حال حرکت است ممکن است نیاز به صرف انرژی زیاد داشته باشد و تا حدودی کنترل را سخت کند که این موضوع منجر به کاهش تسلط راننده بر فرمان و همچنین کاهش قابلیت کنترل فرمان می شود. تکنولوژی فرمان هیدرولیک این کار را آسان تر می کنند و با صرف انرژی کمتر می توان فرمان را نرم تر به حرکت در آورد.

دقت داشته باشید تقویت شیر فرمان ها که نرمی فرمان را به همراه دارند امری تخصصی است که باید توسط افراد متخصص انجام شود. از این رو پیشنهاد ما به شما آن است که فقط از تعمیرگاه هایی که سابقه روشنی در این امور دارند کمک و راهنمایی بگیرید.

چه تفاوتی بین تعمیر شیر فرمان با تقویت آن وجود دارد؟
در این بخش توضیحاتی در خصوص تفاوت تعمیر شیر فرمان با تقویت آن به شما ارائه می دهیم. در حال حاضر تعمیرکاران نیاز مبرم به دانش لازم جهت تعمیرات دارند و به همین دلیل، ارتقاء دانش کاری در این زمنیه در دهه اخیر از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده چرا که در صورت عدم داشتن توانایی کافی بی اعتمادی شدیدی به تعمیرکار از سمت مشتریان احساس می شود.

تعمیر شیر فرمان چه زمانی انجام می شود؟

اگر فرمان هیدرولیک نرم و روان باشد اما شیر فرمان نشتی و روغن ریزی داشته باشد تنها لازم است که لوازم خود شیر فرمان را تعویض کنیم که در این صورت نشتی قطع خواهد شد.

تقویت شیر فرمان چه زمانی انجام می شود؟

در صورتی که شیر فرمان نشتی نداشته باشد و هیچ گونه روغن ریزی در آن دیده نشود نشان دهنده سالم بودن شیر فرمان است. اما در چنین شرایطی راننده احساس می کند که فرمان هیدرولیک نرم و روان نیست و یا میزان نرمی فرمان باب میل راننده نمی باشد که در این حالت باید شیر فرمان را توسط دستگاه تقویت کنیم.

تفاوت شیر فرمان فابریک با شیر فرمان تقویت شده
در حقیقت همواره تصمیم بشر در راستای تامین رفاه بیشتر بوده و این مساله در صنعت خودروسازی به شدت احساس می شود. پیشرفت روز افزون در مدل خودروها و امکانات پیشرفته آن ها گویای این حقیقت است. امروزه داشتن خودرویی با فرمانی نرم و روان یک ایده آل است و دیگر فرمان های سفت جایگاه خود را از دست داده اند و استقبالی از آن ها نمی شود.

این مساله تا حدود زیادی به نوع شیر فرمان به کار رفته در خودرو وابسته است. که شیر فرمان ها در نوع تقویت شده و تقویت نشده ظاهر شده اند. اما متقاضیان شیر فرمان های تقویت شده تقریبا فراگیر شده است.

شیر فرمان های فابریک یا معمولی به شرح ذیل هستند:

با نصب شیر فرمان های فابریک بر روی خودرو، راننده با چرخش فرمان سفتی آن را به طور آشکار احساس می کند و این مساله اصلا باب میل یک راننده نیست و همواره نارضایتی او را به همراه دارد. به همین دلیل این شیر فرمان ها دیگر کاربردی ندارند و باید نرم و روان شوند.

شیر فرمان های تقویت شده به شرح ذیل هستند:

بزرگ ترین مزیت این شیر فرمان ها این است که با نصب آن ها بر روی خودرو، فرمان هیدرولیک کاملا نرم نرم می شود و دیگر راننده سفت بودن فرمان را احساس نمی کند.

آموزش تعمیر و یا تعویض شیر فرمان
:: برای تعمیر شیر فرمان و یا تعویض کردن آن، در مرحله اول نیاز است که جعبه فرمان هیدرولیک را باز کنیم.

:: برای باز کردن جعبه فرمان ابتدا باید اتصالات مربوط به آن را جدا می کنیم.

نحوه باز کردن اتصالات جعبه فرمان هیدرولیک
1- در درجه اول سیبک فرمان را باز کرده و از چرخ خودرو جدا می کنیم.

2- پیچ های چهار شاخ فرمان را شل کرده و آن را باز می کنیم.

3- سپس شیلنگ فشار قوی و فشار ضعیف را باز می کنیم.

4- در مرحله پایانی، پیچ هایی که جعبه فرمان با آن ها محکم شده اند را باز می کنیم. بدین ترتیب جعبه فرمان آزاد شده و آن را به سمت بیرون می کشیم.

توجه: برای تعویض شیر فرمان باید اتصالات مربوط به شیر را باز کنیم و از روی جعبه فرمان جدا کنیم. در حالی که برای تعمیر آن، باید شیر فرمان را جدا کنیم و طبق دستور تعمیر کنیم.

دستور جدا کردن شیر فرمان از جعبه فرمان جهت تعویض
برای تعویض شیر فرمان، ابتدا دو لوله ای که از جک فرمان به شیر فرمان وارد شده اند را با ابزار مخصوص جدا می کنیم. قبل از جدا کردن این دو لوله به جایگاه و نحوه قرار گیری آن ها دقت می کنیم تا هنگام بستن جای آن ها جا به جا نشود.

دستور جدا کردن شیر فرمان جهت تعمیر
ابتدا با استفاده از یک چکش لاستیکی و با چندین ضربه آرام، به گونه ای که هیچ ضربه ای به دنده پینیون وارد نشود، مغزی شیر فرمان را خارج می کنیم.

آموزش بستن و جمع کردن شیر فرمان
جمع کردن شیر فرمان عکس مراحل باز کردن آن است. برای بستن شیر فرمان طبق مراحل زیر پیش می رویم.

:: ابتدا شیر فرمان را داخل پوسته جعبه فرمان قرار می دهیم به گونه ای که میل دنده شانه ای و شیر فرمان بر روی یکدیگر قرار بگیرند.

:: با استفاده از یک چکش لاستیکی چند ضربه بر روی شیر فرمان وارد می کنیم که باعث می شود شیر فرمان به خوبی جا بخورد و بر روی جعبه فرمان قرار بگیرد.

:: در پایان کار، دو پیچی که متصل کننده شیر فرمان و جعبه فرمان هستند را محکم می کنیم و دو لوله ای که به جک فرمان متصل می شوند را می بندیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>