اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گردو

صادرات گردو:
صادرات گردو یکی از مهم ترین محصولات غذایی و خشکبار است، و به لحاظ ارزش اقتصادی، تمام قسمت‌های آن شامل برگ، پوست، میوه، ریشه، ساقه، چوب برای موارد مختلفی همچون تغذیه، رنگ‌آمیزی، منبت کاری و دارو استفاده می شود.

منشأ درخت گردو را آسیای غربی و نواحی هیمالیا می دانند.

ایران جزء 3 کشور بزرگ تولید کننده‌ی گردو در جهان است. شهرستان های تویسرکان همدان و بافت در استان کرمان بیشترین سطح زیر کشت گردو را در ایران دارا هستند.

گردوی ایران به لحاظ طعم، روغن دهی و مزه جزو بهترین گردوی دنیا است. گردو ایران به 30 کشور جهان صادر می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه و همچنین انگلستان، آلمان است.

گردو در 30 استان کشور تولید می‌شود و استان‌های کرمان، کرمانشاه، همدان، لرستان، کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، آذربایجان شرقی و غربی و مرکزی جزو استان‌های برتر در تولید این محصول هستند.

گردو

صادرات گردو و ارقام گردو:
سابقه صادرات گردو به سال 1301 برمی گردد، که کشورهای اروپایی از اولین وارد کنندگان گردو ایران بودند.
ایران در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گردو رتبه سوم و از نظر صادرات گردو در جهان رتبه پنجم قرار دارد.

صادرات گردو ایران اکثرا به کشورهای خاورمیانه است. یکی از خریداران اصلی گردو ایران کشور عراق و امارت می باشد.

ارقام این محصول در کشور به طور عمده بذری و شامل رقم پوست کاغذی، سوزنی، سنگی، ضیاآبادی، همدانی و ارقام پیوندی جمال و دماوندی است.

علاوه بر این ارقام داخلی، ارقام پرمحصول خارجی نیز شامل ارقام چندلر، هارتلی، پدرو، روند، فرانکت، و فرنت که اغلب آمریکایی، اسپانیایی و ایتالیایی هستند.

گردو

فواید گردو:
گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی و همچنین بهترین منبع منگنز و مس است.

مغز گردو را با نام غذای مغز بیان کرده‌اند، زیرا مغز گردو سرشار از امگا3 است که باعث کارکرد بهتر مغز می‌شود.

در گردو، منیزیم و فسفر نیز وجود دارد. مقداری روی، آهن، کلسیم و سلنیوم نیز پیدا شده است. گردو حاوی بیشترین مقدار ویتامین های B6، B1 و B5(پانتوتنیک اسید) می باشد.

کشور ایران از نظر حجم تولید گردو در رده یکی از برترین کشور های دنیا قرار دارد و بعد از چین و آمریکا رتبه سوم تولید گردو را به خود اختصاص داده است و از نظر میزان کشت گردو نیز در رتبه دوم قرار می‌گیرد، که باعث می شود صادرات گردو به عنوان یک نقطه قوت و پتانسیل بالا برای درآمد زایی محسوب شود.

کشور ایران در استان هایی مانند آذربایجان، خراسان رضوی و.. هکتار های باغ گردو وجود دارد که اندام های تکثیر دهنده گردو را برای باغ های استان های دیگر نیز تامین می‌کنند.

گردو

صادرات گردو ایران:
میزان صادرات گردو ایران به کشور‌های اروپایی بسیار بالاست به گونه ای که از نظر صادرات گردو به اروپا در رتبه پنجم قرار می‌گیریم، و درآمدی در حدود دو میلیارد دلار در سال را می تواند نصیب کشور کند، به گونه‌ای که حتی صادرات گردو و سایر خشکبار اگر بهتر توسعه یابد و بیشتر مورد توجه بگیرد می تواند با قدرت بیشتری ارز آور باشد و نیاز ما به صادرات نفت را رفع کند.

انواع زیادی از گردوی محلی شامل گردوی سوزنی، جمال، نوک کلاغی، گردوی کاغذی، سنگی و … در ایران تولید و صادر می‌شود که علاوه بر آن ها نمونه های خارجی گردو که طرفداران زیادی دارند را نیز می توان در ایران یافت.

گردو (Walnut) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره 080231 شناخته می شود.

گردو

آمار صادرات گردو:

  • رقم کل صادرات: 1,166,940,000 دلار.
  • میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: 2 درصد.
  • میزان رشد یکساله ارزش هر واحد: 3- درصد.
  • میانگین فاصله از کشور وارد کننده: 7,022 KM.

آمار واردات گردو:

  • رقم کل واردات: 879,603,000 دلار.
  • میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: 3 درصد.
  • میزان رشد یکساله ارزش هر واحد: 5 درصد.
  • میانگین فاصله از کشور صادر کننده: 7,454 KM.

گردو

کشور های صادرکننده گردو:
کشور آمریکا بیشترین میزان صادرات گردو با 36 درصد و هزار دلار در جهان را دارد. کشورهای شیلی، مکزیک، فرانسه و امارات در رتبه های بعدی صادرات این محصول قرار دارند.

جالب است بدانید نام ایران نیز در بین بیست کشور اول صادرکننده گردو در رتبه چهاردهم می باشد. در مقابل مکزیک، ترکیه و ایتالیا سه کشور اول در واردات گردو هستند.

گردو

کشورهای واردات گردو:
مکزیک، مراکش، ترکیه و بلژیک دارای بازار رو به رشد خیلی مناسبی در یک و پنج سال اخیر هستند. کشورهای هند و امارات نیز می توانند مورد توجه تاجرین قرار گیرند.

گردو

پتانسیل صادراتی گردو:
کشورهای ترکیه، ایتالیا و عراق بیشترین پتانسیل صادراتی از ایران را دارا هستند. اسپانیا، هند و امارات نیز می‌توانند در در بخش صادرات گردو مورد توجه قرار گیرند.

قزاقستان نیز با توجه به اینکه روابط تجاری خوبی با ایران دارد مقصد صادراتی خوبی محسوب می‌شود.

گردو

میزان ظرفیت صادراتی:
کشورهای ترکیه و عراق دارای بازار اشباع شده برای صادرات گردو از ایران هستند و بیشتر از ظرفیتشان صادرات به آن‌ها انجام شده است. در عوض کشورهای ایتالیا، قزاقستان، اسپانیا، هند و امارات دارای پتانسیل خوبی می‌باشند.

البته کشورهای چین و پاکستان نیز به عنوان مقاصد صادراتی خوب می توانند مورد توجه قرار گیرند.

در سال گذشته میزان تولید گردو به طرز چشمگیری کاهش یافته است به گونه ای که نه تنها میزان صادرات گردو بسیار پایین آمده است بلکه حتی کشور ایران مجبور به وارد کردن گردو از کشورهایی مانند شیلی شده است.

این اتفاق درباره برخی خشکبار دیگر مانند پسته نیز اتفاق افتاده است. قیمت گردوی وارداتی از آنجا که به ارز وابسته است بالاتر رفته و دچار نوسان است.

کشور ایران پتانسیل بسیار بالایی برای ارز آوری با خشکبار و مخصوصا گردو دارد، اندکی توسعه و توجه بیشتر به باغ‌های گردو که به علت سرما محصولاتشان تحت تأثیر است باعث می‌شود که دوباره شاهد بیشترین صادرات گردو ممکن در ایران باشیم.

بهترین مقصدهای صادرات گردو از ایران با توجه به میزان پتانسیل صادراتی و آسان بودن روابط تجاری دو کشور را کشور ایتالیا، قزاقستان و اسپانیا دارا هستند.

ایران نزدیک‌ترین ارتباط صادراتی را با ترکمنستان دارد. بازار ایتالیا بیشترین ظرفیت تقاضا را برای گردو دارد.

ایتالیا بیشترین تفاوت بین پتانسیل صادرات و صادرات واقعی را از نظر ارزش نشان می دهد، ظرفیت باقیمانده صادرات به ارزش 209٫5 هزار دلار است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
عبدی:
باغدار هستم میخام به یکی از تجار صادر کننده گردو وصل بشم با تشکر
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>