اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در بتن مسلح علاوه بر خود بتن بر روی آرماتور نیز تحولاتی صورت پذیرفته است. به عنوان مثال کاربرد فولادهای ضد زنگ برای مناطق بسیار خورنده، استفاده از آرماتورهای ساخته شده با الیاف های مختلف پلاستیکی و پلیمری از جمله تحقیقاتی بوده است که نتایج اولیه سودمندی به دست داده است، لیکن کار بر روی آنها و تحقیقات وسیع تر و دراز مدت برای بررسی داوم آنها هنوز ادامه داشته و به قرن آینده خواهد رسید.

هدف از مقاله اخیر عنوان نمودن پاره ای از دستاوردهای اخیر در بتن و بتن مسلح و ادامه راه در سال های آینده می باشد. در این خصوص به تحول دستیابی به بتن های با مقاومت زیاد و بسیار زیاد و بالاتر ازMPa 100 و همچنین بتن های توانمند با عملکرد بالا خواهیم پرداخت.

بتن مقاومتی

همچنین کاربرد مواد مختلف و الیاف ها برای افزایش نرمی بتن که مساله ی بسیار مهمی در پدیده ی زلزله و بارهای دینامیکی بر روی سازه های بتنی است، بیان خواهد شد. در ادامه به بتن هایی که بسیار کارا بوده و نیاز به لرزاندن نداشته و درعین حال مقاومت زیادی دارند، اشاره خواهد شد. در بخش دیگری از مقاله کاربرد بتن به عنوان راه حلی برای کاهش آلودگی محیط زیست توضیح داده خواهد شد. در بخش پایانی آخرین نتایج و کاربرد محدود آرماتورها با جنسیت های مختلف از جمله الیاف کربنی، پلیمری و پلاستیکی ارائه شده است.


باید اذعان نمود که نتایج تحقیقات سال های آخر قرن حاضر و ادامه آنها در آینده و قرن جدید می تواند نگرش تازه ای به بتن به عنوان یک ماده ساختمانی پرمصرف بدهد. این نتایج منجر خواهد شد تا دیدگاه بتن به عنوان تنها یک ماده با مقاومت فشاری خوب به کلی دگرگون شده و خواص ویژه بتن های جدید نظر اکثر دست اندرکاران پروژه های بزرگ عمرانی را در جهان بخود معطوف سازد.

سال های زیادی است که از بتن به عنوان یک ماده ی ساختمانی مهم و با تحمل فشارهای بالا جهت ساخت و ساز انواع سازه ها استفاده می شود. ضعف این ماده ی مهم و پر مصرف ساختمانی در مقابل کشش با قرار دادن آرماتور تا حد زیادی جبران شده است. در سال های اخیر و با بررسی دوام سازه های بتنی مسلح به ویژه در مناطق خورنده و سخت برای بتن نظر اکثر کارشناسان و دست اندرکاران کارهای بتنی به این مسأله جلب شده است که مقاومت به تنهایی نمی تواند جوابگوی کلیه خواص مربوط به بتن به خصوص دوام آن باشد و لازم است در طراحی بتن برای مناطق مختلف علاوه بر مسأله مقاومت و تحمل بارها در طول مدت بهره دهی، پایایی و دوام آن نیز مد نظر قرار گیرد.

در حال حاضر با اضافه نمودن مواد مختلف به بتن و تغییرات در طرح اختلاط آن می توان به بتن هایی دست یافت که بدون تغییر قابل ملاحظه در مقاومت آنها از نقطه نظر دوام به بتن هایی با دوام بالا دست یافت. مسأله محیط زیست وآلودگی آن نیز در سال های اخیر نظر جهانیان را بخود معطوف ساخته است. کاربرد مواد و مصالحی که در ساخت آن آلودگی کمتری به محیط منتقل گردد و همچنین برداشت مصالح طبیعی که کمتر محیط را تخریب نماید، مورد توجه خاص قرار دارد. در این راستا محدودیت کاربرد سنگدانه ها، دستیابی به مواد جدید و نیز استفاده از مواد زاید کارخانه ها و آلاینده های محیط زیست علاوه بر خود بتن و مصالح تشکیل دهنده ی آن صورت گرفته است. در سال های اخیر بر روی آرماتور مصرفی در سازه های بتنی مسلح نیز تحولاتی در بتن در رأس برنامه های تحقیقاتی پاره ای از کشورهای جهان قرار گرفته است.

بتن توانمند


به عنوان مثال و برای پرهیز از خطر خوردگی آرماتور، از فولادهای ضد زنگ و نیز آرماتورهای ساخته شده با الیاف مختلف پلاستیکی و پلیمری در محیط های بسیار خورنده استفاده می شود. کار بر روی عملکرد دراز مدت چنین موادی هنوز ادامه دارد.
در مقاله اخیر به چند مورد از بتن های جدید که چند سالی است از آنها در صنعت ساخت و ساز برای سازه های بتنی استفاده می شود اشاره شده و مواد جدید مورد استفاده در بتن که تحقیقات روی آنها هنوز ادامه دارد، نیز بیان خواهد شد. به عنوان مثال بتن های با مقاومت زیاد و بتن های توانمند و با عملکرد بالا در این خصوص جایگاه ویژه ای دارند. کاربرد الیاف و مواد مختلف در بتن برای افزایش نرمی آن و مقاومت در مقابل بارهای ضربه ای و نیروهای ناشی از زلزله مورد دیگری از بتن های خاص می باشد. با نگرشی عمیق به مسأله دوام بتن و ضمن تأمین مقاومت لازم، کاربرد بتن های با کارایی بالا که اجرای آن را نیز آسان می سازد در برنامه کار مراکز بسیاری قرار گرفته و برخی از این بتن ها با اضافه کردن افزودنیهای مختلف به آنها، اینک وارد صنعت بتن شده اند.

مشخصات بتن بکار رفته در یک ساختمان بلند در مونترال کانادا

طرح اختلاط خواص بتن:

  • نسبت آب به سیمان:25/0
  • اسلامپ:250 میلی متر
  • آب:135 لیتر درصد هوا:4/4 درصد
  • سیمان نوع 1:500 کیلوگرم در متر مکعب مقاومت فشاری 7 روزه 77 مگاپاسکال
  • دوده سیلیس:30 کیلوگرم در متر مکعب مقاومت فشاری 28 روزه 3/92 مگاپاسکال
  • شن با حداکثر اندازه10میلیمتر 1100 کیلوگرم در مترمکعب مقاومت فشاری 90 روزه 106 مگاپاسکال
  • ماسه طبیعی:700 کیلوگرم در متر مکعب مقاومت فشاری یکساله 4/119 مگاپاسکال
  • دیرگیر کننده:8/1 لیتر در متر مکعب
  • فوق روان کننده:14 لیتر در متر مکعب

بتن توانمند


 خواص مکانیکی الیاف های مختلف

  • نوع الیاف مقاومت کششی (MPa) کرنش نهایی (ε) E (Gpa)
  • آرامید 3400-2700 4-5/2 165-73
  • شیشهE 3500 5-3 75
  • شیشه S 4500 5/5-5/4 87
  • کربن مدول پایین 3900-3200 6/1-1 250
  • کربن مدول بالا 2700-2300 6/0 400

خاصیت عمده این آرماتورها که سبب کاربرد آنها شده است، مقاومت در برابر خوردگی آنهاست که می تواند در محیط های بسیار خورنده دوام دراز مدتی داشته باشند. علاوه بر این مقاومت بالا، مقاومت به خستگی بالا، ظرفیت بالای تغییر شکل ارتجاعی، مقاومت الکتریکی زیاد و هدایت مغناطیسی پایین و کم این مواد از مزایای آنها شمرده می شود. البته این مواد معایبی چون کرنش گسیختگی کم و شکننده بودن و خزش زیاد و تفاوت قابل ملاحظه ضریب انبساط حرارتی آنها در مقایسه با بتن را به همراه دارند.
اخیراً از الیاف مختلف شبکه هایی بافته شده و به صورت یک شبکه آرماتور در سطح بتن برای کنترل ترک و کم کردن عرض آن و همچنین در دیوارهای نمای بتنی از آن استفاده می کنند. تحقیقات روی کاربرد صفحات الیافی به جای صفحات فولادی برای تقویت قطعات خمشی و تیرها و دالها به ویژه در پلها ادامه دارد. این صفحات بارزین های اپوکسی به نواحی کششی از خارج اتصال داده می شوند. کاربرد صفحات با الیاف کربنی برای این تقویت بیشتر رایج گشته و در چندین پل در ژاپن و در بعضی کشورهای اروپایی از آن استفاده شده است.

نتیجه گیری:

در سال های اخیر تحول عظیمی در تکنولوژی بتن و پیدایش بتن های جدید صورت گرفته است. این تحولات به پیدایش بتن های با مقاومت بسیار زیاد، بتن های با نرمی بالا، بتن های با آرماتورهای غیرفلزی، بتن با کارایی بسیار زیاد، بتن با سنگدانه های بازیافتی و بتن های ابداعی منجر شده است. باید اذعان نمود که نتایج تحقیقات سال های آخر قرن حاضر و ادامه آنها در قرن جدید می تواند نگرش تازه ای به بتن به عنوان یک ماده ساختمانی پرمصرف بدهد. این نتایج منجر خواهد شد تا دیدگاه بتن به عنوان تنها یک ماده با مقاومت فشاری خوب به کلی دگرگون شده و خواص جدید بتن های نوین نظر اکثر دست اندرکاران پروژه های عظیم عمرانی را در جهان بخود معطوف سازد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>