اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع تخته پلای وود

در گذشته از تخته های چند لایی ساخته شده با چوب ماهون و توس برای ساخت بدنه هواپیماهای جنگی در جنگ جهانی دوم استفاده می شد. این در حالی بود که در صنایع کشتی سازی هم پلای وود کاربرد زیادی داشت.

امروزه در صنعت ساختمان از پلای وود برای ساخت قالب های بتن، ساخت مبلمان، کابینت، سازه های چوبی، دیوارهای چوبی و بسته بندی لوازم استفاده می شود. این تخته به طور قابل توجهی از ورق های MDF لترون و … قوی تر است. این قدرت به خاطر نحوه قرار گیری لایه های چوب بر روی یکدیگر و کیفیت چوب مصرفی در آن است.

ساختار پلای وود به گونه ای است که مانع از شکافتن ورق در زمان بستن پیچ و میخ کردن چوب می شود؛ اما همان طور که می دانید تخته فشرده چوبی (نئوپان) و ام دی اف این مقاومت را ندارند و پس از بستن پیچ متلاشی می شود. همچنین این ساختار محکم، مانع از ایجاد پیچ و تاب و دفرمه شدن چوب می شود.

ویژگی های تخته چندلا پلای وود

ورق های پلای وود در بازار ایران با ابعاد 122 * 244 سانتی متر به فروش می رسند. در بازار ایران نمونه های وارداتی تخته پلای وود از کشورهای روسیه، هند، فنلاند و … وارد کشور می شود. نوع روسی این تخته ها به واسطه استفاده از گونه چوب غوشه و استفاده از چسب با استاندارد  Water Boiled Proof بسیار مقاوم در برابر رطوبت و آب هستند.

پلای وود هایی هم هستند که ضد آب هستند که تولیدکننده های بسیار محدودی دارند و اصولاً در بازار داخل وجود ندارند. حتی این گونه رو هم نمی شود به صورت خام زیر برف و باران رها کرد و نیاز به پوشش محافظتی دارند.نمونه پلای وود هندی رنگ آن ها کمی قرمز هست و از نظر کیفیت، پایین تر از نمونه روسی هست.

استحکام بالا

این تخته های در مقابل ضربه، کشش و آسیب، بسیار مقاوم هستند و همچنین در زمان برش کاری و ساخت لوازم با این تخته ها، بسیار راحت هستید. از این تخته های می توان برای پوشش دیوارها، کف، سقف و دیگر سطوح استفاده کرد.

مناسب برای کارهای پیچیده

این پنل ها برای اجرای کارهایی پیچیده مثل طرح های CNC بسیار مناسب و خوش کار است.

سرعت در انجام کار

پنل های plywood به واسطه اندازه بزرگشان، میزان زیادی از فضا را پوشش می دهند. شما می توانید در سریع ترین زمان پنل ها را نصب کنید.

مقاومت بالا در مقابل آب و رطوبت

به واسطه وجود چسب های مقاوم در برابر آب، این ورق ها مقاومت بسیار خوبی در برابر آب دارد

مراحل ساخت تخته پلای وود Plywood

کارخانه های تولیدکننده این ورق ها، معمولاً تنه های درختانی با قطر زیاد و صاف انتخاب می کنند. پوست درخت را 12 تا 40 ساعت قبل از شروع به تولید می کنند تا تنه آماده کار شود. پس از آن تنه درخت را وارد کانال های بخار می کنند تا چوب نرم و آماده برش شود. سپس تنه را بر روی یک دستگاه برش با تیغه بلند قرار می دهند تا عملیات برش آغاز شود.

یک تیغه بزرگ به صورت طولی، درخت را برش می دهد و حاصل این کار، ایجاد ورق های بزرگ چوبی است. تنه درخت در راستای تیغه به چرخش در می آید و به صورت میلی متری تنه را برش می دهد.ورق های بزرگ به اندازه مورد نظر برش می شوند و با استفاده از یک دستگاه اسکنر بزرگ، عیب و ایرادهای آن مشخص می شود.

سپس ورق ها به چسب آغشته می شوند و تخته ها به اندازه مورد نظر پرس می شوند و به ابعاد نهایی می رسند و پس از اتمام کار، روکش های سفارشی را بر روی پنل ها پرس می کنند. معمولاً تعداد لایه های چوب برای ساخت پلای وود بین 5 تا 13 لایه است.

انواع پلای وود

Softwood plywood

این تخته ها بسیار رایج هستند و برای ساخت لوازم چوبی به کار برده می شوند.

Hardwood plywood

این تخته ها دارای مقاومت و قدرت بیشتری هستند و کاربرد صنعتی دارند.

Aircraft plywood

این تخته ها از چوب ماهون یا توس ساخته می شوند. این چوب ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و به واسطه چسب و پرس گرم، استحکام بیشتری خواهند یافت. همان طور که قبلاً توضیح دادیم، از این تخته های در صنایع هوایی در زمان جنگ جهانی دوم استفاده می شد.

Flexible plywood

از این تخته سه لایی برای ساخت لوازمی با شکل و شمایل منحنی استفاده می شود. این تخته ها بسیار انعطاف پذیر هستند.

Decorative plywood

همان طور که از اسم این تخته ها پیداست، به واسطه نقش و نگار زیبای آن، برای ساخت لوازم دکوراتیو استفاده می شود.

Marine plywood

بسیار مناسب در صنایع قایق سازی هستند و به واسطه چسب ها و مواد ضد آب به کاربرده شده در این تخته ها در مقابل آب، رطوبت و حملات قارچی در امان هستند. این پنل ها بسیار گران قیمت هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>