اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن پیش تنیده

بتن پیش تنیده که در زبان انگلیسی به آن Prestressed concrete می گویند، به منظور کنترل تنش های کششی و ترک های ناشی از لنگر خمشی که بر اثر بارهای وارد بر آن به وجود می آید، تولید می شود. با این مقدمه در ادامه این مطلب به بیان توضیحات بیش تر در این زمینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بتن های پیش تنیده کامل و جزئی هستند. بتن های پیش تنیده کامل به سازه هایی گفته می شود که در هیچ نقطه ای از آن تنش کششی وجود نداشته باشد. در مقابل سازه بتنی پیش تنیده جزئی به سازه ترک خورده تحت بارهای بهره برداری گفته می شود. اجرای بتن پیش تنیده به دو صورت شکل گرفته و دسته بندی می شوند:

  • بتن پیش کشیده

در تیرهای بتنی پیش کشیده ابتدا فولادهای تکمیلی و فولادهای برشی در مقطع، در جای خود قرار گرفته و پس از آن فولادهای پیش تنیده در قالب مستقر می شوند. سپس در دو قسمت انتهایی با استفاده از مهارهای مخصوص نگهداری و کشیده شده و پس از آن عملیات بتن ریزی در قالب انجام می شود.

  • بتن پس کشیده

تیرهای بتنی پس کشیده خود به دو دسته غیر چسبنده و چسبنده تقسیم بندی می شوند. در بتن پس کشیده غیر چسبنده، از غلاف های توخالی در بتن و در مسیر عبور فولادهای پیش تنیده استفاده می شود. سپس در دو انتهای تیر از یک وسیله مهاری دیگر قبل از بتن ریزی استفاده شده و جایگذاری می شود.

سپس پس از رسیدن بتن به مقاومت مورد نظر، فولاد پیش تنیدگی از داخل غلاف عبور داده می شود و با استفاده از جک هایی که به ورق سر تکیه می کنند، کشیده می شوند. پس از عبور دادن فولادهای پیش تنیده، برای محافظت از فولادها و به منظور ایجاد چسبندگی، از دوغاب سیمان استفاده می شود که به آن بتن پس کشیده چسبنده می گویند.

بتن پیش تنیده

کاربرد بتن پیش تنیده

  • ساخت تیرها
  • کف طبقات
  • پل هایی که دهانه های آن ها از طول زیادی برخوردار است
  • اسکله ها
  • سقف های دال تخت
  • پارکینگ های طبقاتی

کلام آخر
امیدواریم این نوشته توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز شما کاربران گرامی را در مورد بتن پیش تنیده ارائه داده باشد. اگر نکته ای می دانید که ما در این نوشته ذکر نکردیم و همچنین نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>