اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


cnc چوب چیست؟

بهترین انتخاب برای خرید سی ان سی چیست؟

احتمالاً این نخستین پرسشی هست که قبل از خرید سی ان سی از خود می پرسید. برای پاسخ به این پرسش بیش از همه بدانیم با چه انتخاب هایی رو برو هستیم. در واقع چه تفاوت هایی بین دو CNC مشابه با یک کارایی وجود دارد.

هنگام خرید سی ان سی با واژگانی حین تحقیق یا مشاوره توسط کارشناس فروش مواجه خواهید شد. در ادامه این مقاله به بخش هایی از آن که مهم هستند و در انتخاب نوع سی ان سی تأثیرگذار خواهد بود، اشاره خواهیم کرد.

عملکرد

به صورت خلاصه می توان عملکرد یک سی ان سی چوب را به سه دسته حکاکی، برش و سوراخ زن تقسیم کرد. سی ان سی چوب می تواند یک یا هر سه این موارد را دارا باشد. با توجه به پروژه ای که انجام خواهید داد می توانید با مشورت مشاور فروش شرکت های فروش سی ان سی نوع و مدل مورد نیاز خود را خرید نمایید.

ابعاد دستگاه

از جمله موارد مورد توجه ابعاد ماشین سی ان سی هست. به این منظور ابتدا می بایست تصوری از پروژه هایی که قصد اجرای آن با سی ان سی را دارید داشته باشید. این ابعاد شامل مساحت میز و ارتفاع محور Z است. همچنین در صورت نیاز به سی ان سی های چوب با ابعادی خاص امکان سفارش آن به سازندگان سی ان سی هست.

نوع موتور حرکتی

به صورت مرسوم دو نوع موتور برای حرکت های دقیق در سی ان سی مورد استفاده است. موتور ای پله ای  و سروو  موتور ها. سروو موتور دقتی و گشتاوری بیشتر نسبت به استپر موتور داشته و گران تر از آن است. استفاده از استپر موتور برای انواع سی ان سی های مرسوم امروز در صنایع چوبی می توان گفته بسیار مرسوم بوده و استپر موتور جایگاه خود را از دست داده است.

سیستم حرکت

حرکت دورانی موتور باید با دستگاه هایی مکانیکی به حرکات خطی و طولی تبدیل شود که این کار توسط مکانیسم هایی مانند بال اسکرو، دنده شانه، تسمه، زنجیر و… انجام خواهد شد. نوع مرسوم آن دنده شانه ای مورب برای محورهای طولانی تر مانند x و y و بال اسکرو برای محور z هست.

سیستم های بال اسکرو دارای سرعتی کمتر ولی گشتاور و دقتی بالاتر نسبت به سایر روش ها هستند که برای مسیرهای کوتاه مانند محور زی مناسب است. یک سی ان سی نرمال برای محورهای X و Y معمولاً از سیستم دنده شانه مورب و برای محور Z از بال اسکرو استفاده می کند.

اسپیندل موتور

همان بخش از سی ان سی که ابزار مختلف روی آن نصب می شود. در واقع اسپیندل یک موتور DC با سرعت بسیار بالاست. توان آن بر حسب (کیلو وات KW) بیان شده و مقدار دور آن نیز قابل کنترل هست. همچنین آپشن هایی مانند آب خنک یا هوا خنک هم برای اسپیندل بیان می شود.

تعداد محور

در واقع دامنه حرکت سی ان سی وابسته به این عدد هست. حداقل مورد نیاز برای یک سی ان سی چوب سه محور است (البته با محدود کردن محور زی دو محور نیز قابل تصور هست). محوری برای x محوری برای Y محوری هم برای Z.

در مدل هایی از سی ان سی محور چهارمی تحت عنوان روتاری به سی ان سی های چوب افزوده می شود. همچنین می توان با افزودن محورهای دیگری به محور زی دامنه حرکت را گسترش داد. در صنعت سی ان سی هایی با 12 محور هم موجود است.

تولز چنجر

تولز چنجر یک کیت تعویض ابزار هست که سرعت ماشین سی ان سی را بالا خواهد برد. در پروژه های حکاکی و مخصوصاً منبت، عملیات در چند سطح انجام خواهد شد. خشن کاری اولیه و مرحله به مرحله تا پایان کار. برای هر محله نیاز به سوار کردن ابزاری متفاوت روی کولت اسپیندل هست این تعویض ابزار به صورت خودکار و در قالب برنامه در سی ان سی انجام خواهد شد.

در کیت تعویض ابزار مته ها و ابزار های مورد نیاز در خشاب سی ان سی قرار گرفته و هر یک از آن ها به دستگاه شناسانده می شود. سی ان سی حین اجرای کار جایگاه هر ابزار را شناخته و به صورت خودکار اقدام به برداشتن ابزار مورد نیاز خود می نماید.

وکیوم

این آپشن برای نگه داشتن ورق های چوبی مانند ام دی اف روی میز سی ان سی مفید هست. موتور وکیوم معمولاً به صورت یک کیت جدا در کنار سی ان سی قرار می گیرد.

کنترلر

کنترلر همان طور که در بالا توضیح داده شده واسط شما و CNC هست که می تواند یک آپشن سفارشی نیست باشد. کنترل پس از دریافت داده های جی کد آن را به صورت رشته پالس هایی به موتور های متصل به بازو ها منتقل می کند.

ریل و واگن

همان طور که با دیدن سی ان سی متوجه شدید قطعات این دستگاه سالید و سنگین هستند. برای به حرکت در آوردن این قطعات  به صورت دقیق و مطمئن از تکیه گاه هایی برای نگه داشت آن قطعات سنگین استفاده می شود. این قطعات نگه دارنده را ریل و واگن می نامند. در نمونه های صنعتی و از ریل های واگنی اسلاید گاید و در سیستم های ضعیف تر از نوع موسوم به بوش ساچمه ای استفاده می شود.

توان پیشروی

بر حسب متر بر دقیقه بیان شده و هر چه این مقدار بیشتر باشد دستگاه سرعت بیشتری در فرایند خواسته شده خواهد داشت.

دقت ماشین سی ان سی

این عدد معمولاً برای سی ان سی های صنایع چوب کسری از صدم میلی متر (میکرون) است. این دقت با توجه به شرکت سازنده سی ان سی و متریال و ابزاری که برای ساخت آن استفاده می کند متفاوت است.

گارانتی و نصب

دقت نمایید سی ان سی که خرید می نمایید شامل گارانتی پس از فروش، پشتیبانی نصب در کارگاه و در صورت نیاز آموزش اپراتوری باشد. با توجه به تعدد فروشندگان خورد و کلان موجود در کشور رقابتی اما در این موضوع وجود نداشته و صرفاً به بعد تبلیغاتی آن پرداخته شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>