اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لنت ترمز چه وظیفه ای دارد؟
لنت ترمز از دو بخش محکم که به آن کفشک لنت و اصطکاکی که لقه لنت می نامند تشکیل شده است. سطح اصطکاکی لنت پس از فشار دادن پدال ترمز به روتور ترمز می چسبد و اتومبیل را متوقف می کند. لنت ترمز ها در گذشته با استفاده از آزبست ساخته می شدند. آزبست گرمای تولید شده لنت در اثر اصطکاک را می گرفت و پراکنده می کرد اما این آزبست یک ضرر جدی داشت و آن ایجاد گرد و غبار هنگام ترمز گرفتن بود. این گرد و غبار ها برای سلامتی زیان آور بودند به همین دلیل امروزه لنت ها از مواد آلی بی زیان ساخته می شوند که جنس بیشتر آنها شیشه، لاستیک و رزین است. لنت های آلی یا غیر آزبستی تولید آلودگی ندارند. این لنت ترمز ها بیشتر برای خودرو های معمولی به کار می روند و گزینه مناسبی برای خودرو های سنگین و مسابقه ای نیستند چون وزن ماشین های سنگین و سرعت ماشین های مسابقه ای بالا است و مجبورند گاهی اوقات در سرعت زیاد ماشین را متوقف کنند.

لنت

لقمه لنت ترمز
لقمه لنت ترمز همان بخش اصطکاکی است و به پنج دسته تقسیم می شود که در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره انواع آن پرداخته می شود.

لنت فلزی
این لنت ها از آهن، مس، فولاد و گرافیت ساخته می شوند. بیشتر خودرو ها از لنت فلزی استفاده می کنند. عملکرد لنت های فلزی بالا و هزینه آن پایین است. سنگین بودن لنت های فلزی یکی از عیب های وارده به آن است و این مسئله بر سوخت خودرو تأثیر می گذارد همچنین وزن بالای آن سبب می شود که در ماشین های مسابقه ای از آن استفاده نشود. این لنت ها دوام بالایی دارند اما چون از فلز ساخته شده و لطافتی در آن به کار نرفته است سبب خوردگی روتور می شود. این لنت ها در گذر زمان به قسمت های دیگر ترمز آسیب می زنند. لنت های فلزی هنگامی که داغ می شوند عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

لنت سرامیکی
لنت های سرامیکی برخلاف لنت های فلزی بسیار سبک هستند و نیروی متوقف کننده زیادی دارند. این لنت ها دیر ساییده می شوند. لنت سرامیکی از لنت های مناسب برای ماشین های مسابقه ای است. لنت های سرامیکی بسیار گران هستند و در تولید آنها از مواد چسبنده، الیاف سرامیک و ماده پر کننده استفاده شده است البته در تولید آن گاهی از الیاف مس نیز استفاده می شود. این لنت ها گرما را به خوبی پراکنده کرده و تولید غبار بسیار کمی دارند. دفع بسیار سریع و خوب گرما سبب عملکرد بهتر لنت های سرامیکی می شود.

لنت زینتری
لنت های زینتری بیشتر در ماشین های آفرود و مسابقه ای استفاده می شود. سرعت خوردگی در این لنت ها بسیار بالا است و عمر کوتاهی دارند. استفاده از این لنت ها در خودرو های معمولی سبب می شود که عملکرد سیستم ترمز کاهش پیدا کند.

لنت نیمه متالیک یا نیمه فلزی
در تولید این لنت ها از درصد پایین فلز استفاده شده به همین دلیل به آن نیمه فلزی نیز می گویند. در این لنت ها از 40 درصد مس برای بالا بردن میزان اصطکاک و دوام آن به کار رفته است. این لنت ها عمر بالا و قیمت مناسبی دارند از طرفی سر و صدای زیادی تولید می کنند اما قدرات ترمزگیری بالایی دارند.

لنت ارگانیک
در تولید این لنت ها از مواد فلزی استفاده نمی شود و قیمت بسیار پایینی دارند و عمر آنها نیز بسیار پایین است. این لنت هااز نرم ترین لنت های موجود اند و عملکرد بسیار خوبی دارند. سر و صدای لنت ارگانیک بسیار پایین است و دوام پایینی نسبت به سایر لنت ترمز ها دارند. اگر رانندگی هیجانی دارید و زیاد در ترافیک می مانید این لنت ها گزینه مناسبی نیستند چون زود تمام می شوند.

لنت

چرا باید لنت های ترمز را عوض کنید؟
لنت ها بر اثر اصطکاک و در گذر زمان تمام می شوند. وقتی لنت ترمز فرسوده شود پس از ترمز کردن خودرو با طی مسافتی از حرکت می ایستد بنابراین توصیه می شود با لنت های فرسوده رانندگی نکنید. قدرت ترمز در لنت های فرسوده بسیار پایین می آید و همین مسئله ممکن است سبب تصادف شود. لنت فرسوده به روتور ترمز نیز آسیب می زند و برای اینکه متحمل هزینه های بیشتری نشوید بهتر است بعد از تمام شدن سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

چه زمانی باید لنت ترمز را تعویض کنیم؟
تمام شدن لنت ترمز بسته به نوع آن و نوع رانندگی دارد. بهتر است لنت ها را پس از طی کردن 50 هزار کیلومتر تعویض کنید. همچنین باید پس از طی کردن هر 15 هزار کیلومتر لنت ها را بررسی کنید.

این چند نشانه به شما می گویند که باید لنت ها را عوض کنید
روشن شدن چراغ هشدار ترمز نشان دهنده وجود یک عیب در سیستم ترمز است و باید سیستم ترمز را بررسی کنید.
اگر هنگام ترمز گرفتن سر و صدا می شنوید باید بدانید که یا لنت ترمز تمام شده و یا چیزی به تمام شدن آن نمانده است.
اگر سیستم ترمز آسیب دیده باشد کل خودرو، پدال و یا فرمان خودرو شروع به لرزیدن می کنند. اگر در فرمان لرزش احساس می کنید یکی از دلایل آن معیوب بودن سیستم ترمز و یا تمام شدن لنت ترمز است.
یکی دیگر از نشانه های تمام شدن لنت کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری است. البته این مشکل ممکن از صفحه ترمز و ساییدگی لاستیک ها نیز باشد.
یکی از نشانه های بسیار ملموس برای تمام شدن لنت ترمز، کاهش قدرت ترمزگیری است. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید و ترمز به درستی کار نمی کند احتمال می رود که لنت های ترمز تمام شده باشد.

در پایان باید به این نکته توجه کنید که تمام شدن لنت ترمز به عواملی چون نوع رانندگی، محل رانندگی و نوع لنت نیز بستگی دارد. لنت ها از عوامل حیاتی خودرو هستند و معیوب بودن آن ممکن است تلفات جبران ناپذیری به جای بگذارد. هچنین سعی کنید لنت ها را جفتی تعویض کنید برای مثال وقتی لنت ترمز جلو را عوض می کنید هر دو لنت را تعویض کنید و از تعویض یک لنت خود داری کنید چون بهتر است لنت ها مشابه و از یک جنس باشند تا عمکلرد دقیق و درستی از خود نشان دهند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>