اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دال بتنی نوعی سقف است که به صورت یکپارچه از مصالحی مانند بتن و فولاد ساخته می شود. از این دال در ساخت انواع سازه با کاربردهای متفاوت و ساخت عرشه انواع پل و کف سازی ها استفاده می شود و اجزای تشکیل دهنده آن میلگرد و بتن هستند. از این نمونه بیشتر در سقف طبقات استفاده می شود و ضخامت آن بین 10 تا 50 سانتی متر است. دال هایی که ضخامت کمتری دارند به عنوان سنگ فرش مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و با انواع و نکات مهم اجرایی دال بتنی آشنا شوید.

دال بتنی

ساخت دال بتنی
دال بتنی یا در محل پروژه و یا به صورت پیش ساخته آماده می شود. نحوه آماده سازی آن در محل پروژه توسط قالب هایی که خمیر بتن در آنها ریخته می شود صورت می گیرد. قبل از بتن ریزی یکسری میلگردهای تقویتی در قالب قرار داده شده و توسط وسایل پلاستیکی نگه داشته می شوند. این کار باعث می‌شود میلگردها به طور کامل توسط بتن پوشش داده شوند.

قالب هایی که در دال بتنی استفاده می شوند از جنس صفحات پلاستیکی, فولادی و یا چوب هستند. برای ساخت پروژه هایی که کیفیت کار در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است قالب های فولادی و پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی مکان ها نیز مانند دال های کف ساختمان که با دیوارهای پی و یا آجر احاطه شده اند نیازی به استفاده از قالب نیست زیرا دیوارها به عنوان کناره های سینی قالب عمل می کنند.

برخلاف دال بتنی که در محل پروژه ساخته می شود دال بتنی پیش ساخته در کارخانه تولید شده و به محل اجرای پروژه منتقل می شود. تکیه گاه دال در سازه باید ابعاد دقیقی داشته باشد تا دال های پیش ساخته به صورت صحیح در جای خود نصب شوند.

دال بتنی

انواع دال بتنی
سقف دال بتنی در انواع زیر اجرا می شود:

  • دال بتنی یک طرفه

در صورتی که نسبت دهانه بزرگ تر به دهانه کوچک تر بیشتر از 2 باشد و دال بر روی دو لبه مقابل قرار گیرد، از نوع یک طرفه خواهد بود. در این دال انتقال بارهای وارده در جهت طولی می باشد. اگر تکیه گاه هایی دال را در چهار ضلع آن پشتیبانی کنند، این دال نیز یک طرفه است. در هر دو حالت تنها در راستای دهانه های کوچک تر، آرماتورها باید نصب شوند.

  • دال بتنی دو طرفه

اگر نسبت دهانه بزرگ تر دال نسبت به دهانه کوچک تر آن از 2 کمتر باشد و دال به واسطه تکیه گاه در چهار ضلع خود پشتیبانی گردد می توان گفت از نوع دو طرفه خواهد بود. در این دال، آرماتورهای اصلی باید در هر دو جهت اجرا شوند زیرا نیرو هم در راستای طولی و هم عرضی منتقل می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>