اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چگونه بفهمیم گاز کولر ماشین کم شده ؟
برای بسیاری از ما پیش آمده که پس از مدتی از کارکرد کولر ماشین خود، متوجه کاهش سرمای آن شده ایم. دلایل کاهش سرمای کولر خودرو می تواند متفاوت و متنوع باشد. اما یکی از دلایل اصلی این مشکل، کمبود گاز کولر ماشین است. بنابراین اولین راه تشخیص کم شدن گاز کولر توجه به میزان سرمای باد کولر است. دومین راه تشخیص که فنی محسوب می شود، بستن گیج فشار سنج به ماشین و اندازه گیری میزان گاز موجود است. در این حالت اگر فشاری که بر روی گیج نشان داده می شود از میزانی که برای شارژ گاز توصیه می گردد کمتر باشد، پس گاز کولر ماشین کم شده است.

شارژ گاز کولر خودرو می تواند دو حالت داشته باشد. حالت اول مربوط به زمانی است که کولر به طور کامل فاقد گاز است و حالت دوم مربوط به زمانی است که ماشین تنها کمبود گاز دارد. مراحل شارژ گاز کولر خودرو برای این دو حالت تفاوت های اندکی دارند. از جمله تفاوت ها می توان به این موارد اشاره نمود:

کولر

در حالتی که سیستم فاقد گاز است، ابتدا باید سیستم وکیوم شده و از رطوبت و هوا خالی گردد و سپس شارژ گاز کولر انجام شود.
اگر سیستم کمبود گاز دارد، ابتدا باید علت کمبود و نشتی گاز مشخص شود. پس از رفع مشکل نشتی گاز، شارژ گاز کولر جهت تکمیل گاز کولر خودرو انجام می گیرد.

علت نشتی گاز کولر خودرو
با این وجود که نشتی گاز مبرد کولر خودرو تنها دلیل کاهش سرما و خنکی کولر ماشین تان نیست، اما علت بروز این نشتی های گاز کولر خودرو را می توان موارد زیر دانست:

زمان کارکرد
دقیقا همانند سایر قطعات خودرو، عامل زمان کارکرد کولر و اصطکاک و تنش های ناشی از کارکرد کولر ماشینتان، در خرابی کولر و نشت مبرد از آن موثرند. ساییده شدن یک بست و یا لاستیک و یا سوراخ شدن و ترک برداشتن لوله های سیستم کولر خودرو، می تواند منجر به نشت گاز کولر شود. برخی از گازهای مبرد خاصیت فراریت دارند که این امر، خود موجب کاهش مقدار آنها پس از گذشت مدت زمان یکی دو سال می گردد.

محبوس نبودن
بر خلاف کولر گازی شما در خانه، کولری که در داخل ماشینتان تعبیه شده در داخل یک محفظه و به صورت یک واحد یکپارچه نمی باشد. درواقع اجزای سیستم کولر ماشینتان، در قسمت های مختلف خودرو قرار داشته و همین سبب می شود که در معرض عوامل مزاحم بسیاری چون نمک هایی که در فصل زمستان بر روی جاده می پاشند و یا سایر عوامل خورنده دیگر، که می تواند قطعات و لوله ها را خورده و سوراخ نماید و موجب نشتی گردد، قرار داشته باشند.

رطوبت
در صورتی که یک شیلنگ لاستیکی، بست پلاستیکی و یا هر قطعه دیگری از سیستم کولر ماشین، به هر دلیلی خراب شده و اجازه نفوذ رطوبت را به داخل سیستم بدهد، رطوبت وارد شده با گاز مبرد مخلوط شده و یک اسید خورنده ایجاد می کند که موجب ایجاد سوراخ های نشت گاز و خرابی دیگر اجزای سیستم کولر نیز می گردد.

خسارت ناشی از عوامل جاده ای و تصادف
ممکن است در اثر برخورد یک سنگ، افتادن در یک گودال و یا هر عامل مزاحم و آسیب زایی که ممکن است بر روی جاده پیش بیاید، اجزای سیستم کولر ماشین مانند لوله ها، شلنگ ها، بست و غیره، آسیب دیده و سوراخ شوند و نشتی گاز مبرد به وجود بیاید. همچنین در اثر تصادفات جاده ای نیز ممکن است برای سیستم خنک کننده مشکلی پیش آید.

کولر

راه های نشت یابی گاز کولر خودرو
به چند طریق مختلف می توان نشتی گاز کولر ماشین را متوجه و برای نشت یابی گاز کولر خودرو اقدام نمود. اگرچه تمام این فرآیند یک امر تخصصی بوده و از عیب یابی کولر، نشتی یابی و رفع آن تا شارژ مجدد گاز کولر ماشین را باید افراد حرفه ای و متخصص انجام دهند.

استفاده از لامپ فرابنفش
بسیاری از گازهای مبرد با یک رنگ قابل تشخیص در کارخانه مخلوط می شوند. این رنگ در زیر لامپ فرابنفش یا اصطلاحا نور سیاه، مشخص بوده و بنابراین می توان به راحتی نشتی گاز کولر ماشین را تشخیص داد.

شناساگر الکترونیکی
این قطعه یکی از ابزارآلات تخصصی تعمیرکاران بوده و اصطلاحا اسنیفر یا بوکننده نام دارد. این وسیله قادر به تشخیص بوی گازهای هالوژنه است که می تواند کوچک ترین نشتی ها را نیز بیابد.

استفاده از گاز نیتروژن
در این روش و با استفاده از گاز نیتروژن، تمام سیستم کولر ماشین از گاز مبرد خالی شده و سپس با نیتروژن پر می شود. در تست نیتروژن با استفاده از صدای هیس مانندی که در نقاط دارای ترک و سوراخ به گوش می رسد، نشتی گاز کولر را می یابند.

استفاده از عامل تشخیص نشتی
در این روش با استفاده از یک محلول مخصوص که حاوی یک عامل تشخیص نشتی بوده، با اسپری محلول بر روی سیستم کولر از بیرون و مشاهده نقاطی که کف تولید شده، نشتی سیستم را می یابند. در این روش که برای یافتن نشتی های تقریبا بزرگ در نقاط قابل دسترس استفاده می شود، به راحتی و با ایجاد کف در این نقاط نشتی سیستم را مشخص می کند.

رفع نشتی گاز کولر خودرو
معمولا نشتی گاز کولر به اواپراتور مربوط است که در این مواقع می بایست آن را تعمیر و یا تعویض نمود. در صورتی که سوراخ یا ترک به وجود آمده خیلی بزرگ باشد، ممکن است تعویض اواپراتور تنها گزینه ممکن باشد.
در صورتی که نشتی به لوله و یا یک بست مربوط است، می توانید رفع نشتی را خودتان نیز انجام دهید. البته با این فرض که تجربه و دانش فنی لازم را داشته باشید. در این مواقع معمولا تعویض قطعه لازم است.

وسایل لازم برای شارژ گاز کولر ماشین

  • شیلنگ مخصوص یا استفاده از کپسول 1 کیلویی گاز R134 به همراه گیج و شیلنگ
  • رابط شیلنگ
  • گیج مانوفیلد
  • کپسول یک کیلویی گاز

مقدار گاز کولر ماشین های مختلف
میزان گاز مورد استفاده در خودرو بر اساس مدل و نوع ماشین متفاوت است. به طور مثال، برای مقدار گاز کولر پژو 206، پژو پارس و 405، کیا اسپرتیج، تویوتا هایلوکس III، سانتافه II و سوناتا V به ترتیب مقدار 650، 580، 510، 450، 850، 550 گرم گاز مبرد از نوع R134a لازم است.

همچنین میزان گاز کولر پراید و خانواده آن، در مدل های مختلف بر اساس سازنده کولر و کمپرسور متفاوت است. به طور مثال: میزان گاز کولر تیبا با کولر ساخته شده توسط سردساز خودرو (کمپرسور FOTON)، 675 گرم از نوع R134a است. اما مقدار گاز کولر تیبا با کولر سندن (کمپرسور SANDEN)، 550 گرم است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>