اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کمپرسور کولر خودرو چیست؟
همانطور که می دانید، کمپرسور به عبارتی متراکم کننده از انواع دستگاه های مکانیکی می باشد که از یک یا چند سیلندر و پیستون تشکیل شده است. این دستگاه در موتور خودرو ها، هوا را گرفته و از طریق سوپاپ، به داخل سیلندر فرستاده می شوند. در این مرحله، سرمای ایجاد شده از طریق لوله ها به اوپراتور رسیده و به وسیله فن، وارد کابین خودرو می شود. در حقیقت باید گفت که کمپرسور کولر خودرو به شکلی فرایندی است که در کولر اتفاق می افتد. این قطعه باعث می شود گاز خنک کننده را از اوپراتور به کندانسور بیاورد و دوباره پس از طی مسیر به اوپراتور باز گرداند. این تغییر عموماً باعث افزایش دمای سیال می شود که با استفاده از این گاز داغ، و طی کردن چند فرایند دمای محیط را کاهش می دهد.

کمپرسور

سیستم خنک کننده خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
قطعات تشکیل دهنده کولر خودرو عبارت اند از:

کمپرسور
همان طور که در مطالب بالا گفته شد کمپرسور یک پمپ است که وظیفه انتقال گاز سرد را در کولر برعهده دارد و به نوعی قلب مجموعه نامیده می شود. این قطعه از طریق تسمه به میل لنگ موتور خودرو متصل می شود و ماده سردی که در هنگام دمای گاز کم از آن خارج می شود اواپراتور را نیز افزایش می دهد. نکات مهمی که معمولا خودروسازان باید به آن توجه کنند این است که باید اندازه کمپرسور و وزن آن متناسب با کلیت خودرو و کولر باشد.

کندانسور

کندانسور یا چگالنده نوعی رادیاتور است که وظیفه این قطعه در کولر به نوعی خارج کردن هوای گرم از فضای کولر و تبدیل شدن گاز سرد موجود است. این قطعه گرمای جذب شده را توسط اوپراتور گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می دهد. مایع خروجی کندانسور، با توجه به دمای پایین خود، وظیفه خنک کاری را بر عهده دارد.

کپسول خشک کننده

این قطعه نوعی خشک کننده است که با استفاده از یک ماده شیمیایی رطوبت را جذب می کند. در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع نماید.

سوئیچ
این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده دارد که با شکل های متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد معمولاً یک LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را نمایش می دهد لازم به ذکر است در بعضی از خودروهای روز دنیا این قطعه حذف گردیده و سیستم تهویه همراه با روشن نمودن خودرو به حالت فعال درمی آید و فقط دما بایستی تنظیم گردد.

فن کولر

فن کولر وظیفه به جریان انداختن هوا را دارد که معمولا با توجه به نوع فن به کار رفته در خودروها انجام می شود. به طور کلی هوایی که فن به داخل کابین منتقل می کند یا از هوای بیرون تغذیه می شود و یا اینکه از روی کندانسور گرفته می شود.

شرایط استفاده از فن الکتریکی نسبت به شرایط به کارگیری آن ها متفاوت است، در صورتی که یک سوئیچ فشار سه وضعیتی در سیستم وجود داشته باشد فن الکتریکی با افزایش و یا کاهش فشار قطع و وصل خواهد شد. در غیر این صورت فن به صورت دائم کار و همراه با استارت سیستم تهویه مطبوع وارد مدار می شود.

کولر

سیم کشی

سیم کشی وظیفه انتقال اجزای مرتبط با کولر خودرو و نیز برق رسانی را برعهده دارد. لازم به ذکر است که در خودرو های جدید معمولاً تمام فرمان ها توسط ECU و به وسیله درخت سیم اصلی خودرو انتقال داده می شوند.

رسیوردرایر
رسیوردرایر به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد عمل می کند. معمولاً این قطعه دارای یک پرشرکنترل (مانوستات) ایمنی می باشد تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع نماید. همچنین بر روی این قطعه، شیشه ای وجود دارد. که این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل نماییم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>