اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان



پارچه کتان چیست؟


پارچه کتان

حتما شما هم پارچه های کتان را می شناسید و در طول زندگی خود بارها از آن استفاده کرده اید و با نام آن آشنا هستید. در فرهنگ لغت دهخدا در مورد کتان این گونه توضیح داده شده: نباتی است بقدر ذرعی، ساق و برگش باریک و گلش لاجوردی است و پوست وی را همچون پنبه ریسند و جامه اش معتدل است در گرمی و سردی و خشکی و به اندام نچسبد و رافع حرارت و باعث تقلیل خوی است.

پارچه ی کتان همان طور که از اسم آن مشخص است از الیاف کتان ساخته شده است که البته لازم به ذکر است که کتان در ایران کشت نمی شود، بسیاری این پارچه را یکی از قدیمی ترین پارچه هایی می دانند که بشر از آن برای تولید لباس استفاده کرده است و از این گفته به راحتی می توان به قدمت این پارچه پی برد. خصوصیات این پارچه که باعث جذابیت و پرطرفدار بودن آن شده است نام پادشاه پارچه را به آن اختصاص داده است.

اما سوال اصلی این است که چه چیز باعث شده پارچه کتان این حد پرطرفدار باشد و چرا نباید برای تولید لباس های مختلف از این نوع پارچه غافل شد؟

تاریخچه ی پارچه کتان

همواره برای انسان در مورد هر محصولی که امروزه از آن استفاده می کند، این سوال وجود داشته که چه زمانی این محصول وارد زندگی بشر شده و بشر استفاده از آن را آغاز کرده است، پارچه ی کتان نیز از این مسئله مستثنا نیست.

همان طور که گفتیم این پارچه یکی از قدیمی ترین پارچه هایی است که بشر در حال حاضر از آن استفاده می کند. قدیمی ترین پارچه ی کتان رنگ شده را باستان شناسان توانسته اند در غارهای ما قبل از تاریخ در کشورهای گرجستان کشف کنند، گفته می شود که قدمت این پارچه ها مربوط به 36 هزار سال قبل است.

دیگر نمونه ی پارچه کتان که باستان شناسان موفق به کشف آن شده است متعلق به کشور سوئیس است، پارچه کشف شده از مناطق مسکونی اطراف دریاچه ی سوئیس کشف شده اند و قدمت آن به 8 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

از آن جا که در گذشته گیاه کتان به سختی به عمل می آمده و از طرفی تولید پارچه از گیاه کتان دشوار بوده است به همین دلیل در مناطقی مانند مصر باستان این پارچه جزو کالاهای لوکس به حساب می آمده است.

الیاف کتان

قبل از این که به بررسی خصوصیاتی که باعث شده پارچه ی کتان تا این حد پرطرفدار باشد بپردازیم بیایید الیاف کتان و ساختمان داخلی آن را مورد بررسی قرار دهیم تا بیشتر با این گیاه ارزشمند آشنا شویم.

الیاف کتان از ساقه ی گیاهی به نام فلاکس استخراج می شود، این گیاه به طور سالانه کشت می شود و حداکثر طولی که دارد 120 سانتی متر است و دارای قطری 8٫1 تا 16٫1 اینچ است. تخم این گیاه در ماه های اردیبهشت و خرداد کاشته می شود و سه ماه رشد ان به طول می انجامد، لازم به ذکر است که در هوای سرد و نسبتا مرطوب و وجود میزان باران مناسب بهتر به عمل می اید.

ساختمان داخلی الیاف کتان بیشتر از پنبه است و وجود کریستالین های زیاد در ساختمان داخلی آن موجب شده است که خصوصیات فیزیکی آن با پنبه متفاوت باشد. همچنین الیاف کتان مواد غیر سلولزی بیشتری نسبت به پنبه دارد که این ناخالصی ها یا مواد غیر سلولزی شامل مواردی همچون چربی، مواد رنگی، همی سلولز و … است.

مقطع طولی الیاف کتان به صورت استوانه ای صاف و یا مارپیچی است اما شکل روبان و یا نوار طبیعی کتان مشابه پنبه است. الیاف کتان معمولا نرم و شفاف هستند که هر چه بیشتر چربی آن گرفته شود شفافیت آن نیز بیشتر خواهد بود. جالب است بدانید که بهترین نوع الیاف معمولا در شمال فرانسه، ایرلند و بلژیک تولید می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
محمد ناصری :
خیلی خوب بود ممنونم
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>