اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


خصوصیات پارچه کتان

استحکام در برابر کشش

یکی از خصوصیات بارز کتان استحکام و مقاومت آن است به طوری که حتی می توان گفت استحکام کتان از پنبه نیز بیشتر است. دلیل این استحکام این است که در ساختمان الیاف این پارچه مناطق کریستالین زیادی وجود دارد و همین موجب شده است که میزان استحکام کتان در برابر کشش و ازیاد طول تا حد پارگی 8٫1 درصد در حالت خشک و 2٫2 درصد در حالت خیس باشد.

مقاومت در برابر حمله ی حشرات

برخی از پارچه ها به مرور زمان مورد حمله ی حشراتی همچون بید قرار می گیرند و پس از مدتی پوسیده می شوند اما پارچه کتان این گونه نیست این پارچه در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است و این به دلیل این است که کتان جوشیده و سفید شده و تقریبا دارای سلولز خالص است.

نکته ی دیگر در مورد مقاومت پارچه ی کتان این است که اگر پارچه دارای رطوبت و حررات باشد امکان این وجود دارد که دچار آلودگی های آنی شود و همچنین کپک و قارچ می توانند سلولز پارچه را مورد حمله قرار دهند اما باز هم مقاومت پارچه ی کتان در این حالت بسیار زیاد است مخصوصا اگر پارچه خشک باشد.

اثر اسیدها

یکی دیگر از خصوصیات کتان این است که در برابر اسیدها مقاوم هستند. البته لازم به ذکر است که این مقاومت در برابر محلول رقیق و سرد اسید است اما امکان این که وجود دارد که پارچه ی کتان در برابر محلول های سرد و غلیظ و یا گرم و رقیق مورد حمله قرار گیرد.

اثر مواد قلیایی

در کنار این که پارچه کتان در برابر محلول های سرد و رقیق قلیایی مقاوم است در برابر مواد قلیایی نیز مقاوم است به گونه ای می توان بارها این پارچه را با محلول قلیایی شست و شو داد.

اثر رطوبت

پارچه کتان در حالت مرطوب 20 درصد بیشتر از حالت خشک قدرت دارد و همین مسئله موجب شده که عملیات های مکانیکی که در مراحل ریسندگی انجام می شود و حالت عملیاتی تری دارند را به راحتی تحمل کند.

مقاومت در برابر حلال های آلی

یکی از موادی که در خشکشویی ها مورد استفاده قرار می گیرد حلال های آلی معمولی هستند که این حلال ها اثر مخربی روی برخی از پارچه ها برجای می گذارند و این در حالی است که هیچ اثر مخربی روی پارچه ی کتان ندارند.

مقاومت در برابر حرارت

پارچه کتان در برابر حررات مقاوم است این حرارت به حدی است که اگر پارچه تا دمای 120 درجه سانتی گراد نیز در برابر حررات قرار گیرد تجزیه نمی شود و تنها شروع به زرد شدن می کند.

در کنار خصوصیات گفته شده برای کتان، این پارچه دارای خصوصیات دیگری از جمله ضخامت متغییر، خنک بودن و انعطاف پذیر بودن این پارچه، سطح درخشان و یکدست، ظرافت و زیبایی پوشاک کتان، تمیز کردن اسان و از بین بردن راحت لکه های ایجاد شده روی پارچه، استحکام زیاد در برابر شست و شوی مداوم، داشتن ضخامتی متناسب با فصلی که لباس در آن مورد استفاده قرار می گیرد و داشتن بافت گیاهی است.

در ضمن هر چه چربی کتان بیشتر گرفته شود این پارچه کیفیت بهتری خواهد داشت و همچنین باید به این مسئله توجه داشت که کیفیت پارچه های کتان با هم متفاوت است و این مسئله به دلیل زمین و شرایط جوی است که گیاه کتان در آن کشت می شود البته کتانی که دارای مرغوبیت باشد شفافیت و نرمی خاصی نیز دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>