اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خودروهای گاز سوز چه مزایا و معایبی دارند؟
گاز CNG خودرو چیست؟
گاز CNG خودرو همان گاز طبیعی است که فشرده شده است و در حرارت معمولی و فشار 200 تا 250 بار آن را نگهداری می کنند.
البته قابل ذکر است که گاز طبیعی به سه حالت زیر می تواند در خودروها استفاده شود:

  • - گاز فشرده CNG
  • - LPG مایع
  • - ANG جذب شده

خودروها از جهت سوخت به سه گروه تقسیم می شوند که شامل موارد زیر هست:

  • - خودروهایی که فقط از یک سوخت استفاده می کنند.
  • - خودروهایی که می توانند از سوخت بنزین و گاز استفاده کنند.
  • - خودروهایی که از گاز طبیعی و گازوئیل به صورت ترکیبی استفاده می کنند.

مزایا و معایب خودرو گازسوز
با توجه به شرایط کنونی و این که قیمت بنزین هم روزبه روز افزایش می یابد، برخی از مالکان خودروها به فکر استفاده از گاز CNG خودرو به جای بنزین و دوگانه سوز کردن ماشین های خود هستند.

از آنجا که گاز CNG خودرو ممکن است در نظر مردم با معایبی همراه باشد، در این مورد دچار شک و تردید می شوند.

با مقایسه معایب و مزایای خودرو گازسوز و استفاده از گاز CNG خودرو، می توانید واضح تر به موضوع نگاه کنید و در این باره، تصمیم بهتری بگیرید.

گاز

مزایای خودرو گازسوز چه چیزهایی است؟
استفاده از گاز CNG خودرو هم مانند همه قطعات و روش ها و مسائل دیگر، دارای مزایا و معایبی است.

می توانید پس از بررسی مزایا و معایب آن تصمیم بگیرید که کدام را ترجیح می دهید.

قطعا اولین نکته ای که در مورد مزایای خودرو گازسوز می توان در نظر گرفت، صرفه جویی در مصرف بنزین است. استفاده از گاز CNG خودرو باعث صرفه جویی در میزان قابل توجهی از مصرف بنزین می شود و از هدر رفتن آن جلوگیری می کند. این موضوع به اقتصاد کشور نیز کمک زیادی می کند.

از موارد دیگر مزایای خودرو گازسوز، این است که نسبت به خودروهای دیگر به مرتب آلودگی هوای کمتری ایجاد می کند و در نتیجه تا حد زیادی به پاکیزگی محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا کمک می کند. این مورد به ویژه در شهرهای بزرگی مثل تهران، بسیار مهم است.

مقوله بعدی که می توان گفت؛ مهم ترین موضوع برای مصرف کنندگان است، موضوع صرفه جویی اقتصادی است. با توجه به نصف بودن هزینه گاز CNG خودرو نسبت به بنزین، در نظر مالکان خودرو انتخاب مناسبی محسوب می شود. با توجه به این که خودروهای شخصی در طول سال کیلومترها حرکت می کنند، استفاده از آن باعث می شود، خانواده ها مجبور نشوند بخش زیادی از پول دریافتی خود را صرف خرید بنزین کنند.

از دیگر نکته های کلیدی و کلی در این باره می توان به این اشاره کرد که تولید گاز نسبت به بنزین به صرفه تر و ساده تر است؛ بنابراین می توان از بنزین در قسمت های مهم تر صنعتی استفاده کرد.

با توجه به این که استفاده از گاز CNG خودرو می تواند، مزایایی داشته باشد، قاعدتا معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

معایب خودرو گازسوز چیست؟
قابل پیش بینی است که دوگانه سوز بودن خودروها می تواند معایب خاص خود را داشته باشد. مثلا در نظر داشته باشید که استفاده از گاز مایع یا LPG به دلیل استاندارد نبودن تجهیزات، خطرناک است. البته از آنجا که موضوع این مقاله در مورد گاز CNG خودرو است، از این مدل خارج نمی شویم.

گاز نسبت به بنزین به صورت خشک کار می کند این روش کار باعث می شود به قطعات مختلف خودرو ازجمله سوپاپ ها و سر سیلندرها فشار وارد شود. اما بنزین این مشکل را ندارد؛ بنابراین قطعات خودروهای بنزینی عمر بیشتری نسبت به خودروهای گازسوز دارند.
کارشناسان خودرو اعتقاد دارند که در بهترین حالت، افت فشار یک خودروی دوگانه سوز نسبت به خودروی بنزینی 20 درصد است. این افت فشار باعث ایجاد مشکلات زیر در خودرو می شود:

  • - کشش نداشتن خودرو که در صحبت عامیانه به عبارتی جون نداشتن خودرو گفته می شود.
  • - خاموش کردن ماشین
  • - گاز دادن بیشتر
  • - وارد شدن فشار بیشتر به خودرو
  • - استهلاک قطعات مختلف خودرو
  • - نمی توان به طور مناسب از کولر خودرو استفاده کرد. این مشکل به دلیل کشش نداشتن خودرو است.

به عبارتی می توان گفت اگر قطعات خودرو به همین ترتیب دچار مشکل شوند، می تواند باعث ایجاد هزینه زیادی برای تعمیرات و تعویض قطعه ها شود.

یکی دیگر از معایب خودرو گازسوز این است که هنوز جایگاه های گاز نسبت به بنزین زیاد نیستند. این موضوع ممکن است باعث شود زمان زیادی از شما در ماندن توی صف های طولانی گاز تلف شود. البته این موضوع الان دیگر مانند قبل معضل به حساب نمی آید و شرایط نسبت به قبل خیلی بهتر است. اما در هر صورت باز هم ممکن است، گاهی وقت بیشتری صرف یافتن جایگاه گاز یا ماندن در صف شود.

گاز

چگونه می توان برخی از معایب استفاده از گاز CNG خودرو را برطرف کرد؟
ممکن است کسی تمایل داشته باشد با رعایت نکاتی در مورد خودرو، آن را دوگانه سوز کند و با این وجود خسارت های ناشی از استفاده گاز CNG خودرو را نیز کاهش دهد. چند مورد را می توان در ادامه پیشنهاد داد:

- اضافه کردن عملیات حرارتی روی قطعه خام سر سیلندر باعث می شود سر سیلندر مستحکم تر شود.

- برای این که مشکل انتقال حرارت زیاد به سر سیلندر نیز حل شود، پیشنهاد می شود از جنس های سخت تر سیت استفاده شود.

- برای رفع مشکل سوپاپ ها با گاز خشک هم می توان استفاده از سامانه هیدرولیکی محرک سوپاپ ها را پیشنهاد داد.

- خوردگی سر سیلندر را می توان با استفاده از ضدیخ هایی که افزودنی هایی با پایه مواد آلی دارند نسبتا برطرف کرد.

- یکی دیگر از مشکلات می تواند سوختن واشر سر سیلندر باشد که می توان آن را به دو روش حل کرد. یکی همان تقویت سر سیلندر که قبلا به آن اشاره کردیم و دیگری تقویت سیستم خنک کاری خودرو و ارتقای توان سیستم دفع حرارت در سر سیلندر است.

با این حال، با رعایت نکات لازم و مراقبت های مربوط به قطعات، انتخاب خودرو دوگانه سوز راحت تر می شود و می توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

کدام سوخت برای خودرو مناسب تر است؟
همان طور که گفتیم استفاده از گاز CNG خودرو مزایا و معایب خاص خود را دارد. با توجه به این که هیچ چیزی در این جهان کامل نیست پس نباید انتظار داشت بنزین یا گازسوز کردن خودرو صرفا خوب یا بد باشند. با مطالعه این مقاله باید مزایا و معایب را بسنجید و این را در نظر بگیرید که کدام موارد برای شما مهم تر است و با توجه به آن در مورد دوگانه سوز بودن یا فقط مصرف بنزین خودرو خود تصمیم گیری کنید.

برخی ممکن است بنزین سوز بودن و برخی دیگر گازسوز بودن را ترجیح می دهند. البته دوگانه سوز بودن خودرو در میان خودروهای داخلی رایج است و خودروهای وارداتی فقط بنزین سوز هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>