اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اگزوز
اگزوز یکی از قطعات مهم بکار رفته در خودروهای باشد وظیفه انتقال دود حاصل از احتراق درون سیلندر را به خارج از موتور خودرو دارد البته در خودروهای امروزی وظایف اگزوز بیشتر از خارج کردن دود از خودرو می باشد و اگزوز نقش زیادی در مصرف سوخت خودرو دارد. سیستم کل اگزوز از 3 بخش کلی تشکیل شده است که می توان آن را به بخش اتصال به موتور، بخش میانی و بخش انتهایی تقسیم بندی کرد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت انتقال دود و گازهای ناشی از احتراق باید همراه با کاهش صدای این گازها که ناشی از حرکت سوپاپ ها در موتور و انفجارهایی است که در محفظه احتراق صورت می گیرد باشد که این کاهش صدا با طراحی خاص اگزوز و نصب قسمت هایی از اگزوز مانند منبع اگزوز صورت می گیرد.

اگزوز

در نهایت اگزوز با کاهش صدا و انتقال گازهای ناشی از احتراق سبب کاهش دمای گازهای خروجی نیز می شود که این کاهش دما نیز از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا گازهای خروجی از محفظه احتراق بیشتر از 800 درجه سانتی گراد دما دارند و قبل از آزاد شدن به هوا حتما باید دمای آن ها کاهش داده شوند که تمام این کارها زمان در اگزوز انجام می پذیرد.

پوسیدگی منبع اگزوز
در داخل منبع اگزوز مجموعه ای از لوله های سوراخ دار وجود دارد که با دقت بالا همانند آلات موسیقی تنظیم شده اند. این قسمت به منظور انعکاس امواج صدای تولید شده از موتور به روشی که صدای آن را تعدیل کند طراحی شده است. به این صورت که با بازتاب امواج و تداخل با هم سبب خنثی شدن همدیگر می شوند. برای توضیح بیشتر که این کار چگونه صورت می گیرد باید گفت: هنگامی که یک موج وارد منبع اگزوز می شود بخشی از آن وارد محفظه و بخشی بازتاب می یابد، موجی که وارد محفظه می شود به دیوار منبع برخورد نموده و به طرف خارج سوراخ بازتاب می شود.

شنیده شدن صدای بلند شبیه به برخورد دو قطعه فلزی اکثرا به دلیل برخورد لوله اگزوز به چیزی می باشد؛ ممکن است که یک بست شکسته باشد، قلاب و یا قطعه ای پوسیده باشد و سبب برخورد لوله اگزوز به قطعات دیگر زیر ماشین و بدنه می شود. به خصوص زمانی که در جاده های ناهموار رانندگی کنید و یا در حرکت اولیه و هنگام شتاب گیری اولیه هستید.

اگزوز

علائم و نشانه های پوسیدگی و سوراخ شدگی منبع اگزوز
اما گاهی صدای بلند و غرش مانند که از اگزوز شنیده می شود مربوط به پوسیدگی و سوراخ شدن منبع اگزوز می باشد. یک منبع آسیب دیده می تواند باعث ایجاد حرکات بیش از حد سایر اجزا شود و فشار روی آن قسمت ها را افزایش دهد و اگر به حال خود رها شود می تواند به چیزی بیشتر از یک صدای ناخوشایند تبدیل شود. برای اطمینان از این که منبع اگزوز پوسیده است علاوه بر صدای گوش خراش نشانه های دیگری نیز وجود دارد برای مثال با بررسی اگزوز و منبع و دیدن نشانه های زنگ زدگی و پوسیدگی در آن می توان مطمئن شد منبع اگزوز خراب شده است البته میزان قدرت خودرو و افزایش مصرف سوخت نیز از دیگر نشانه هایی است که می تواند به دلیل پوسیدگی منبع اگزوز باشد.

اگزوز

نکات مهم
البته باید به این مسئله نیز توجه داشت که منبع اگزوز یک قطعه مصرفی می باشد که به مرور زمان عمر مفید آن تمام می گردد. عملکرد اولیه خود را از دست می دهد. با این تفاوت که خودروهایی که در نواحی با آب و هوای شرجی و مربوط استفاده می شوند، اگزوز و منبع آن ها زودتر پوسیده می شود. همچنین خودروهایی که مقطعی و در مسافت های کوتاه استفاده می شوند، زودتر پوسیده می شوند. چون با هر بار استارت زدن مقداری آب و بخار در اگزوز جمع می شود که اگر خودرو مدت زیادی روشن باشد با داغ شدن اگزوز این آب بخار می شود و از اگزوز خارج می شود. اما اگر پس از مدت کوتاهی خودرو خاموش شود این آب بخار نمی شود و سبب پوسیدن منبع اگزوز می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>