اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پارچه مخمل چیست؟



پارچه مخمل چه نوع پارچه ای است؟

مخمل (Velvet) نوعی پارچه نرم براق است که معمولا در لباس های خواب، رومبلی و دیگر کاربردهای منسوج مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل گران تمام شدن تولید منسوجات مخمل در گذشته، این پارچه اغلب به طبقه اشرافی تعلق داشته است.

حتی اگر بیشتر انواع مدرن مخمل با مواد مصنوعی ارزان قیمت تزئین شوند، باز هم این پارچه منحصر به فرد یکی از نرم ترین و براق ترین مواد ساخت بشر که تاکنون ساخته شده است، باقی می ماند.

تاریخچه مخمل

اولین سابقه ثبت شده برای پارچه مخمل به قرن 14 میلادی بر می گردد و محققین اعصار گذشته بیشتر اعتقاد دارند که قبل از ایجاد شدن جاده ابریشم در اروپا، این منسوج در اصل در شرق آسیا تولید گردیده است. شکل های رایج مخمل از ابریشم خالص که به شدت محبوب هستند، ساخته می شوند.

ابریشم آسیایی قبلا بسیار نرم بود، اما فرآیندهای تولید منحصر به فرد استفاده شده برای تولید مخمل باعث شده است تا این ماده حتی از دیگر محصولات ابریشمی نیز فاخرتر و لوکس تر گردد.این پارچه قبل از اینکه در دوره رنسانس اروپا به محبوبیت برسد، بیشتر در خاورمیانه مورد استفاده قرار می گرفت.

مثلا شواهد بر جای مانده در بسیاری از تمدن های واقع شده در کشورهای ایران و عراق امروزی نشان می دهد که مخمل یک پارچه محبوب در میان اشراف این منطقه بوده است.

مخمل امروزی

وقتی ماشین های بافندگی اختراع شدند، تولید مخمل بسیار ارزان گردید و توسعه پارچه های مصنوعی که تا حدودی ویژگی های مشابه با ابریشم دارند، در نهایت منجر گردید تا مخمل شگفت انگیز حتی در دسترس طبقات پایین جامعه نیز قرار گیرند.

هر چند که مخمل امروزی ممکن است همانند مخمل خالص یا خارق العاده گذشته نباشد، اما باز هم به عنوان ماده ای برای ساخت پرده، پتو، حیوانات عروسکی و انواع دیگر محصولاتی که تصور می شود می توانند با مخمل به همان اندازه نرم و دوست داشتنی باشند، مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه مخمل چگونه تولید می شود؟

هر چند که مواد مختلفی می توانند برای تولید مخمل به کار روند، اما فرآیندهای استفاده شده برای تولید این پارچه بدون توجه به منسوج اصلی استفاده شده، یک روش مشخص و یکسان هستند. مخمل را می توان توسط نوع خاصی از ماشین بافندگی که دو لایه از پارچه را به صورت همزمان نخ ریسی می کند، بافت. این لایه های پارچه سپس از هم جدا می شوند و بر روی غلتک ها پیچیده می گردند.

مخمل با نخ عمودی و velveteen با نخ افقی ساخته می شوند، اما در هر صورت این دو منسوج از طریق فرآیندهای یکسانی تولید می گردند. با این حال velveteen اغلب با نخ پنبه ای معمولی ترکیب می شود. این موضوع سبب می گردد تا از کیفیت آن کاسته شود و بافتش تغییر کند.

ابریشم یکی از محبوب ترین مواد ساخت پارچه مخمل است که با از هم باز کردن پیله های کرم ابریشم و نخ ریسی کردن این رشته ها به نخ تولید می گردد. منسوجات مصنوعی مانند ریون با حرارت دادن و ذوب کردن مواد پتروشیمیایی به فیلامنت ها تولید می شوند. وقتی یکی از این انواع نخ به لباس مخمل بافته می شوند، با توجه به نوع کاربرد مورد نظر می توانند رنگ آمیزی یا فرآوری شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>