اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اثرات اگزوز در مصرف سوخت خودرو
کشورهای جهان از حدود 40 سال پیش و پس از شوک نفتی ناشی از افزایش قیمت آن، تصمیم گرفتند وابستگی خود را تا جایی که می توانند به منابع سوخت فسیلی کم کرده و جانشین هایی برای آن دست و پا کنند.

امروزه سر و صدای فراوانی از ته کشیدن چاه های نفت و گاز از سراسر دنیا شنیده می شود. افزایش قیمت سوخت های فسیلی، چالش های زیست محیطی ناشی از استفاده از این گونه سوخت ها و قوانین سختگیرانه فراوان برای میزان انتشار گازهای گلخانه ای نیز از عواملی است که صنعت خودروسازی را مجبور به سرمایه گذاری های کلان در جهت طراحی، توسعه، تولید، آموزش نیروهای متخصص و بالاخره مدیریت تخصصی در زمینه تولید خودروهای کم مصرف کرده است.

اگزوز

همچنین تمایل مصرف کنندگان خودرو به داشتن خودرویی با مصرف سوخت کم تر، قیمت مناسب تر، عملکرد بهتر، ضمن رعایت استانداردها و مقررات مرتبط، اهمیت این بخش از خودرو را در صنعت خودروسازی دو چندان کرده است. یکی از قطعاتی که حائز اهمیت می باشد، سیستم اگزوز در خودرو است. استفاده از یک اگزوز استاندارد نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت در خودرو را ایفا می کند.

کارکرد اگزوز در کاهش مصرف سوخت
امروزه اگزوز های دوگانه بیشترین استفاده را در صنعت اتومبیل سازی را دارند. به دلیل استفاده از فناوری توربوشارژر در خودرو های امروزی، نیاز به خروجی های قوی تر بیش از پیش حس می شود؛ از همین رو اگزوز های دوگانه با بهره گیری از مخازن بزرگ تر حجم دود بیشتری را نسبت به اگزوز های تک خروجی از سیلندر ها خارج می کنند.

معمولا در سیستم اگزوز های دوگانه یا دوبل، از دو لوله اگزوز(انتقال دهنده) استفاده می شود. اگزوز های دوگانه نسبت به اگزوز های تک خروجی، باعث کاهش مصرف سوخت خودرو ها می شوند و همین امر یکی از عوامل رشد و توسعه این اگزوز ها در صنعت خودروسازی بود.
یکی از عواملی که باعث افزایش ناگهانی در مصرف خوردرو می شود، خرابی در کاتالیزور یا همان مبدل کاتالیست در سیستم اگزوز می باشد. در بخش مربوط به کاتالیست های خودرو اطلاعات کافی در مورد انواع کاتالیزور ها در اختیار مخاطبان قرار داده شده است. اما به طور خلاصه اطلاعات لازم در این خصوص در این بخش نیز آورده شده است.

کاتالیزور، قطعه ای است که در مسیر سیستم اگزوز و در قسمت پایانی اگزوز قرار می گیرد و توانایی این را دارد که تا 90 درصد گاز های سمی حاصل از واکنش های شیمیایی که از پیشرانه اتومبیل ها خارج می شود را به گاز های غیر سمی تبدیل کند.

اگزوز

در برخی موارد، عده ای از مصرف کنندگان برای دستیابی به شتاب و سرعت بیشتر در خودرو با مشاوره غیر صحیح و غیر علمی اقدام به حذف کاتالیزور در اگزوز ماشین می کنند، این در حالی است که این کار علاوه بر معایبی که در بلندمدت برای خودرو به وجود می آورد، برای محیط زیست نیز مضرات زیادی به همراه خواهد داشت. به همین منظور مصرف کنندگان با علم بر ضرورت وجود کاتالیزور در اگزوز باید از حذف آن اجتناب کنند و در زمان مناسب (متوسط عمر مفید یک کاتالیزور چهار سال می باشد) اقدام به تعویض این قطعه نمایند.

امروزه در بیش از 180 کشور جهان استفاده از کاتالیزور یک امر اجباری است و رانندگی بدون آن تخلف سنگینی محسوب می شود.

از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن سیستم اگزوز در قسمت زیرین خودرو و مسیر نسبتا طولانی از موتور تا انتهای خودرو، ای قطعه در معرض فرسودگی بیشتری است. به همین دلیل درصد بالایی از خرابی اگزوز شامل پارگی، شکستگی و یا سوراخ شدگی در آن می باشد که یکی دیگر از عواملی است که باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو می شود. سوراخ شدن اگزوز دو تأثیر قابل ملاحظه در خودروها دارد.

اولین تأثیر آن افزایش آلودگی صوتی خودرو شما است که می توانید به سرعت متوجه آن بشوید و یکی از دیگر از تأثیرات آن که شاید غیر قابل پیش بینی باشد، افزایش مصرف سوخت است. در بسیاری از موارد می توان با تعمیر جزئی مشکل را رفع کرد و در نهایت با تعویض کلی اگزوز، عملکرد صحیح خودرو باز می گردد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>