اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مراقبت از لاستیک خودرو
همانطور که پاها قلب دوم انسان هستند لاستیک ها نیز قلب دوم ماشین ها محسوب می شوند و بهترین خودروها بدون لاستیک هیچ کارای خاصی ندارند. گذشته از این، لاستیک ها نقش مهمی در کیفیت رانندگی و ایمنی خودرو دارند. بنابراین مراقبت و دقت در سلامت لاستیک خودرو یکی از مواردی است که رانندگان باید همواره به آن دقت کنند.

لاستیک ها به دلیل مواد استفاده شده در آنها تاریخ انقضا دارند. اگرچه اغلب رانندگان به طور تجربی (برای مثال هر 2 سال یک بار) اقدام به تعویض لاستیک خودرو خود می کنند اما آیا راهی علمی تر برای تشخیص طول عمر لاستیک ها وجود ندارد؟ آیا طول عمر لاستیک تیوبلس با یک لاستیک معمولی تفاوت ندارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طول عمر لاستیک ماشین شما چقدر است؟
هر راننده ماهری می داند که اگر عمق آج لاستیک خودرو کمتر از یک سانتی متر باشد، لاستیک فرسوده شده و زمان تعویض آن فرا رسیده است. اگرچه همین نکته تا حد زیادی تکلیف شما را روشن می کند اما سوالی که ذهن بیشتر خریداران لاستیک را به خود مشغول می کند این است که لاستیک جدیدی که برای خودروی خود خریده اند چقدر عمر می کند؟

تشخیص طول عمر دقیق لاستیک خودرو تقریبا غیر ممکن است. عمر هر لاستیکی به نوع رانندگی راننده، شرایط آب و هوایی، وضعیت جاده، میزان فشار روی لاستیک ها و از همه مهم تر کیفیت مواد سازنده آن وابسته است.

لاستیک

با وجود آنکه برخی سازندگان لاستیک خودرو با اطمینان از کیفیت محصولات خود گارانتی مسافت (برای مثال 100 یا 50 کیلومتر برای عمر مفید لاستیک) را به مشتریان می دهند اما این اعداد نمی توانند همیشه درست باشند. چراکه بهترین لاستیک ها اگر در زیر خودرویی قرار گیرند که بد رانده می شود ممکن از بیش از 30 هزار کیلومتر عمر نکنند.

بهرحال اگر از لاستیک ماشین به خوبی نگهداری شود و نوع رانندگی نیز آسیبی به لاستیک ها وارد نکند احتمالا یک تایر باکیفیت باید حدود 100 هزار کیلومتر عمر کند و این عدد با میانگین کارکرد 25 هزار کیلومتر در سال برای خودرو معادل 3 تا 4 سال خواهد بود.

لاستیک تیوبلس خودرو
ایمنی سرنشینان خودرو به میزان زیادی به سلامت لاستیک و کیفیت آن وابسته است. اگر فرسودگی بیشتر قطعات باعث خاموشی و خرابی خودرو می شوند در مقابل فرسودگی بیش ازحد تایرها و لاستیک سایی می تواند به قیمت از دست رفتن جان شما یا عزیزانتان تمام شود.

ساختمان لاستیک تیوبلس
به لحاظ ساختاری لاستیک تیوبلس تفاوت چندانی با نمونه های معمولی ندارد. وجه اختلاف آنها تنها در جدار داخلی است که در مدل های تیوبلس به وسیله یک لایه بوتیل (Butyl) عایق بندی می شود تا از نشت هوا به بیرون جلوگیری کند.

این لایه به همراه لبه های رینگ چرخ ها تشکیل یک مخزن بدون نفوذ مانند تیوپ های معمولی را می دهد؛ اما این تفاوت جزئی چگونه موجب ایمنی بیشتر خودرو می شود؟

عملکرد لاستیک تیوبلس
در لاستیک های معمولی ورود یک جسم نوک تیز به بدنه موجب پارگی تیوپ و خروج کامل هوا از آن می شود. از آنجایی که لبه های لاستیک نیز عایق بندی نشده اند هوا به سرعت از حد فاصل رینگ و لاستیک خارج می شود؛ اما در لاستیک تیوبلس پس از ورود میخ به لاستیک ماشین به سرعت اطراف آن آب بندی می شود و بدنه میخ نیز به عنوان درپوشی محکم جلوی خرج هوا به بیرون را می گیرد. با توجه به اینکه این لاستیک ها فاقد تیوپ هستند پس نگرانی برای ترکیدن آن نیز وجود نخواهد داشت.

البته لاستیک های تیوبلس به طور روزانه مقداری از باد خود را از دست می دهند. این رقم به طور متوسط در حدود 0.25 اتمسفر است. اگر باد لاستیک خودروی شما بیش از این مقدار کاهش می یابد ابتدا درپوش باد را سفت کنید و در صورت ادامه این روند به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

افزایش عمر لاستیک تیوبلس
1- تنظیم باد چرخ ها علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت و سهولت بیشتر در رانندگی موجب افزایش ایمنی خودرو می شود. با توجه به این که گیج های باد آپاراتی ها کالیبره نیستند و خطای محسوسی دارند بهتر است یک گیج استاندارد برای تنظیم باد چرخ های خودروی خود تهیه کنید.

2- هنگام سفر فشار باد لاستیک تیوبلس را 2 تا 3 psi بیشتر از حالت عادی کنید.

3- برای خودروهای سواری هر 3000 کیلومتر و در خودروهای باری هر 5000 کیلومتر باید لاستیک های تیوبلس زیر وسیله نقلیه جابجا شوند.

4- هنگامی که عمق آج لاستیک ها به 6 میلی متر رسید عمر مفید آنها به پایان رسیده است و به فکر تعویض لاستیک ها باشید.

تفاوت لاستیک تیوبلس و معمولی
ساختار لاستیک تیوبلس با لاستیک معمولی تفاوت زیادی ندارد و عمده تفاوت آن در عایق بندی جداره داخلی آن است. در لاستیک های تیوبلس بخش داخلی با لایه ای از بوتیل عایق بندی می شود که مانع از عبور هوای داخل تایر به بیرون می شود. در نتیجه لاستیک تیوبلس دیگر نیازی به تیوب و فلپ دور چرخ ندارد.

لاستیک

چگونه طول عمر لاستیک خودرو را زیاد کنیم؟
علاوه بر رانندگی عوامل دیگری هم هستند که در طول عمر لاستیک خودرو تأثیر قابل توجهی دارند. این عوامل عبارتند از:

تنظیم بودن فشار باد تایرها: تغییر دما در طول سال موجب تغییر فشار باد لاستیک ماشین ها می شود. بر اساس اندازه گیری های آزمایشگاهی هر 5 درجه کاهش دما موجب 1psi کاهش فشار هوا خواهد شد. بنابراین، لاستیک هر خودرو در هر ماه 1 تا 2 واحد از هوای خود را از دست می دهد و این افت فشار در ماه های گرم سال بیشتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که اندازه گیری فشار هوا باید در حالت سرد (پس از 3 ساعت توقف خودرو یا دمای 35 درجه برای لاستیک ها) انجام گیرد، در غیر این صورت فشار باد لاستیک خودرو به صورت دقیق اندازه گیری نمی شود.

بالانس تایرها: لرزش فرمان در هنگام رانندگی نشانه بالانس نبودن تایرهای جلو و احساس لرزش در صندلی های عقب نیز نشانه بالانس نبودن تایرهای عقب است. بالانس نبودن به معنای توزیع ناهمگن وزن تایر و متعلقات چرخ است و در بلند مدت موجب خرابی لاستیک و ساییدگی لاستیک از طرفین، خرابی جلوبندی و اشکالاتی در سیستم تعلیق خودرو می شود.

تنظیم بودن چرخ ها: اگر چرخ ها نسبت به محور خودرو به طور کامل عمود و همگی در یک راستا نباشند به خوبی گردش نمی کنند. این موضوع موجب می شود تا بخشی از انرژی خودرو هدر رفته و مصرف سوخت بالاتر رود. همچنین به دلیل وارد شدن فشار بیشتر به لاستیک ها عمر آنها کمتر می شود.
جابه جایی لاستیک ها: لاستیک های خودرو باید هر 8 تا 10 هزار کیلومتر با یکدیگر تعویض شوند. معمولا لاستیک های جلویی سریعتر از لاستیک های عقب سابیده می شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو را بر عهده دارند. از این رو، باید پس از مدتی جای آنها را تغییر داد تا تمام لاستیک ها به یک اندازه عمر کنند.

تمیز کردن آج لاستیک ها: آج های لاستیک خودرو باید عاری از هر گونه جسم برنده مانند میخ، تراشه های فلزی، شیشه و حتی شن باشد. با وجود آنکه لاستیک های تیوبلس در برابر میخ و اشیای نوک تیز مقاوم هستند اما بهرحال وارد شدن اشیای نوک تیز نامتعارف می تواند موجب نشتی هوای تایر به بیرون شود.
خرید لاستیک با کیفیت: خرید لوازم یدکی و لاستیک با کیفیت اگرچه در نگاه اول کمی هزینه بیشتری به شما تحمیل می کند اما در دراز مدت نسبت به محصولات تقلبی بیشتر به فکر جیب شما خواهند بود. در واقع عملکرد اجزای مختلف خودرو کاملا به هم وابسته است و خرید یک قطعه یدکی بی کیفیت عملا موجب اختلال در عملکرد صحیح سایر بخش ها و در نتیجه خرابی آنها می شود. بنابراین توصیه می کنیم که کیفیت لاستیک و لوازم یدکی مورد نیاز خود را فدای هزینه نکنید.

انواع شیارهای لاستیک ماشین
شیارهای لاستیک را به منظور اهداف خاصی، متفاوت طراحی می کنند. هشتاد درصد از خریداران از این موضوع بی اطلاع اند و این سبب می شود که هنگام خرید انتخاب درستی نداشته باشند.

قبل از خرید لاستیک باید ویژگی هایی که برای شما الویت دارد را مد نظر قرار دهید. دو عاملی که برای اکثر رانندگان اهمیت دارد داشتن عملکرد بالا در جاده های خیس یا عدم ایجاد صدای زیاد توسط لاستیک می باشد. متاسفانه این دو ویژگی نمی تواند به بهترین شکل همزمان در یک لاستیک وجود داشته باشند، یعنی یک لاستیک بی سر و صدا به ندرت در جاده های خیس عملکرد بالایی دارد و بر عکس.

اطلاع از اینکه هر طرحی چه ویژگی را به لاستیک می دهد می تواند به شما برای خرید یک لاستیک مناسب کمک کند. طرح های شیارهای لاستیک به سه دسته طبقه بندی می شوند: جهت دار، متقارن، نامتقارن.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>